Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, men i praksis er det ikke noen spesielt god løsning vil jeg si.

AtW

Hva tenker du på? Er det en dårligere idé enn å bruke SW raid dynamisk ekspandering? 

Nei, men du må ha like stor disk, om ikke taper du plass, og partisjonen øker jo ikke størrelse, så du må drive å utvide den i tillegg.

AtW

Lenke til kommentar

Ja, men i praksis er det ikke noen spesielt god løsning vil jeg si.

AtW

Hva tenker du på? Er det en dårligere idé enn å bruke SW raid dynamisk ekspandering? 

Nei, men du må ha like stor disk, om ikke taper du plass, og partisjonen øker jo ikke størrelse, så du må drive å utvide den i tillegg.

AtW

Det skjønner jeg, og skjønner at jeg må manuelt utvide partition, det må du også i SW riad, og det er jo ikke som om jeg skal putte inn en ny disk vær uke, da kunne jeg liksegodt bare kjøpt så mange disker jeg kunne. 

Lenke til kommentar

Så jeg har en haug med disse kablene: http://www.ebay.com/itm/Mini-SAS-4i-SFF-8087-36P-36-Pin-Male-to-4-SATA-7-Pin-Splitter-Adapter-Cable-0-5M-/331433782906

Og jeg har brukt de nå i 5 år, har vanligvis hatt diskene mine i array, men prøver nå å ta backup til en 8 TB disk hvor all R/W blir over en kabel. Disken har bare forsvunnet fra systemet hvor reboot ikke har hjulpet jeg må ha kjørt poweroff og så skru systemet på.

Byttet til en annen kabel hvor problemet bedret seg men får fremdeles noen IO hickups, men slipper å restarte maskinen. 

Så det jeg lurer på er om disse kablene rett og slett er søppel, eller om det kan være noe annet? Alternative kabler jeg kan kjøpe?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

SATA sitt svar på TCQ er NCQ. Forskjellen i ytelsen er så og si ingenting. SAS har større queue depth og er av og til noko betre ved høg last. Det som er viktagere er at SAS er mykje betre enn SATA når det kjem til feilhåndtering

Lenke til kommentar

ATWindsor, den 02 Jul 2015 - 17:08, sa:snapback.png

siDDis, den 02 Jul 2015 - 16:03, sa:snapback.png

Du velje det disken bruker. Som regel 4K

Bruker ikke de aller fleste disker 512-emulert?

AtW

Men hvilken praktisk forskjell har det i daglig bruk? Synes det er vanskelig å få grep om det på Google. Jeg forstår prinsippforskjellen, men ikke hvilken påvirkning det har på prestasjonen for diskene i daglig bruk.

Endret av Dreamfault
Lenke til kommentar

AtW

Men hvilken praktisk forskjell har det i daglig bruk? Synes det er vanskelig å få grep om det på Google. Jeg forstår prinsippforskjellen, men ikke hvilken påvirkning det har på prestasjonen for diskene i daglig bruk.

ingen forskjell i dagligbruk, da ingen bruker harddisker som OS lengre. Om man bruker det til OS, så merker man nok ikkje noe da heller.

Lenke til kommentar

AtW

ingen forskjell i dagligbruk, da ingen bruker harddisker som OS lengre. Om man bruker det til OS, så merker man nok ikkje noe da heller.

Den er grei. Takk for svarene

Lenke til kommentar

Eg bruker snurredisker til OS og SSD til lagring av database indexer(PostgreSQL eller Elasticsearch). Bare Windows folk som sløser dyrebar SSD plass på OS :p

Men jo det er vesentlig ytelsesforskjell om du velje mellom 512 og 4k. Med 4k så går det aldri galt, med 512 kan det gå veldig galt med nyare disker.

Lenke til kommentar

Eg bruker snurredisker til OS og SSD til lagring av database indexer(PostgreSQL eller Elasticsearch). Bare Windows folk som sløser dyrebar SSD plass på OS :p

Men jo det er vesentlig ytelsesforskjell om du velje mellom 512 og 4k. Med 4k så går det aldri galt, med 512 kan det gå veldig galt med nyare disker.

Skulle ikke tro det førte til noe trøbbel med 512? Hvilke desktop-disker er det egentlig som helt konkret ikke har 512-emulering per i dag?

AtW

Lenke til kommentar

Om ein disk er 4K og du skriver eller leser 512bytes om gangen, så må du lese/skrive 4k for kvar blokk. Det er lite effektivt. Når operativsystemer leser 4k frå disken så vil den aligne data riktig i henhald til blokkstørrelse.

Lenke til kommentar

Om ein disk er 4K og du skriver eller leser 512bytes om gangen, så må du lese/skrive 4k for kvar blokk. Det er lite effektivt. Når operativsystemer leser 4k frå disken så vil den aligne data riktig i henhald til blokkstørrelse.

Ordner ikke emuleringen det ganske greit? 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...