Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende

Anbefalte innlegg

Ja, nå ble de heller aldri brukt til RAID, de skulle brukes til kald backup, men de klarer jo ikke fylle seg før de er fucka engang!

Tenkte med tanke på gabriels innlegg, var ikke helt klart om han skulle bruke det i raid eller ikke (ihvertfall med tanke på hvilken tråd det er), så tenkte det var greit å si ifra.

AtW

Ah, takk! Bra du passer på. :) Jeg leste i en annen tråd om denne disken, så RAID var ikke aktuelt nei. Men nå var det i denne tråden det ble naturlig å spørre, siden det var her Rudde delte erfaringen med diskene. 2stk. DOA høres jo helt vannvittig ut...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva menes med ATA locked disk? Har et raid(hadde) med 2 stk crucial c300 som har trynet.

Raid failed status og får ikke tilgang på disken eller opprette raidet på nytt pga nevnte feil :huh:

EDIT: har ikke gjort noe selv for å låse den, tilfelle det var uklart

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har endelig fått server deler på plass, men har ett lite spørsmål: Har skaffet Rack kabinett hvor det er 2stk molex per 4stk hdd i backplane. Strømforsyning er denne http://www.seasonicusa.com/PDF/Catalog/NEW/Bulk/IPC/2U/SS-400-500L2U-APFC.pdf

på 500W. ut fra beregninger så har jeg god nok overhead til å kjøre vanlig. HDD krever 0,6A på 12V. Leste feil når jeg bestilte PSU og det dukket da selvfølgelig opp en PSU med 2stk 20A 12V linjer.

Om jeg skal koble uten noe mod, så går alle hdd på en 12V linje, samt 4stk 80mm vifter på 0,6A hver.

Vil dette gå bra? 

Alternativt så kan jeg se på modifikasjon da backplane støtte å koble 2stk molex per 4stk hdd (tanken er redundans), og dermed låne 12V fra PCIe tilkoblinger som ikke kommer til å bli brukt. Der har jeg nemlig 20A ledig. Benytter da vanlig molex med Rød,Gul og svart, samt en molex med bare 12V. Er dette en bedre løsning?

Hvilken løsning burde jeg gå for? 

EDIT: setter denne som løst. Benytter WD red 3tb disker, og med 16 disker så vil oppstartstrøm komme på 19A hvis googlede målinger stemmer. Flytter vifter fra harddisk rail og over til hovedkort som får strøm fra annen 12V rail. Da vil jeg gå akkurat klar for 20A på 12V rails under oppstart. Ved vanlig drift så er strømbehov lavere på hdd så dette skal gå bra. 

Endret av N|troXx
Lenke til kommentar

Vurderer sterkt å gjøre drastiske endringer på maskinparken, noe som innebærer å kjøre Windows 10 på maskinen med RAID-kortet, Areca ARC-1231. Ja jeg vet det er gammelt, men det gjør jobben og økonomien tillater ikke kjøp av noe annet nå.

Så kom jeg til å tenke på driver til kortet, trengs det? og finnes det til Windows 10? Eller brukes samme driver som til Windows 8/Server 2012?

Bruker en SSD utenfor raidet til boot.

Lenke til kommentar

Du stiller altfor vanskelege spørsmål!

Enterprise disker fåes billig på Ebay i disse dager, eg anbefaler heller å kjøpe det...

http://www.ebay.com/itm/Western-Digital-RE-WD4001FYYG-4TB-7200-RPM-32MB-SAS-6Gb-s-3-5-Enterprise-HDD-/301711694829?hash=item463f6b1bed

Blir fort 2306,2375 kr da hvis ikke mer.

For ikke å snakke om den skulle vært DOA eller noe annet galt skulle skjedd med den.

Endret av Rudde
Lenke til kommentar

Hva er egentlig forskjellen på HGST HDN724040ALE640 og H3IK40003272SE og HDS724040ALE640?

Hvilken anbefales for RAID, 24/7?

Jeg har masse hgst desktop til raid. Beste som finnes :)

Nå er alle jeg listet 3 forskjellige typer av HGST Deskstar da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg skal til å sette opp 2 stk. Samsung 850 EVO 500GB som system disk med hovedkortet i signaturen min (X79). Trodde det var litt mer straight forward enn hva jeg har kommet frem til nå. Så jeg er på jakt etter et par tips. Jeg har lest en del her på guiden til TT. Men det er et par påstander jeg har kommet over på nett som ikke ser ut til å støtte alt som står der.

Så første og viktigste spørsmål er: hvilket, om noe, Raid Array skal jeg sette opp? Jeg kan godt "ofre" den ene disken for Raid1 om det gir en god ytelses forbedring. Men hvordan kan jeg vite om Raid controlleren min på hovedkortet er av en type som gir raskere lese og skrivehastigheter? Jeg trodde bare Raid0 ga bedre ytelse. Men det er de på nett som mener at det bare er benchmarks du ser det, og at i "real life use" så merker man ikke noe til den ekstra hastigheten.

Spørsmål 2 er vel litt avhengig av svaret på 1 da: Hva skal jeg velge av RSTe3.8 og RST12.8 i BIOS? For meg ser det ut som svaret i post #2 her indikerer a jeg burde velge RST12.8 for å få Trim support om jeg setter opp Raid. Jeg antar jeg ønsker det? Men hva er i det hele tatt vitsen med RSTe3.8 da?

Så var det det med Stripe size. Jeg googlet litt og fant en forumpost med en fyr som testet med flere modeller og fikk beskjed fra Intel om at 16KB was the way to go. Så det er igrunnen det jeg tenkte å gjøre, før jeg så at TT sier de har testet "masse" og kommet frem til 64KB. Hvem stoler man på? Er det noen her som mener det ene eller det andre?

Lenke til kommentar

Du vil ikkje merke noko forskjell nei på å stripe to SSD disker. 16kb stripe size høyres ok ut, dette har mest med hastigheit ved random io og sekvensiell io å gjere.

Jeg bruker mest 128k stripesize med ssder i raid-0 Ofte litt høyere sekvensiell ytelse. Dog sykt lite forskjell uansett hva man velger.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...