frida08 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Hei:) Jeg bare lurte på om noen kunne hjelpe meg med disse uttrykkene, de er fra ''Den kalde krigen'' : - jernteppe - å være alliert med - propaganda Håper noen kunne svare, hvis ikke alle uttrykka, kanskje en, to ? det hadde vært kjempe fint! Lenke til kommentar
Henrikse Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 å være alliert med betyr å samarbeide med noen, i den form at man jobber sammen for å nå et felles mål. I settingen den kalde krigen er vesteuropa og USA allierte mot østblokklandene. Er på litt tynn is her, så det er ikke helt sikkert det er helt riktig det jeg skriver, mulig jeg har formulert meg litt feil, men tror det er riktig. Propagande er ekstensiv reklame fra staten der de forsøker å overbevise folket om noe. Et eksempel på dette er hitlers antijøde-propagande før og under andre verdenskrig, der han fikk folket til å mislike jødene. Kjenner ingen konkrete eksempler på propagande fra den kalde krigen. Jernteppe er jeg igjen på litt tynn grunn, vet det referer til østblokklandene (les sovjetunionen og dets allierte), men er ikke helt sikker på hva det er snakk om. Ikke helt klare svar ser jeg, men håper det hjelper noe Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Å ha jernteppe på noen, vil ikke det si at man har fullstendig kontroll over vedkommende? Som for eksempel at Tyskalnd hadde jernteppe over Polen. Er på tynn is selv Lenke til kommentar
Mystogan Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Henrikse har svart fint på hva propaganda og hva det vil si å være alliert med noen, men begrepet "jernteppe" er vel ikke helt korrekt beskrevet av noen.^^ Jernteppet i Europa under den kalde krigen er en metafor for skillet mellom øst og vest. Knapt noe slapp igjennom dette "teppet", slik at øst og vest utviklet seg helt uavhening av hverandre. Er dette vidt nok? Lenke til kommentar
frida08 Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Tusen Takk Dere hjalp meg veldig mye! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå