macaune23 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Planlegger og kjøpe et speilrefleks kamera. I hovedsak fra komplett siden jeg har konto der (er kameraet mye billigere andre plasser kjøper jeg kanskje der) Er er listen med kameraene i min prisklasse. http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10752&...PRICE.2500-5000. Jeg skal i hovedsak kun bruke kameraet på vintern, er snøscooterkjøring som skal fotograferes. Dette foregår somregel med fart og mye snø. Ikke bestandig det er blå himmel og sol, så hadde vært kjekt om det kunne klart og få greie bilder på en overskyet dag når det er litt skjømt ute. Håper noen kan annbefale et av de kameraene til mitt bruk. Legger ved 2 bilder så dere skjønner bruket. Dette er vistnok tatt med et Samsung GX-10. syns dette er helt greie bilder/kvalitet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Skal du ha et kamera som tåler snø og vann,så gå for Pentax Lenke til kommentar
MSg Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Orker ikke å legge ut i det vide og det brede her, men Nikon D60 er et knallkamera til ditt bruk; robust, tåler en støyt, koster ikke skjorte og tar knallgode bilder. Skal du opp en klasse sjekk ut Nikon D90. Lenke til kommentar
macaune23 Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Orker ikke å legge ut i det vide og det brede her, men Nikon D60 er et knallkamera til ditt bruk; robust, tåler en støyt, koster ikke skjorte og tar knallgode bilder. Skal du opp en klasse sjekk ut Nikon D90. Hva er forskjellen på disse to D60 kameraene? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346316 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346318 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) VR,det ene tilbudet har innebygget antirystelse mekanisme i objektivet. Edit:mener at det med VR er et nyere objektiv og at det er litt bedre fotografisk også. Endret 9. januar 2009 av Nautica Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Jeg har ikke veldig stor erfaring innenfor DSLR-fotografering, men har nettopp kjøpt meg kamera, og har lest meg litt opp på de forskjellige husene/kitpakkene i samme prisklasse. For meg ble valget kokt ned til D60 og k200d, og jeg gikk for D60. Komplett, som tidligere nevnt, har ikke med Pentax k200d, som absolutt burde være et kamera du vil vurdere, med tanke på at det har værtetting, og tåler vann(/støv) i relativt mye større grad enn de andre. (oi, lang/klumsete setning). Byggematerialet er i tillegg metall og karbonfiber, som både gjør det både tyngre og mer robust. Det blir opp til deg å vurdere hvor mye tyngden har å si for deg. Pentax får generelte skryt for god ergonomi (også på k200d), og du bør ta en tur i butikken og kjenne på de kameraene du vurderer. kitobjektivet til k200d har rimelig rask autofokus, som kan være et pluss for deg, i og med at du skal ta en del actionbilder. k200d er allikevel et av de treigeste når det gjelder kamerahurtighet generelt. seriebildeopptaket er treigere, og bufferen har mindre kapasitet enn de andre (om den er treigere enn _alle_ andre skal jeg ikke påstå). Dette vil si at du kan ta få bilder (4 for k200d) før bufferen er full, mens på D60 til Nikon kan du i praksis ta så mange du vil. Hastigheten skal visst nok gå ned etter 50 bilder på D60, men jeg kan ikke se for meg at du vil ha bruk for så mye i ditt tilfelle. D60 har tar i tillegg flere bilder per sekund (3 mot 2.8 på pentax). D60 har byggemateriale av plast, og ingen værtetting, som gjør det mindre egnet for litt røffe forhold. Om det faktisk tåler en støyt, som tidligere nevnt vet jeg ikke, men det tåler i alle fall mindre enn k200d. D60 får skryt for god fargegjengivelse, og god bildekvalitet på lav ISO, som i ditt tilfelle passer bra, siden bilder av mye snø ofte er vanskelig å gjengi godt, samtidig som du skal ta bilder med mye lys (lav ISO). Når det gjelder batterier bruker k200d AA-batterier, mens D60 (og de fleste andre) bruker oppladbare. med AA vil det være lettere og billigere å skaffe reservebatterier, og det kan jo være gunstig for deg, siden batterier og kulde sjeldent går godt sammen. Nå må jeg på skolen, så rekker ikke skrive mer. Jeg mener ikke å si at valget ditt skal stå mellom D60 og k200d, men jeg ville bare dra k200d med i kjøpsvurderingen din, og siden jeg selv har D60, var det enklest for meg å sammnelikne med. Håper du ble litt klokere. Håkon Lenke til kommentar
macaune23 Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Jeg har ikke veldig stor erfaring innenfor DSLR-fotografering, men har nettopp kjøpt meg kamera, og har lest meg litt opp på de forskjellige husene/kitpakkene i samme prisklasse. For meg ble valget kokt ned til D60 og k200d, og jeg gikk for D60. Komplett, som tidligere nevnt, har ikke med Pentax k200d, som absolutt burde være et kamera du vil vurdere, med tanke på at det har værtetting, og tåler vann(/støv) i relativt mye større grad enn de andre. (oi, lang/klumsete setning). Byggematerialet er i tillegg metall og karbonfiber, som både gjør det både tyngre og mer robust. Det blir opp til deg å vurdere hvor mye tyngden har å si for deg. Pentax får generelte skryt for god ergonomi (også på k200d), og du bør ta en tur i butikken og kjenne på de kameraene du vurderer. kitobjektivet til k200d har rimelig rask autofokus, som kan være et pluss for deg, i og med at du skal ta en del actionbilder. k200d er allikevel et av de treigeste når det gjelder kamerahurtighet generelt. seriebildeopptaket er treigere, og bufferen har mindre kapasitet enn de andre (om den er treigere enn _alle_ andre skal jeg ikke påstå). Dette vil si at du kan ta få bilder (4 for k200d) før bufferen er full, mens på D60 til Nikon kan du i praksis ta så mange du vil. Hastigheten skal visst nok gå ned etter 50 bilder på D60, men jeg kan ikke se for meg at du vil ha bruk for så mye i ditt tilfelle. D60 har tar i tillegg flere bilder per sekund (3 mot 2.8 på pentax). D60 har byggemateriale av plast, og ingen værtetting, som gjør det mindre egnet for litt røffe forhold. Om det faktisk tåler en støyt, som tidligere nevnt vet jeg ikke, men det tåler i alle fall mindre enn k200d. D60 får skryt for god fargegjengivelse, og god bildekvalitet på lav ISO, som i ditt tilfelle passer bra, siden bilder av mye snø ofte er vanskelig å gjengi godt, samtidig som du skal ta bilder med mye lys (lav ISO). Når det gjelder batterier bruker k200d AA-batterier, mens D60 (og de fleste andre) bruker oppladbare. med AA vil det være lettere og billigere å skaffe reservebatterier, og det kan jo være gunstig for deg, siden batterier og kulde sjeldent går godt sammen. Nå må jeg på skolen, så rekker ikke skrive mer. Jeg mener ikke å si at valget ditt skal stå mellom D60 og k200d, men jeg ville bare dra k200d med i kjøpsvurderingen din, og siden jeg selv har D60, var det enklest for meg å sammnelikne med. Håper du ble litt klokere. Håkon Tusen takk for utfyllende svar. Har hatt kamera med AA batterier, likte ikke den løsningen. Trur egentlig jeg går for D60, greit jeg tar bilder av snø. Men tar ikke bilder NÅR det snør. Dermed skal det vell ikke komme noe serlig med snø på kameraet. Planlegger og kjøpe et godt etui til kameraet, og ha det i ryggsekken. Lenke til kommentar
MSg Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Gjør det. Du kommer ikke til å angre. Supler på med objektiver og annet utstyr når pengene fra actionbildene strømmer inn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå