Nizzen Skrevet 19. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2015 (endret) Nei, det er SFP+. Mykje lavare straumforbruk, lavare forsinkelse, meir fleksibilitet med lengder/kabling og det er det du finner i diverse datasentere. 10GBase-T(RJ45) er dessverre ikkje framtida, bare kablane er billegare. Grunnen til at det ikkje er billig er fordi ingen "masseproduserer det" fordi "alle" velje SFP+ eller Infiniband. SFP+ kan fint brukast saman med 10GBase-T, då det er framleis ethernet, i motsetning til Infiniband. Kunne nesten tro du solgte SFP+ Tingen er vel at de fleste ikkje har hardware god nok til å utnytte den lave latencyen, og SFP+ switcher er vel heller ikkje så veldig billige? Siden hovedkort begynner å få 10Gbit lan rj45 integrert, så synes jeg det er best med rj45 for mer Jeg har 10Gbit pga båndbredden, da jeg har raid-array i begge ender som er raske nok til å makse 10Gbit. Hadde et x99 hovedkort hatt SFP+ integrert, så hadde det sikkert blitt det. Nå finnes det både x99 hovedkort og "skylake" hovedkort med integrert 10GB lan Endret 19. oktober 2015 av Nizzen Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 (endret) Nei, det er SFP+. Mykje lavare straumforbruk, lavare forsinkelse, meir fleksibilitet med lengder/kabling og det er det du finner i diverse datasentere. 10GBase-T(RJ45) er dessverre ikkje framtida, bare kablane er billegare. Grunnen til at det ikkje er billig er fordi ingen "masseproduserer det" fordi "alle" velje SFP+ eller Infiniband. SFP+ kan fint brukast saman med 10GBase-T, då det er framleis ethernet, i motsetning til Infiniband. Tror nok ikke det er fremtiden for vanlige forbrukere, for datasentre derimot er det noe annet. Gjennomsnitts personen vil ikke drive å finne ut hvilken kabel han skal ha (det er jo ørten forskjellige, hvem brukes hvis du skal ha 100m f.eks?) Du må vel også ha "endestykker" (husker ikke hva det heter), etter kabelen som passer? Er det vanlig å koble sfp+ via svitsj eller rett til en pc? Finnes det sfp+ svitsjer til ok pris? Er det mulig å lage egne sfp+ kabler egentlig? Eller må man kjøpe ferdige? Synd det ikke finnes veggbokser (tror ihvertfall det ikke finnes?) til sfp+, da hadde det nok vært langt mer interessant for en del. Edit: Kanskje vi burde lage en egen tråd? Endret 19. oktober 2015 av Bjonness406 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2015 Lan for dummies Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Nei, det er SFP+. Mykje lavare straumforbruk, lavare forsinkelse, meir fleksibilitet med lengder/kabling og det er det du finner i diverse datasentere. 10GBase-T(RJ45) er dessverre ikkje framtida, bare kablane er billegare. Grunnen til at det ikkje er billig er fordi ingen "masseproduserer det" fordi "alle" velje SFP+ eller Infiniband. SFP+ kan fint brukast saman med 10GBase-T, då det er framleis ethernet, i motsetning til Infiniband. Tror nok ikke det er fremtiden for vanlige forbrukere, for datasentre derimot er det noe annet. Gjennomsnitts personen vil ikke drive å finne ut hvilken kabel han skal ha (det er jo ørten forskjellige, hvem brukes hvis du skal ha 100m f.eks?) Du må vel også ha "endestykker" (husker ikke hva det heter), etter kabelen som passer? Er det vanlig å koble sfp+ via svitsj eller rett til en pc? Finnes det sfp+ svitsjer til ok pris? Er det mulig å lage egne sfp+ kabler egentlig? Eller må man kjøpe ferdige? Synd det ikke finnes veggbokser (tror ihvertfall det ikke finnes?) til sfp+, da hadde det nok vært langt mer interessant for en del. Edit: Kanskje vi burde lage en egen tråd? Gjennomsnittspersonen trenger heller ikkje 10G. Du trenger endestykker(tranceivere) om du skal bruke fiber, for coax så trenger du det ikkje. Det er vanlig å koble til switcher ja, men SFP+ switcher er framleis dyre, akkurat som med 10GBase-T. Dell sin 12 porters X4012 er vell den som er "best for heimebruk" idag med tanke på støy og størrelse. Koster ca 11000kr. Kjenner ikkje til moglegheiter få å lage eigne SFP+ kabler, det er ikkje akkurat lett å lage CAT6A eller CAT7 kabler heller. Veggbokser er lett å løyse, få deg 3D printer Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 (endret) Nei, det er SFP+. Mykje lavare straumforbruk, lavare forsinkelse, meir fleksibilitet med lengder/kabling og det er det du finner i diverse datasentere. 10GBase-T(RJ45) er dessverre ikkje framtida, bare kablane er billegare. Grunnen til at det ikkje er billig er fordi ingen "masseproduserer det" fordi "alle" velje SFP+ eller Infiniband. SFP+ kan fint brukast saman med 10GBase-T, då det er framleis ethernet, i motsetning til Infiniband. Kunne nesten tro du solgte SFP+ Tingen er vel at de fleste ikkje har hardware god nok til å utnytte den lave latencyen, og SFP+ switcher er vel heller ikkje så veldig billige? Siden hovedkort begynner å få 10Gbit lan rj45 integrert, så synes jeg det er best med rj45 for mer Jeg har 10Gbit pga båndbredden, da jeg har raid-array i begge ender som er raske nok til å makse 10Gbit. Hadde et x99 hovedkort hatt SFP+ integrert, så hadde det sikkert blitt det. Nå finnes det både x99 hovedkort og "skylake" hovedkort med integrert 10GB lan Å utnytte latency er lekande lett, sett opp ein Redis eller Memcached instans. Dei sliter ikkje med CPU, men med begrensninger på nettverk. Med mindre latency og med mange roundtrips så får du jo utnytta maskinvaren mykje betre. Endret 19. oktober 2015 av siDDis Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Fordelen med TP-kabler er man kan trekke og terminere det lett i ett vanlig hjem. Fiber er for tungvindt for den slags i dag, i tillegg er det det "alt" normalt utstyr støtter. AtW Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Ikkje CAT6a eller CAT7. Dei stiller heilt andre krav enn CAT5e Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Legg merke til kor tjukk CAT6a er, den er også stivare. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Ikkje CAT6a eller CAT7. Dei stiller heilt andre krav enn CAT5e Det stiller litt strengere krav til uttvinning i forbindelse med terminering og kablene, men kan ikke se hva det endrer i argumentet? AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Legg merke til kor tjukk CAT6a er, den er også stivare. Ja, og? Går fint inn i et vanlig trekkerør og kan termineres fint allikevel. Og trenger du den mer bøybar og mindre kan du kjøpe skjermet. AtW Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Sjå denne, så ser du kva det dreier seg om: Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Ser ikke at videoen bidrar med noe ekstra informasjon? AtW 1 Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1690618 Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Legg merke til kor tjukk CAT6a er, den er også stivare. Ja, og? Går fint inn i et vanlig trekkerør og kan termineres fint allikevel. Og trenger du den mer bøybar og mindre kan du kjøpe skjermet. AtW Cat 6 holder til vanlige hus, Får 10Gbit opp til 50 meter på Cat 6. Lenke til kommentar
Dreamfault Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Jeg har to Seagate desktop 2tb i raid-1 på Win 10 OS med ett Rocketraid 2720SGL-kort. Nå har jeg lastet inn hundrevis av GB med filmer på diskene. Hvordan er det med diskfragmentering. Er dette fortsatt nødvendig i Win 10, eller tar den seg av dette selv? Og bør man bruke diskfragmentering i et raid? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Diskfragmentering blir et problem når du har brukt 99% av alle diskplass for då vil filmen den spres rundt omkring på harddisken din i forskjellige små blokker som er ledige. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Jeg har to stk harddisker som tidligere har stått i RAID 0-oppsett i en NAS. Finnes det noen måte å komme til innholdet på disse to? Alt jeg har er bærbar PC, så jeg tenker i så fall noe slags ekstern harddisk-boks jeg kan putte dem i. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Kjøpte 3x4 TB for under en mnd siden, kjøpte 3 til idag I'm so weaaaaak! 1 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Jeg har to stk harddisker som tidligere har stått i RAID 0-oppsett i en NAS. Finnes det noen måte å komme til innholdet på disse to? Alt jeg har er bærbar PC, så jeg tenker i så fall noe slags ekstern harddisk-boks jeg kan putte dem i. Må vel settes på identisk kontroller som de sto på fra før dersom du skal ha sjangs... Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Jeg har lekt litt med tanken om å diche min 6 år lange lojalitet til SW raid i forskjellige former og fasonger til fordel for HW-raid, det jeg lurer på er om det er mulig å konfigurere dette med mer cache en on-controller memory, kan jeg sette opp en eller flere SSD'er dedikert til caching? Og kan jeg sette flere i RAID0 etc? Både les og skriv? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå