Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av fremmedspråk

Anbefalte innlegg

Hei. Det har seg slik at jeg kansje stryker i fransk til sommeren. Selv skal rådgiver har han sakt finne ett opplegg slik at de skal gjøre alt for meg til å få stå karakter, men jeg føler ikke jeg kommer til å klare dette. Jeg henger så langt etter.

Jeg kan noe tysk fra ungdomskolen, så jeg lurte på vordan det var å ta dette som privatist på laveste nivå? Skal det mye til for å få en toer på en slik muntlig og skriftelig eksamen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leser til japansk privatist nå, og det er slett ikke ille. Tysk er heller ikke ille å leste. Har vurdert å ta opp igjen litt tysk med tiden, men bare ikke somlet meg til det.

Forskjellen fra tysk til japansk er at jeg har japansk c-språk (og enklere eksamen siden jeg har hatt bed-øk.), og tysk er vel b-språk? Usikker, men c-språkjapansk er ikke så ille.

Om det skal mye til for å få en toer kommer helt ann på hvor mye innsats du gidder å legge i det. Jeg hadde ti minutter lesetid og en halvtime forberedelse på nyere historie muntlig og fikk fire (visste ikke at jeg hadde eksamen før et kvarter før eksamen..)

Lenke til kommentar

Jeg tipper du ikke er like interessert i japanske tegneserier som han kar'n over er, og hvis det er tilfelle så er tysk å anbefale, særlig siden du hadde noe av det som C-språk. Jeg har selv ikke tatt det som privatist, men å klare 2 i dette faget tror jeg skal være absolutt mulig som privatist. Det er ihvertfall mye lettere å lære enn fransk, ettersom at det ligger såpass nærme norsk.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke interessert i japanske tegneserier what so ever, så do your research før du uttaler deg. Rett det du sier om tysk og norsk, men japansk er ikke så ille å lære, og er faktisk et ganske nyttig språk å lære rent forretningsmessig.

Lenke til kommentar

I så fall beklager jeg, ettersom det har vært så godt som eneste inspirasjon for samtlige personer jeg kjenner som har lært seg japansk på eget iniativ, og disse er det er en del av. Mente vel ikke noe negativt med det, bare synes det er litt morsomt. Hvilket av disse språkene som vil vise seg å være mest nyttig, er vel egentlig helt avhengig av hvor i verden man er. Vil tørre påstå tysk er vinneren hvis man holder seg i Europa, men vet ikke så mye om hvor japansk brukes, utenfor Japan.

Lenke til kommentar

Er vel en viss fare for at Japansk stort sett bare brukes i Japan? Men flere og flere bedrifter handler med Japanske leverandører av varer og tjenester, derfor er Japansk et kjekt spåk å kunne. Sier ikke at tysk ikke er praktisk, men sammenlignet med spansk, kinesisk (mandarin og kantonesisk), japansk og indisk (urdu) er det er lite språk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...