Gå til innhold

BlueRay til PC, eller vanlig spiller?

Anbefalte innlegg

Jeg skal altså kjøpe meg en Full-HD TV nå i slutten av denne måneden. Og så har jeg lyst til å kjøpe meg en Blue Ray spiller etter det. Men jeg ser de ikke er så billige, de vanlige spillerene.

Og for en blue ray spiller til PC, så koster de litt over 1000kr, mens en vanlig koster ~2000kr.

Så spørsmålet er da; Vil jeg få noe bedre bilde-kvalitet vist jeg går for en til PC'en? For jeg skal bruke TV'en som PC skjerm.

Eller vil det bli bedre vist jeg går for en vanlig spiller?

For på PCen må jeg bruke HDMI til DVI kabel. Er det dårligere enn en HDMI til HDMI kabel?

PS. Jeg har et wifi anlegg koblet til PCen nå, som er koblet via Phono til minijack. Å lyden er ikke noe å skryte av for å si det sån :p. Men vist jeg da kobler anlegget til Blue-Ray spilleren, vil jeg da få bedre lyd? For de har vell digital utgang.

Ble en del spørsmål nå men. :p

Takker for de svarene jeg får ihvertfall =)

edit: leif

Endret av Papirkurrv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildekvaliteten blir bra med internspiller, bruk PowerDVD til avspilling.

Grafikkortet må også støtte HDCP.

HDMI og DVI gir akkurat samme bildekvalitet, forskjellen er at HDMI i tilegg til bilde også overfører lyd.

Angående lydkvalitet vil det ha mye og si på hva slags reciver du har. Noen standalone Blue-ray spillere har "passthrough" mulighet. Da vil raw lyddata sendes direkte til reciveren og den vil ta seg av dekodingen. Noe som mange mener gir bedre lyd en den innebygde dekoderen i spilleren. Her spiller selfølgelig kvaliteten på spiller/reciver inn.

Suround lyd støttes ikke offisielt i digital standarden fra PC, En del hovedkort/lydkort vil bare gi stereolyd ved bruk av SPDIF, coax eller TOSLINK, utgangen.

Får du bare stereo lyd fra PC må du velge SPDIF passthrough og la reciveren dekode lyden.

Eventuelt bruke analoge kabler fra lydkortet.

Lenke til kommentar
Er kanskje litt OT, men vil bare advare deg, hvis du ser blu-ray på Full-HD kommer DVD aldri til å bli det samme. Klarer bare å nyte 70% av dvd'ene mine nå pga blu-ray :/ Blu-ray er gud!

Hehe, det kan du si. Var innom en Expert butikk igår. Så gikk jeg å så på TV'er hvor en HD-ready TV sto å spillte Blue ray filmer. Der ble jeg stående å studere kvaliteten en stund, å det var jo bare HD-Ready :p (Er det stor forskjell på HD-Ready og Full-HD mtp. Blue Ray filmer?)

Men heldigvis har jeg ikke så stor DVD samling, så det skal nokk gå bra :)

Artemis-Entreri: Recieveren jeg har er en Onkyo Reciever TX-SR502E.

be3532783736af48297946751d1fc5b6.jpg

Og jeg kjører ikke surround. Har to høytalere + en center høytaler som jeg ikke har koblet til enda.

Vist jeg kjøper en vanlig spiller, så kobler jeg den til HDMI-2 utgangen og PC'en på 1. (på TV'en)

Så tar jeg en Coax eller Optisk lydkabel fra Recieveren til Spilleren. Og den analoge utgangen til PC'en. Da er det jo bare å switche "kanal" når jeg skal se en film, og bytte "kanal" på recieveren? Så det blir jo sikkert like greit å gå for en vanlig spiller? For jeg vil ha best mulig lyd når jeg ser film :p

Lenke til kommentar
Er det stor forskjell på HD-Ready og Full-HD mtp. Blue Ray filmer?

Ja! Det er enorm forskjell på 1280x720 og 1920x1080. Det høres kanskje ikke slik ut, men det snakk om dobbelt så mange pixler på skjermen.

Se denne illustrasjonen for å sammenligne skjermoppløsninger: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...o_Standards.png

Jeg hadde en 720p TV-tidligere, og så Blu-ray på PS3en. Synes det var bedre enn DVD, men ikke noen revolusjon. For to uker siden kjøpte jeg meg en 42" FullHD 1080p TV.. steike. Det er som en helt annen verden. :)

Men: husk også at oppløsning er relatert til skjermstørrelse og hvor langt unna skjermen du sitter. En 32" med FullHD er IMHO poengløst i en vanlig stue-setting, men fra 40" og oppover er FullHD virkelig flott.

Lenke til kommentar

Vell, jeg skal ha meg en 32" siden jeg ikke kommer til å sitte lengere enn en meter ifra TV'en :p. Men jeg kommer jo til å sitte lengere bak når jeg skal se film.

Og uansett så har vell 720p blitt veldig lite iom. at jeg skal bruke den som PC skjerm.

Og jeg bor hjemme enda, så stue TV skal jeg ikke kjøpe før jeg flytter ut, å DA blir det selvfølgelig en 42-50" :)

Er så sykt lei av de 19" og 17" jeg bruker nå. :p

Og siden jeg ikke spiller så veldig mye, men ser ganske mye film / serier så er vell TV det beste kjøpe til PC'en

edit: På den TV'en jeg har i sikte, så har den ikke 100Hz Motion plus. Men 40" (samme verson) har det. Hva er spessielt med dette da?

Endret av Papirkurrv
Lenke til kommentar
Vist jeg kjøper en vanlig spiller, så kobler jeg den til HDMI-2 utgangen og PC'en på 1. (på TV'en)

Så tar jeg en Coax eller Optisk lydkabel fra Recieveren til Spilleren. Og den analoge utgangen til PC'en. Da er det jo bare å switche "kanal" når jeg skal se en film, og bytte "kanal" på recieveren? Så det blir jo sikkert like greit å gå for en vanlig spiller? For jeg vil ha best mulig lyd når jeg ser film :p

Du kan bruke digital fra pcen også, ser ut som det er 3 optiske og en coaxial digital-innganger på den forsterkeren.

100hz motion plus er ikke så mye å henge seg opp i. Mest en salgsgimmick foreløpig. Det skal sørge for glattere bevegelser i TV sendinger med mye bevegelser. Problemet er at det kan forårsake dårligere farger eller "artifacts" i bilde. Denne teknologien vil nok bli bedre på neste generasjons tver.

Jeg har en Samsung 559 40" LCD med 50/60Hz og kan ikke si at jeg plages noe spesielt av judder eller motion blur.

Lenke til kommentar

Så jeg vil ikke merke noe spess forskjell på Blue Ray filmer vist jeg har hatt en 50hz eller 100hz TV? For valget mitt står nå mellom Samsung LE32A656 og en Samsung LE40A616

Forskjellen er vell at A616 er 40" og har 100Hz, og den andre er 32" og har ikke 100Hz, men er 1000kr billigere :p.

Men er det lurest å gå for. mtp. Bilde kvalitet i film og PC bruk?

Artemis-Entreri: Har du testet skjermen din ved PC bruk? Om Samsung's 5-serie er noe god til PC og film? For den er vell litt billigere enn 6-serien.

Lenke til kommentar

Ja jeg har brukt den til mye film og spill og er storfornøyd. Merker skjelden noe ghosting eller inputlag.

Har sett en del SD tvsendinger på 656 32" og er veldig fornøyd med bilde der. Har ikke fått testa den med spill enda. Det er litt mer synlig baklys(lyse felter i vært hjørne) på den en min 559, men dette synes kun på helt svarte bilder. Ikke noe man legger merke til ved vanlig bruk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-XHLacM

Til hjemmekino ville jeg kjøpt en "vanlig" blu-ray-spiller på grunn av utgangene og fordi en slik spiller er optimalisert for formålet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Men på den andre siden er det langt fra alle receivere som støtter lyd fra et skjermkort. Enkelhet er også et stikkord, da det er mye "lettere" å fyre opp en BD-spiller istedet for å vente på at PC-en skal loade ferdig.

Jeg ser selvfølgelig fordeler og ulemper med begge alternativene. :)

Lenke til kommentar
Men på den andre siden er det langt fra alle receivere som støtter lyd fra et skjermkort. Enkelhet er også et stikkord, da det er mye "lettere" å fyre opp en BD-spiller istedet for å vente på at PC-en skal loade ferdig.

Jeg ser selvfølgelig fordeler og ulemper med begge alternativene. :)

Det må jo isåfall være recivere som ikek følger HDMI-standarden ordentlig?

AtW

Lenke til kommentar
Til hjemmekino ville jeg kjøpt en "vanlig" blu-ray-spiller på grunn av utgangene og fordi en slik spiller er optimalisert for formålet.

Enig i den!

Også mye enklere og mer stillegående enn å knote med en støyende PC bare for å få sett film...Kjøp en Panasonic stand alone spiller, eller en PS3 - det er min anbefaling.

Lenke til kommentar

Enig i den!

Også mye enklere og mer stillegående enn å knote med en støyende PC bare for å få sett film...Kjøp en Panasonic stand alone spiller, eller en PS3 - det er min anbefaling.

En PS3 er ikke så veldig stillegående at det gjør noe, PCer jeg bygger til å stå fremme er gjerne en god del stillere enn det. Det med å bruke PC til film blir en avveining i mine øyne, du får mye bedre funksjonalitet, men det er mer stress å sette opp. At en stand-alone-sak er "optimalisert" har lite å si, en PC gjør gjerne en bedre jobb enn optimaliserte produkter, rent teknisk.

AtW

Lenke til kommentar

Enig i den!

En PS3 er ikke så veldig stillegående at det gjør noe, PCer jeg bygger til å stå fremme er gjerne en god del stillere enn det. Det med å bruke PC til film blir en avveining i mine øyne, du får mye bedre funksjonalitet, men det er mer stress å sette opp. At en stand-alone-sak er "optimalisert" har lite å si, en PC gjør gjerne en bedre jobb enn optimaliserte produkter, rent teknisk.

AtW

Ok, nå kjenner ikke jeg PS3 noe særlig men trodde den var ganske stille...my bad!

I så fall hadde jeg nok valgt en stand alone spiller.

1. Legg inn plata.

2. trykk play.

3. enjoy :)

Lenke til kommentar
Ok, nå kjenner ikke jeg PS3 noe særlig men trodde den var ganske stille...my bad!

1. Legg inn plata.

2. trykk play.

Sprøs jo litt hva man sammenlikner med, den er vesentlig stillere enn feks x360, og mange blir sikkert ikke plaget av det. Slikt er jo veldig subjektivt. men for min del kunne den vært stillere.

AtW

Lenke til kommentar

1. Legg inn plata.

2. trykk play.

Sprøs jo litt hva man sammenlikner med, den er vesentlig stillere enn feks x360, og mange blir sikkert ikke plaget av det. Slikt er jo veldig subjektivt. men for min del kunne den vært stillere.

AtW

I see, jeg har en X360 og den bråker i hvertfall mer enn jeg liker på filmer... til spill er den grei for da går ikke DVD-spilleren hele tiden.

Lenke til kommentar

Det jeg egentlig lurer mest på er om det er noe som helst bildeforskjell på en dyr BD-spiller (f.eks. 10,000kr) og en BD-spiller til PC til ca. 1.200kr?

PC'en min står jo på 24/7, så det blir jo bare å "Sette i plate -> play" :p

At det er flere utganger og koblingsmuligheter på en BD-spiller, spiller ikke så stor rolle.

Edit: En BD-spiller til PC kan vell sikkert ikke oppskalere DVD filmer til Full-HD? Eller? :p

Endret av Svartasmeden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...