Gå til innhold

Nikon AF motor, muli å få ekstern?

Anbefalte innlegg

Har et D-40. som kjent så er det ikke fokus motor i dette huset.

så hvis e vil ha Auto fokus må jeg kjøpe AF-S objektiver.

men finnes det en "ekstern" fokus motot. på en måte som en mellom ring, med fokus motor på.

slik at en kan bruke vanlige af objektiver m\ af på??

og passer ellers alle AF objektivene til nyere nikon til d-40. bare uten af??

Endret av sttrons
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har et D-40. som kjent så er det ikke fokus motor i dette huset.

så hvis e vil ha Auto fokus må jeg kjøpe AF-S objektiver.

men finnes det en "ekstern" fokus motot. på en måte som en mellom ring, med fokus motor på.

slik at en kan bruke vanlige af objektiver m\ af på??

I hvertfall ikke hørt om at dette finnes til Nikon. Noen merker har telekonvertere som gir autofokus, men dette er beregnet for gamle objektiver med manuell fokus, og man må fremdeles hjelpe det litt på vei. Det er altså ikke noe i veien for det rent teknisk, men det er ingen god løsning.

og passer ellers alle AF objektivene til nyere nikon til d-40. bare uten af??

Nyere AF-objektiver fungerer uten autofokus på et D40, ja. Eldre er litt mer usikkert. Nikons tanke er at D40 trenger elektronikk i objektivet for at lysmålereren skal fungere. Å ta bilder uten lysmåling er mer tungvindt, men fremdeles fullt mulig. Krever litt gjetting, titting på bilder, eller evt. "Sunny 16"-regelen (på digitalt bør man tenke "Sunny 8", da man mister skarphet på større blenderåpninger. Senk heller lukkertiden, i stedet for f/16, ISO200, 1/200, gå for f/8, ISO200, 1/800.).

Lenke til kommentar

gautet: Kjeft på deg, kan ikke noe for at gramatikken min er elendig :p haha

hade jo kansje fungert hvis det hadde blitt lagd en tynn og rask fokus-motor "ring" som ikke hadde kostet skjorta.

da hadde plutseli en del av os d40\x d60 (og d80?) brukere hatt et større og bedre objektiv valg..

Lenke til kommentar

Tillater meg å tro at en ettermontert autofokusmotor, hvis det hadde vært mulig, hadde blitt såpass dyr at det hadde vært smartere å kjøpe en pent brukt D80 (som har innebygd fokusmotor). Ellers har jo både Nikon og tredjeparts produsentene som Sigma og Tamron kommet med fokusmotor innebygd i objektivet til F-mount etter hvert.

Lenke til kommentar

Som en liten kuriositet så kan det nevnes at Canon faktisk forsøkte seg på FD-fatning og AF med en aldeles grusom modell som het T80. Jeg tror pokker meg det er det jævligste fotografiske verktøy jeg har holdt i mine klamme klyper. Det er utrolig stygt, og har en forferdelig AF. Grøss og gru. Den modellen fikk selvfølgelig kort levetid før de tok livet av den, og det var bra. For ellers hadde det vært fare for at menneskeliv hadde gått tapt isteden.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Det var snakk om en mulig løsning tidligere (se denne tråd)

Der snakkes det om muligheten til å bruke Nikon TC-16A for å få autofokus på AI objektiv.

Hvordan og om dette virker, vet jeg ikke.

Tviler vel egentlig (ganske mye også) på at denne konverteren kan røre fokusringen på ei AI linse, men det er mulig at en kan sette den slik at man ikke får tatt bilde uten at fokus er rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...