Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Definitivt Intel. Samsung trenger ca 1 års modning på firmware fronten etter siste måneds krøll med TRIM som kunne forårsake korrupt data.

 

BTW, eg bruker faktisk ein snurredisk til gaming PCen min. Har ingen problemer med ytelsen eller oppstartstid(bruker hibernate), derimot så har arbeidspc'en SSD, ein Intel 330 som ikkje har kondensator. Men om SSDen skulle kræsje så er eg oppe og går igjen etter 30min.

 

Til databasen (10 milliarder rader eller 1.5TB i størrelse ) derimot så bruker eg kun snurredisker. Men indekser oppretter eg på SSD utan kondensator. Ryker disken så må eg bare bygge indeksen på nytt, men sjølvsagt med 10 milliarder rader så tar det litt tid :p Planen er å fikse det med å opprette partial indekser. Men akkurat nå er det ikkje eit problem og eg har viktigare ting å bruke tid på.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt meg en Sharkoon 8-bay RAID-station. Denne skal kun brukes til å sikkerhetskopiere min NAS. Det er noen moduser på denne jeg ikke helt skjønner meg på.

 

support the memory modes Clean/Single, Large, Clone as well as RAID 00, 30, and 50

 

Eneste informasjon jeg kunne finne var om RAID 50 på wikipedia.

 

Det er ikke så viktig med RAID på denne ettersom den kun skal brukes til sikkerhetskopiering. Noen som vet hva CLEAN og LARGE er?

Lenke til kommentar

Det er ikke så viktig med RAID på denne ettersom den kun skal brukes til sikkerhetskopiering. Noen som vet hva CLEAN og LARGE er?

Jeg vil anta Clean/Single er at den presenterer enkelt diskene for OS, Large er da ett "span" av diskene i motsetning til RAID-0 som vil være stripet over alle diskene(sannsynligheten for gjenoppretting av enkelt filer vil være drastisk større i forhold til raid-0).

 

Large vil da ikke gi noen ekstra ytelse slik som raid-0.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Håper noen kan hjelpe meg med dette her... denne teksten har jeg også skrevet i Bilder av deres servere tråden... men er temmlig desperat for å finne ut hvorfor oppsettet mitt oppførere seg slik det gjør:

 

"Oppdager nå at jeg har elendig transfer speed mellom arrays' men når jeg kopierer fra en annen maskin med 10GB nettverk så kommer jeg opp i 650mb/s ++    snodig

 

Edit:

Kopierer jeg tilbake til maskinen jeg kopierte fra så har jeg over 200mb/s der og---  diskene her er litt 'opptatte' så forskjellen i skriv og les er ok"

 

Testet også å kopierer fra og til med 1gb nettverk og makser glatt ut 1gb på 115mb/s... hvorfor får jeg ikke flytta mer enn 20mb/s internt i adaptec 8885. Denne er koblet i et supermicro chassis med  36  SAS3  kanaler

 

Snabelen

Lenke til kommentar

Er jammen med ikkje sikker på hva som kan være galt, men hvilke pci-e slotter står de i?

 

Hvorfor gikk du for Adaptec når Areca finnes  :green:

 

Selv har jeg gitt opp Adaptec for mange år siden, så nå er det bare LSI pci-e 3.0 HBA'er og Areca Raidkontrollere :p

Lenke til kommentar

Har altid brukt Adaptec... visste jo du ville dra den der Nizzen :D  Men om dette ikke blir bedre må jeg jo konvertere til annen type kontroller. Kontrollern står i PCIE-3.0 slot på et MSI z77A-G45 hk...fatter ikke dette her... testet igjen... dytter neste 700mb/s mellom maskinene i racket... Meeeeen internt  så topper det seg på 20mb/s..

 

Det gjør det og når jeg kopierer fra et array til SSD OS disken min... kan det være noe krøll med HK'et /PCIE tru?

Lenke til kommentar

Siden msi sine hovedkort suger, så er det ikkje rart du har problemer. Biosene er ofte epic fail etter min erfaring. Nå er det ikkje akkurat et high end hk du har der heller. Testet siste bios på hovedkort? Testet andre pci-e spor? Rart du inkhe har iallefall x58/x79 med flere pci-e lanes da. Buy cheap, buy twice ;)

 

Min erfaring er at gigabyte og asus sine hovedkort alltid funker bra med kontrollere og slikt.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke så viktig med RAID på denne ettersom den kun skal brukes til sikkerhetskopiering. Noen som vet hva CLEAN og LARGE er?

Jeg vil anta Clean/Single er at den presenterer enkelt diskene for OS, Large er da ett "span" av diskene i motsetning til RAID-0 som vil være stripet over alle diskene(sannsynligheten for gjenoppretting av enkelt filer vil være drastisk større i forhold til raid-0).

 

Large vil da ikke gi noen ekstra ytelse slik som raid-0.

 

Så Large blir det samme som JBOD. Jeg bryr meg ikke om ytelse på denne da den kun skal brukes til sikkerhetkopi.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Tror jeg må være blind blitt.

 

Kan noen linke meg til det jeg trenger for Areca 1880i for å få det opp å gå på ny pc? Har søkt over alt, og de steder det skal ligge får jeg feilmelding på nettsiden.

 

Antar jeg trenger drivere for kortet og expander + web-ui eller noe slikt? Er under Windows.

 

Slik jeg ser det nå er det Areca 1880i 1,52 og Intel RAID SAS Expander RES2SV240 som står i maskinen ut i fra tidligere log. Firmware er nok ikke oppdatert de siste to årene i frykt for tap av data :p

 

Hadde satt stor pris på om noen kunne linke direkte til det jeg trenger. Aner ikke hvorfor jeg ikke får det opp selv, tror denne pcen trenger en clean install av alt for å blir normal igjen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...