Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende

Anbefalte innlegg

Så i Raid tråden på forumet anbefales det å ikke bruke Raid? :p

Hva snakker du om?` :huh:

siDDis sier jeg ikke vil merke noen forskjell på å stripe to disker..

Man merker sekvensiell ytelse om man flytter/kopierer store filer. For å merke det skikkelig må man jo ha en "source" som også er rask på sekvensiell ytelse. Jeg har raidarray med harddisker som klarer over 1.2GB/s og ssdarray som klarer over 4GB/s. Samt har 10Gbit lan, som klarer 1.2 GB /s over nettverket. Har man kun et raid-0 til OS, så vil man nok ikkje merke noe særlig. Mange setter også ssder i raid-0 til OS for å få større plass. F.eks når jeg hadde 12 stk ssder i raid-0 til OS :p Testet 16x ssd i raid-0, men det var ikkje vits, da raidkontrolleren ikkje hadde større båndbredde uansett.

En gjennomsnittliig bruker som bare lurker på et forum og kanskje spiller littegranne, så vil man nok ikkje merke om man har ssd i raid-0 eller single ssd.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har åpenbart gått glipp av litt ja. Litt av planen var å få en større OS disk riktignok, Kr/GB var svært grei på 500GB for en uke siden, så fikk 1TB for ~2500Kr, mens 1TB versjonen ligger på ~3700Kr. Men jeg var av en eller annen grunn hellig overbevist om at hastigheten også ville gå opp. Jeg har jo Intels 910 series disk til spillene, så jeg trenger strengt tatt ikke 1TB til OS.

Men nå som jeg har dem, er det vel like greit å bruke dem. Noen som har noe svar på RST vs RSTe?

Lenke til kommentar

Jeg har åpenbart gått glipp av litt ja. Litt av planen var å få en større OS disk riktignok, Kr/GB var svært grei på 500GB for en uke siden, så fikk 1TB for ~2500Kr, mens 1TB versjonen ligger på ~3700Kr. Men jeg var av en eller annen grunn hellig overbevist om at hastigheten også ville gå opp. Jeg har jo Intels 910 series disk til spillene, så jeg trenger strengt tatt ikke 1TB til OS.

Men nå som jeg har dem, er det vel like greit å bruke dem. Noen som har noe svar på RST vs RSTe?

Det er iallefall slik at RSTe er for X58/x79/x99 ,men at vanlig RST også fungerer på noen hovedkort fordi de har RST Rom inne i biosen. Med noen hovedkort kan man velge både RSTe og RST. Begge deler støtter TRIM om de er nye nok. Med vanlig RST for man som oftest best ytelse med, dog knapt merkbart på annet enn benchmarks.

Hva som er hovedforskjellen mellom RSTe og RST finner man nok med google :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Takker for input. :)

Klarer ikke bestemme meg nå. Synes det virker greit med Samsung Magician for eventuelle FW oppdateringer i fremtiden. Og om det finnes annen funksjonalitet i programvaren som har noe for seg? Rapid mode vil vel kun hjelpe ved skriving til SSD?

Tror jeg gjør det så enkelt som å spørre: Hva ville dere gjort i min situasjon? :p

Lenke til kommentar

Takker for input. :)

Klarer ikke bestemme meg nå. Synes det virker greit med Samsung Magician for eventuelle FW oppdateringer i fremtiden. Og om det finnes annen funksjonalitet i programvaren som har noe for seg? Rapid mode vil vel kun hjelpe ved skriving til SSD?

Tror jeg gjør det så enkelt som å spørre: Hva ville dere gjort i min situasjon? :p

Drit i Magican, og sett ssdene i raid-0.

Nye firmwares trenger du ikkje før det eventuelt dukker opp en feil som MÅ fixes. 

If it ain't broke, don't fix it
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dell X4012 er billig og bra.

Den blir jo 5 ganger så dyr med moduler eller DAC i alle porter.

Så ikkje billig altså?

Netgear sin er billig, Dell sin blir nok ikke så billig om du faktisk skal bruke den.

jeg kjører fremdeles Node til node jeg hadde en CX4 switch for 3 års tid siden, men node til node funker like fett for mitt bruk.

Lenke til kommentar

Nei!

Skal du ha fiber, så må du ha modul, men fiber er skitbillig per meter. Modul koster nokre hundre lapper med støtte for opptil 300m. Andre alternativer er twinax kabler, dei koster også eit par hundrelapper, men inkluderer moduler. Maks rekkevidde på disse er 7m.

Cat6a eller Cat7 er noko billegare, men så bruker RJ45 også mykje meir strøm per port enn SFP.

Lenke til kommentar

De modulene er skitbillige, eg skaffer dei til deg levert på døra, inkl mva, tilpasset Cisco, IBM eller you name it for 299kr per stykk.

Finnes det en 5 porters 10GBit rj45 switch? Liker best rj45 fordi på hovedkortet er det 2 stk og har 10 GB rj45 kort i andre pc :p

Latency er ikkje vintig før man har ssder som er heftige nok i begge ender, og man har stor nok bedrift for å ga brukt for det :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Ingen anelse, problemet er at det er svært få av større bedrifter som investerer i 10GBase-T. Og dermed vil det alltid bli dyrare enn SFP+. Det ser til og med dårleg ut for GG45.

SFP+ er på mange måter lik det du er vane med frå før. Det er framleis ethernet. Men det er så mykje billegare idag med full pakke enn det mange trur. Switcher er det einaste som er dyrt, ijallefall om du ønsker lav støy og lavt strømforbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...