hean Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Som sikkert de fleste nå vet er det 6 stortingspensjonister som på en "passiv" måte, altså ikke gjort noe men tatt i mot det de har fått og regnet med det var riktig. Personelig synes jeg IKKE man bør bli straffet for dette, da tenker jeg på ett generelt grunnlag men pressen har til nå tatt frem flere eksempler på at mannen i gata har fått redusert støtte og betinget fengsel for samme ugjerning. Da mener jeg så klart at også disse personene bør straffes etter de reglene noen av dem selv har vært med på å lage, kanskje enda hardere siden de sitter i en posisjon der de burde sjekke etter å hvite at de har sitt på det tørre. HVIS eneste "straffen" de får er å må tilbake det de har fått for mye altså ikke straff i det hele tatt, vil det få en positiv virkning for mannen i gata i fremtiden og vil det kanskje påvirke gamle saker med tilbakevirkende kraft. For hvis disse personene slipper straff vil jo mange ha en sak igjen.... Så, hva tror dere.... vil denne saken skape presedens hvis de ikke blir straffet eller blir uvanlig mildt straffet? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Ble litt kvalm når jeg leste at han ene AP-politikeren ikke ville betale tilbake pengene. Det må jo være et absolutt minstekrav. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Se må bli behandlet på lik linje som resten av folket, bare noe strengere siden de er ledere av landet. Hvis det er noe som en vanlig person ville bli straffet for (noe jeg ikke aner noen ting om), så burde de absulutt også bli straffet, kanskje også gå av. Men om det ikke er straffbart for vanlige folk så burde velikke de bli straffet heller, men mindre de var klar over det (noe jeg ikke aner om de var). Lenke til kommentar
hean Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Se må bli behandlet på lik linje som resten av folket, bare noe strengere siden de er ledere av landet. Hvis det er noe som en vanlig person ville bli straffet for (noe jeg ikke aner noen ting om), så burde de absulutt også bli straffet, kanskje også gå av. Men om det ikke er straffbart for vanlige folk så burde velikke de bli straffet heller, men mindre de var klar over det (noe jeg ikke aner om de var). Gå av? Duud, de fikk for mye pensjon.... :!: Joda, mange har sikkert andre stillinger og jobber det har vel ikke så mye med saken og gjøre. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Se må bli behandlet på lik linje som resten av folket, bare noe strengere siden de er ledere av landet. Hvis det er noe som en vanlig person ville bli straffet for (noe jeg ikke aner noen ting om), så burde de absulutt også bli straffet, kanskje også gå av. Men om det ikke er straffbart for vanlige folk så burde velikke de bli straffet heller, men mindre de var klar over det (noe jeg ikke aner om de var). Gå av? Duud, de fikk for mye pensjon.... :!: Joda, mange har sikkert andre stillinger og jobber det har vel ikke så mye med saken og gjøre. Kunn hvis det er straffbart det dem har gjort, og at de har gjort det bevisst. kan ikke nokk om saken til og vite om det er tilfellet eller ikke. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Vis du som privatperson går på en eller annen type stønad fra staten(for å ta et eksempel), så er det ditt ansvar å være sikker på at det pengebeløpet du har fått utbetalt er korrekt. får du for mye så kan du få reaksjoner alt etter hvor alvorlig/hvor mye det er snakk om. Kan væra noe så enkelt som trekk fra senere utbetaling, eller vis det er grovt uaktsomt/ren svindel så kan det vel bli fengselsstraff eller lignende. har du fått for lite så er det også ment å være ditt ansvar. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 For det første så er dette en juridisk kategori, slik at tanker om hevn, strengere straffer pga. deres stilling og andre synsinger ikke hører hjemme her. For det andre så har man et klinkende klart lovverk på området som ihvertfall vanlige trygdemottakere må forholde seg til. Her gis det ingen slingringsmonn hvis vedkommende har oppfattet reglene feil som de fleste har unnskyldt seg med. For de som ikke er politikere, ville nok ikke en slik unnskyldning blitt godtatt, ei heller en tilbakebetaling. Hva som vil skje er det nok Stortinget som sådan som kan avgjøre, velger de politianmeldelse eller lignende så vil de innvolverte mest sannsynlig få en fengselsstraff pga. summen. Men jeg tror neppe at man ser Brundtland eller Bondevik i norske rettssaler med tiltale om å ha motatt for mye. Det som skjer er nok at man krever å få tilbakeført det som er utbetalt for mye, samt at de innvolverte muligens får en skriftlig korreks. Men noen fengselsstraff eller sak i rettssalen tror jeg neppe vil skje. Lenke til kommentar
hean Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) For det første så er dette en juridisk kategori, slik at tanker om hevn, strengere straffer pga. deres stilling og andre synsinger ikke hører hjemme her. For det andre så har man et klinkende klart lovverk på området som ihvertfall vanlige trygdemottakere må forholde seg til. Her gis det ingen slingringsmonn hvis vedkommende har oppfattet reglene feil som de fleste har unnskyldt seg med. For de som ikke er politikere, ville nok ikke en slik unnskyldning blitt godtatt, ei heller en tilbakebetaling. Hva som vil skje er det nok Stortinget som sådan som kan avgjøre, velger de politianmeldelse eller lignende så vil de innvolverte mest sannsynlig få en fengselsstraff pga. summen. Men jeg tror neppe at man ser Brundtland eller Bondevik i norske rettssaler med tiltale om å ha motatt for mye. Det som skjer er nok at man krever å få tilbakeført det som er utbetalt for mye, samt at de innvolverte muligens får en skriftlig korreks. Men noen fengselsstraff eller sak i rettssalen tror jeg neppe vil skje. Hvis de ikke havner i fengsel med slike summer er ikke lovverket så klinkende klart likevel så du motsier deg selv her. Tenk dere, Gro og Kjell Magne i fengsel :!: Endret 9. januar 2009 av Zatuu Lenke til kommentar
Ohhmyyyy Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Dette bør ikke ha noen konsekvens på oss andre som ikke har begått den kriminelle handlingen. Ettersom at lovverket er klart når det kommer til slike saker, vil hele Norge tror jeg, bli sjokkert om de ikke havner bak murene. Det ville skjedd hver og en av oss andre hvis vi hadde gjort det samme Lenke til kommentar
hean Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Dette bør ikke ha noen konsekvens på oss andre som ikke har begått den kriminelle handlingen. Ettersom at lovverket er klart når det kommer til slike saker, vil hele Norge tror jeg, bli sjokkert om de ikke havner bak murene. Det ville skjedd hver og en av oss andre hvis vi hadde gjort det samme Hvordan kan dette få konsekvenser for de som ikke har begått en slik "kriminell" handling? Lenke til kommentar
Ohhmyyyy Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Dette bør ikke ha noen konsekvens på oss andre som ikke har begått den kriminelle handlingen. Ettersom at lovverket er klart når det kommer til slike saker, vil hele Norge tror jeg, bli sjokkert om de ikke havner bak murene. Det ville skjedd hver og en av oss andre hvis vi hadde gjort det samme Hvordan kan dette få konsekvenser for de som ikke har begått en slik "kriminell" handling? Se på overskriften til innlegget til tråd-starter. Det står: "6 stk stortings "pensjonister" har mottat for mye i pensjon, hilken straff bør de få og hvilke konsekvenser vil det gi oss andre" Lenke til kommentar
hean Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) Dette bør ikke ha noen konsekvens på oss andre som ikke har begått den kriminelle handlingen. Ettersom at lovverket er klart når det kommer til slike saker, vil hele Norge tror jeg, bli sjokkert om de ikke havner bak murene. Det ville skjedd hver og en av oss andre hvis vi hadde gjort det samme Hvordan kan dette få konsekvenser for de som ikke har begått en slik "kriminell" handling? Se på overskriften til innlegget til tråd-starter. Det står: "6 stk stortings "pensjonister" har mottat for mye i pensjon, hilken straff bør de få og hvilke konsekvenser vil det gi oss andre" Det er JEG som er trådstarter og leser dere innlegget så menes andre med andre som har gjort det samme gitt at disse eks stortingsrepresentantene slipper straff eller får en uvanlig mild, det går klart frem hvis dere faktisk leser det. Endret 9. januar 2009 av Zatuu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå