Intel94 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Nikon D60 er på tilbud til 3500kr no med 18-55mm VR kitobjektiv. Det samme er Canon EOS 1000D med 4GB minnebrikke, opplærings DVD og 18-55mm IS kitobjektiv til samme pris. Kva kamera syns dåke eg burde kjøpe? det blir eit av dei, har ikkje råd til noko dyrare no. Er grepet på D60 likt som på D40? Eg har testa D40 og var nokså fornøyd med grepet, 1000D har eg kun tatt på i butikken og det grepet virka LITT lite, men funka og. Kva er det "beste" i prisklassen? Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 D40 og D60 har samme grep. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Kva er det "beste" i prisklassen? 1. Alle. 2. Det du liker best. Det er egentlig så jevnt at du kan velge det du liker best. Hvis du har venner som har kamera, så kan det være lurt å velge samme merke, da dere kan byttelåne objektiver. Hvis det er et merke du liker sev, da. Tom Lenke til kommentar
Intel94 Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Kva er det "beste" i prisklassen? 1. Alle. 2. Det du liker best. Det er egentlig så jevnt at du kan velge det du liker best. Hvis du har venner som har kamera, så kan det være lurt å velge samme merke, da dere kan byttelåne objektiver. Hvis det er et merke du liker sev, da. Tom Har en venn som har D40, men der snakker vi kitobjektiv uten VR, så er ikkje noko poeng i det, og det blir ikkje nokon objektivoppgradering der i gården. Men ekstrautstyr som f.eks batterigrep, blitzer, brukte objektiv, er det lettare og billigare til Nikon enn til Canon f.eks? Nikon har jo ikkje innebygd fokusmotor i huset? mens det det jo Canon. Det er vel ein ulempe? og funksjonaliteten, kordan er den i forhold til kvarandre? Eg syns D40 sitt grep var veldig behagelig, og siden D60 har samme grep er jo det og veldig behagelig, 1000D var LITT lite grep på følte eg, men ikkje sånn gale. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Hvis du synes D60 ligger bedre i hånden, så kjøper du det. Kanskje kompisen din (som er en veldig typisk D40-eier) ønsker å låne litt av deg i fremtiden, slik at dere får hyggelig fototurer sammen. Man trenger ikke kun velge kompatibilitet av egoistiske grunner. Canon har aldri hatt noe annet enn fokusmotor i Eos-systemet. Det er det nest-yngste av de fatningene vi har i dag, etter Fourthirds som er yngst. Eldst av dagens AF-systemer er Sonys, men det er også født som rent AF-system. Og derfor er Eos i likhet med FT født med fokusmotor i objektivet, ikke huset. See? Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Lefdal har Sony A200 til 2795, det kan og være noe å vurdere i den prisklassen, det er ett veldig bra entrylevelkamera. Lenke til kommentar
Intel94 Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Hvis du synes D60 ligger bedre i hånden, så kjøper du det. Kanskje kompisen din (som er en veldig typisk D40-eier) ønsker å låne litt av deg i fremtiden, slik at dere får hyggelig fototurer sammen. Man trenger ikke kun velge kompatibilitet av egoistiske grunner. Canon har aldri hatt noe annet enn fokusmotor i Eos-systemet. Det er det nest-yngste av de fatningene vi har i dag, etter Fourthirds som er yngst. Eldst av dagens AF-systemer er Sonys, men det er også født som rent AF-system. Og derfor er Eos i likhet med FT født med fokusmotor i objektivet, ikke huset. See? Det siste du sa der skjønte eg egentlig ikkje så mykje av, og med å låne utstyr er vel meget lite sanynlig pga. vi bur 3 timer fra kvarandre og det er søskanbarnet mitt som eg ikkje ser så ofte Men sånn generelt så er D60 og 1000D så og sei prikk like i funksjonalitet, ytelse, bildekvalitet rett fra kameraet osv.(eg er ingen bildebehandler ekspert, har rett og slett ikkje tilmodighet til sånt) så det er viktig. 1000D har jo søker på skjermen, men det er egentlig ikkje noko "must". Så virker jo 1000D ganske plastikkaktig som alle seier. D40 viker litt meir solid, da gjelder det vel D60 og? Edit: A200 kameraet koster 2795kr for berre kamerahuset på nettbutikken, i og med at eg ikkje har noko tilgjenglig lefdal butikk så kan eg ikkje kjøpe fra butikk. Her i området er det kun Elkjøp, Elprice, Expert og Euronics Endret 8. januar 2009 av Intel94 Lenke til kommentar
NorthWest Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Lefdal har Sony A200 til 2795, det kan og være noe å vurdere i den prisklassen, det er ett veldig bra entrylevelkamera. Har kommentert det før, skjønner ikke hvorfor du skal blande Sony inn i alle poster! Har du lest spørsmålet? Det dreier seg om Canon kontra Nikon! Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Spørmålet var vel og,ref "Kva er det "beste" i prisklassen?" Da er det vel legitimt å vise til andre tilbud Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Canon har aldri hatt noe annet enn fokusmotor i Eos-systemet. ? "Canon har aldri hatt noe annet enn fokusmotor i objektivene til Eos-systemet." mener du vel Tom Spørmålet var vel og,ref "Kva er det "beste" i prisklassen?"Da er det vel legitimt å vise til andre tilbud Jeg tolket også spørsmålet slik, og hadde tenkt å nevne Pentax K-m og Olympus E-420/E-520 nettop av den grunn. Tom Lenke til kommentar
Intel94 Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Poenget var hovedsaklig Nikon D60 vs. Canon EOS 1000D ja. Så vil helst holde andre merker ute. Canon har fokusmotor i huset, ikkje Nikon, men er det så nøye? hørt folk seier fokusmotoren til Nikon er litt treig? kordan er dette? er Canon mykje raskare? er det noko anna nyttig å vite ? Lenke til kommentar
NorthWest Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Spørmålet var vel og,ref "Kva er det "beste" i prisklassen?"Da er det vel legitimt å vise til andre tilbud Tolket det som "hva er best av disse to" og da er det vel ikke noe tvil? Ref signatur Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Hehe, nei da er vel rådet fra deg klart her kan du jo se de 2 opp mot hverandre: http://www.dpreview.com/reviews/compare_po...60&show=all Endret 8. januar 2009 av Karabin Lenke til kommentar
Intel94 Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Alle sånne tall seier meg ikkje så alt for mykje. Eg veit berre at begge kameraene er gode, men ka bildeprosessor og brikke osv. osv. er det beste av Nikon og Canon og sånn ytelse, og er det forskjell på bildekvalitet rett fra kamera? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Poenget var hovedsaklig Nikon D60 vs. Canon EOS 1000D ja. Så vil helst holde andre merker ute. Canon har fokusmotor i huset, ikkje Nikon, men er det så nøye? hørt folk seier fokusmotoren til Nikon er litt treig? kordan er dette? er Canon mykje raskare? er det noko anna nyttig å vite ? Nei, Canon har fokusmotor i objektivene. Det har de alltid hatt siden de kom med EOS serien. Det finnes ikke et eneste EOS hus med fokusmotor i seg. Over til Nikon. Kit objetkivet 18-55mm uten VR er kjent som tregt. Men det er ford det objektivet har en treg motor. Men det løses ved å kjøpe et annet objektiv; AF-S 16-85mm f.eks. (men det er nok i det dyreste laget ) Tom Lenke til kommentar
Intel94 Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Så begge kamerane har fokusmotor i OBJEKTIVET? har fått det inn at ALLE Canon hus har fokusmotor I huset. Men vist begge er i objektivet. Så blir jo det litt meir likt fra min side, eg såg på Canon som eit stort pluss pga. motor i huset, men om det ikkje stemmer så begynner eg å helle mot D60... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Så begge kamerane har fokusmotor i OBJEKTIVET? har fått det inn at ALLE Canon hus har fokusmotor I huset. Men vist begge er i objektivet. Så blir jo det litt meir likt fra min side, eg såg på Canon som eit stort pluss pga. motor i huset, men om det ikkje stemmer så begynner eg å helle mot D60... Det er jo helt greit. D60 er et bra kamera det. Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Hvilken løk har fortalt deg at Canon har fokusmotoren i huset? Jeg synes det virker som om D60 er best for deg. Du liker grepet best. Du liker ikke å etterbehandle bildene, og egenskapen til bildene rett ut av kamera fra D60 er sikkert lik de fra D40. Og de er i alle fall skarpe, kontrastrike og fargesterke nok rett fra kamera. Vi mer drevne foretrekker å lokke frem de egenskapene selv, i den mengden som vi foretrekker. Derfor er D40/60 ypperlige til familiefotografer som kun ønsker et bedre kamera enn kompakt, men ikke ønsker å leve halvparten av livet i et Photoshop etc. Nå er sikkert ikke 1000D så verst på det området heller, men det vet jeg ikke så mye om. Min 20D er faktisk ganske horribel på jpg, men det har bedret seg med nyere modeller fra Canon. Derfor bør jeg ikke være for kategorisk her. Karabin: Selv om jeg ofte ikke er uenig med deg, så synes jeg vi kompliserer valget til spørsmålstillere av og til. Og du bidrar godt til det ved å alltid blande Sony inn i alle trådene. Jeg har vært en forkjemper for de andre merkene siden starten her for snart fire år siden, men alt til sin tid. Endret 8. januar 2009 av PMnormal Lenke til kommentar
Intel94 Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Da skal eg ned idag på elprice å høre om eg får prøvd kameraet, vertfal tatt, kjent og sett litt på det takk for god hjelp ^^ Lenke til kommentar
Intel94 Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Helsikes drit, trur ikkje dåke at D60en ikkje var med VR til 3500kr alikavel, det var uten, det med skal dei ha 4300kr for. Eg såg jo kun at det var VR på objektivet på bilde, og da var det sånn, men dei hadde kun brukt eit produktbilde av det med VR. Så då går eg vel utifra at det er bedre å kjøpe Canon med IS enn D60 uten VR? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå