Nizzen Skrevet 15. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2015 Backblaze oppdatering; https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-q3-2015/ Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Ser ganske jevnt ut, Seagate har jobbet hardt med å forbedre ryktet sitt :-) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 HGST gruser fortsatt opposisjonen dog. AtW Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 (endret) Hvilke RAID-kontrollere sverger dere til? Som er pålitelig og god? Og hva er argumentene mot å kjøre RAID 1? Eller er RAID 6 det eneste seriøse alternativet om du vil ha skikkelig datasikkerhet? Og er det egentlig vits å kjøpe RAID-kort? Hva med å heller bruke et hovedkort noe á la dette? Og heller bruke pengene på flere HGST-disker (for eksempel)? Kom over denne artikkelen. Nå kjøper jeg gjerne dyrere utstyr for interessens skyld, fremfor hva jeg strengt tatt trenger. Så jeg er ikke ute etter et "dette er sikkert godt nok"-svar. Tneker helst pålitelighet (kvalitet) per krone. Og du får jo gjerne et par disker for en RAID-kontroller. Endret 19. oktober 2015 av AdNauseam Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2015 Hvilke RAID-kontrollere sverger dere til? Som er pålitelig og god? Og hva er argumentene mot å kjøre RAID 1? Eller er RAID 6 det eneste seriøse alternativet om du vil ha skikkelig datasikkerhet? Og er det egentlig vits å kjøpe RAID-kort? Hva med å heller bruke et hovedkort noe á la dette? Og heller bruke pengene på flere HGST-disker (for eksempel)? Kom over denne artikkelen. Nå kjøper jeg gjerne dyrere utstyr for interessens skyld, fremfor hva jeg strengt tatt trenger. Så jeg er ikke ute etter et "dette er sikkert godt nok"-svar. Tneker helst pålitelighet (kvalitet) per krone. Og du får jo gjerne et par disker for en RAID-kontroller. Areca Areca har kanskje best ytelse og kvalitet av alle hardware raidkontrollere. Billig er det ikkje, men det er en grunn for det Selv bruker jeg raid-6 til all masselagring, og backup av alt veldig viktig. Ssd i raid-0 til mellomlagring og nvme ssder til OS. Skal du ha billig eller bra. Det er spørsmålet Spørsmålet er også om du skal kjøre lagring på windowsmaskin, eller egen lagringsboks. Lenke til kommentar
Sermoni Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Areca er helt overlegent. Er bare NAVere på enkelte forumer som skyter råtne SM-kort opp i skyene. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 (endret) Areca Areca har kanskje best ytelse og kvalitet av alle hardware raidkontrollere. Billig er det ikkje, men det er en grunn for det Selv bruker jeg raid-6 til all masselagring, og backup av alt veldig viktig. Ssd i raid-0 til mellomlagring og nvme ssder til OS. Skal du ha billig eller bra. Det er spørsmålet Spørsmålet er også om du skal kjøre lagring på windowsmaskin, eller egen lagringsboks. Så LSI er ikke helt på samme nivå altså? Kan det sammenlignes med Intel vs Realtek i LAN-verdenen kanskje? Tenkte å sette sammen en NAS-maskin med Silverstone DS380, ASRock C2750D4i (-ish), 64 GB ECC-minne (jepp) og en liten haug med HGST Deskstar NAS-disker. Med FreeNAS som OS. Alternativt en Linux distribusjon for å kunne gjøre andre serveroppgaver. Så alt av lagring vil gå til NAS-en, med offline backup av det viktigeste. I mitt hode høres dette ut som en god løsning. Anyways. Vil egentlig ha 10 Gbps link fra serveren, da 1 Gbps kan bli litt lite i visse scenarioer. Så det blir liksom et valg mellom maskinvare-RAID-kontroller og Intel 10 Gbps NIC. Areca er helt overlegent. Er bare NAVere på enkelte forumer som skyter råtne SM-kort opp i skyene."Hei, jeg går på NAV, og SM-kort rocker!" Jeg er ikke akkurat oppdatert på RAID, har opptil nå fungert som en manuell RAID-kontrollør. Som er tungvindt og tidkrevende. Så jeg antar at det du sier er at Marvell-kontrolleren på SuperMicro-kortet aldri vil ha samme 24/7-stabiliteten som en dedikert maskinvarekontroller? Endret 19. oktober 2015 av AdNauseam Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2015 Jeg har 10 GB mellom hovedserver og hovedpc, utroig digg å overføre ting fort. Lsi HBA bruker jeg til å teste ssder med og kjøre dem i raid-0. Lsi sin software suger i forhold til lsi, også firmwaren er mye bedre og oppdatert i forhold til lsi. Adaptec er enda værre synes jeg. Om du skal ha nas box og zfs, så kjøper du en lsi hba ( host bus adapter) Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Jeg har 10 GB mellom hovedserver og hovedpc, utroig digg å overføre ting fort. Lsi HBA bruker jeg til å teste ssder med og kjøre dem i raid-0. Lsi sin software suger i forhold til lsi, også firmwaren er mye bedre og oppdatert i forhold til lsi. Adaptec er enda værre synes jeg. Om du skal ha nas box og zfs, så kjøper du en lsi hba ( host bus adapter) Ser på dette som en investering, så om LSI vil være en pain in the ass iforhold til Areca, så synes jeg det er verdt å investere i Areca. Bare for å sjekke om jeg har forstått det riktig, slike HBA-kort har både nettverks- og RAID-kontrollere? Lenke til kommentar
Sermoni Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Areca Areca har kanskje best ytelse og kvalitet av alle hardware raidkontrollere. Billig er det ikkje, men det er en grunn for det Selv bruker jeg raid-6 til all masselagring, og backup av alt veldig viktig. Ssd i raid-0 til mellomlagring og nvme ssder til OS. Skal du ha billig eller bra. Det er spørsmålet Spørsmålet er også om du skal kjøre lagring på windowsmaskin, eller egen lagringsboks. Så LSI er ikke helt på samme nivå altså? Kan det sammenlignes med Intel vs Realtek i LAN-verdenen kanskje? Tenkte å sette sammen en NAS-maskin med Silverstone DS380, ASRock C2750D4i (-ish), 64 GB ECC-minne (jepp) og en liten haug med HGST Deskstar NAS-disker. Med FreeNAS som OS. Alternativt en Linux distribusjon for å kunne gjøre andre serveroppgaver. Så alt av lagring vil gå til NAS-en, med offline backup av det viktigeste. I mitt hode høres dette ut som en god løsning. Anyways. Vil egentlig ha 10 Gbps link fra serveren, da 1 Gbps kan bli litt lite i visse scenarioer. Så det blir liksom et valg mellom maskinvare-RAID-kontroller og Intel 10 Gbps NIC. Areca er helt overlegent. Er bare NAVere på enkelte forumer som skyter råtne SM-kort opp i skyene."Hei, jeg går på NAV, og SM-kort rocker!" Jeg er ikke akkurat oppdatert på RAID, har opptil nå fungert som en manuell RAID-kontrollør. Som er tungvindt og tidkrevende. Så jeg antar at det du sier er at Marvell-kontrolleren på SuperMicro-kortet aldri vil ha samme 24/7-stabiliteten som en dedikert maskinvarekontroller? Aldri. Dedikasjon er jo nøkkelen til stabilitet og et skreddersydd opplegg. Nå er jo også Marvell kjent for å konstant utbedre patcher til Linux, noe som tyder på både ytelse og stabilitetsproblemer... https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=42679 Areca på den andre siden har jo bygd opp optimaliseringen fra bånn. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Marvell funkerer egentleg ganske bra idag. Er flere større IT selskaper som bruker Marvell i produksjonsystemene. Sjølv synes eg kontrollerkort med LSI SAS2008 og IT/passthrough firmware er det beste kjøpet idag, kostar litt meir. Areca er altfor dyrt og ytelsen er ikkje verdt å betale for då det finnes andre løysninger som veie opp for det. I tillegg er det raid, som betyr at det ikkje alltid fungerer så godt med verktøy som smartctl, camcontrol eller hdparm. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Tenkte å sette sammen en NAS-maskin med Silverstone DS380, ASRock C2750D4i (-ish), 64 GB ECC-minne (jepp) og en liten haug med HGST Deskstar NAS-disker. Med FreeNAS som OS. Alternativt en Linux distribusjon for å kunne gjøre andre serveroppgaver. Så alt av lagring vil gå til NAS-en, med offline backup av det viktigeste. I mitt hode høres dette ut som en god løsning. Hvis du skal ha FreeNAS er det vel bedre å la freenas ordne det selv. Derfor du trenger mye ram i freenas. Er vel bedre med f.eks Windows server 2012 R2 da 1 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Det er ingenting som heiter at du trenger mykje RAM til FreeNAS. Du kan fint bruke det med så lite som 2GB ram med bra ytelse. AdNauseam, om du trenger 10G nettverk så får eg inn flere billige nettverkskort om 2 veker. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Hvor billig er "billig" 10G i disse dager? AtW Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Jeg selger 10G nettverkskort for 499kr stykket, inkludert frakt. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2015 Jeg selger 10G nettverkskort for 499kr stykket, inkludert frakt. Er dette rj45? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2015 (endret) Hvor billig er "billig" 10G i disse dager? AtW Jeg har et Thecus pci-e x4 1 port 10Gbit rj45 som kosta 2400kr I den andre enden så er det Asrock x99 ws med 2 stk integrerte intel 10GB lan porter. Koster nå ca 2200kr: http://www.prisjakt.no/product.php?p=3247143 Endret 19. oktober 2015 av Nizzen Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Selger dual 10G SPF+ PCIe. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Nei, det er SFP+. Mykje lavare straumforbruk, lavare forsinkelse, meir fleksibilitet med lengder/kabling og det er det du finner i diverse datasentere. 10GBase-T(RJ45) er dessverre ikkje framtida, bare kablane er billegare. Grunnen til at det ikkje er billig er fordi ingen "masseproduserer det" fordi "alle" velje SFP+ eller Infiniband. SFP+ kan fint brukast saman med 10GBase-T, då det er framleis ethernet, i motsetning til Infiniband. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Nei, det er SFP+. Mykje lavare straumforbruk, lavare forsinkelse, meir fleksibilitet med lengder/kabling og det er det du finner i diverse datasentere. 10GBase-T(RJ45) er dessverre ikkje framtida, bare kablane er billegare. Grunnen til at det ikkje er billig er fordi ingen "masseproduserer det" fordi "alle" velje SFP+ eller Infiniband. SFP+ kan fint brukast saman med 10GBase-T, då det er framleis ethernet, i motsetning til Infiniband. Mer fleksibilitet med kabling er jo i beste fall en påstand som kun er riktig i enkelte tilfeller. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå