Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en oppgradering av hjemmeserveren og ser etter i den forbindelse etter en ny hardware basert raid kontroller.

Problemet er at jeg trenger et raid kort som har mellom 20 og 24 interne porter  (helst det siste) og det er ikke mange raid kontrollere som det er mulig å skaffe som har det.

Jeg bestilte ett nå nylig et som passet mitt bruk, men da det ikke kunne leveres eller ikke gies noen konkret tidsramme for levering, viste det seg fort at jeg risikerte å måtte vente veldig veldig lenge.

(leveringsdatoen startet på 'på lager' og ble fort til om 1 mnd 2 osv, hører også med at prisen steg med rundt 2500,- like etter bestilling)

Så jeg trenger hint tips, linker og anbefalinger (helst da fra noe jeg får kjøpt via en norsk forhandler.. Rett  å slett for å slippe fortolling mm)

Så jeg ber pent og krysser fingrene for at dere her noen anbefalinger til meg !

Mvh

Jørgen

2 av denne http://www.finn.no/finn/torget/annonse?editAd=true&finnkode=59644051

Og 2 av denne http://www.finn.no/finn/torget/annonse?editAd=true&finnkode=59643968

Da har du 32 porter med dual link SAS2 hastighet (96GB/s)

Eventuelt ein av kvar gir deg 24 porter med SAS2 hastigheit(24GB/s)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker bare LSI til raid-0 av ssder, og før til raid-0 av sas disker. Raid-6 er det kun Areca som jeg bruker, fordi det er raskest og funker veldig bra for meg. Derfor har jeg hatt mange Areca hardware raidkontrollere. De er kanskje lettest og har best funksjonalitet? også.  Ja jeg er Areca fanboy :D

Softwaren til LSI suger, sånn btw :p

Lenke til kommentar

Men drivere i linux/bsd verdenen er det ingenting å si på. Og alle vet jo at de tøffe gutta kjører ZFS / btrfs så kan kidsa kjøre NTFS på HW raid alt de vil....

Jeg bruker LSI HBA til ZFS, men til windowsmaskinene så er det Areca selvfølgelig. For di som vil bruke maskinen til noe annet enn server, så er det håpløst å bruke ZFS. Noen vil jo spille spill også :p

Lenke til kommentar

Men drivere i linux/bsd verdenen er det ingenting å si på. Og alle vet jo at de tøffe gutta kjører ZFS / btrfs så kan kidsa kjøre NTFS på HW raid alt de vil....

Prøvde meg på ZFS, OSet hadde ikke drivere til maskinen min :-( (og er btrfs modent nå?)

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Prøvde meg på ZFS, OSet hadde ikke drivere til maskinen min :-( (og er btrfs modent nå?)

Hva slags sinnsyk maskinvare er det du sitter på? :p

Ikke spesielt sinnsyk maskinvare trodde jeg. Derfor jeg ble skuffet. AtW

så hva har du? :) Kjekt å vite for andre som kanskje vil teste 

Lenke til kommentar

Hva slags sinnsyk maskinvare er det du sitter på? :p

Ikke spesielt sinnsyk maskinvare trodde jeg. Derfor jeg ble skuffet. AtW

så hva har du? :) Kjekt å vite for andre som kanskje vil teste 

Minn meg på det om et par dager, husker ikke helt, og er på farta, men tror det var et Abit ix38 eller noe hovedkort, intel NIC, og et par areca-controllere av gammel type.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...