Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende

Anbefalte innlegg

Dei fleste SSD'er har problemer med å flushe all data riktig når straumen går, så dei er ikkje så veldig driftssikre. Du må velja SSD'er med super capacitor om du skal sikre deg mot dette, og det koster ein god del ekstra.

Normalt sett velje ein SSD for ytelse, og då er verken Raid 5 eller 6 noko å anbefale.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dei fleste SSD'er har problemer med å flushe all data riktig når straumen går, så dei er ikkje så veldig driftssikre. Du må velja SSD'er med super capacitor om du skal sikre deg mot dette, og det koster ein god del ekstra.

Normalt sett velje ein SSD for ytelse, og då er verken Raid 5 eller 6 noko å anbefale.

Takk for at du nevner strømbrudd, jeg visste ikke at SSD'er klarer dette dårligere. En "super capacitor" er det samme som UPS, går jeg ut i fra. Jeg har tenkt på UPS, men jeg vil måtte trenge en ganske kraftig en. De er dyre og verst av alt så summer de.

Det er svært sjelden strømbrudd her, men det kan jo tenkes at den nye maskinen vil utløse sikringen noen ganger. Jeg har bare 10A til rådighet og det skal rekke til PC, TV og en del andre ting. :ermm:

Raid 5 og 6 har jeg avskrevet. Jeg tror det bare er Raid0 med 2 disker som er reelt. Kanskje en tredje disk men jeg vet ikke om den tredje vil gjøre særlig foskjell.

Lenke til kommentar

Super capacitor er ikkje det same som UPS. UPS er eit batteri, ein capacitor er bare en vanlig kondensator som har nok straum til å sørge for at SSD får flusha hurtigminnet før straumen forsvinner.

Stort sett er det Intel sine toppmodeller som har dette som 730, S3500, S3700. Samsung har 845 DC

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kompenserer med batteri på Areca kontrolleren på serveren. Dog denne løsningen er i overkant dyr for at man kan forsvare det for noen få ssder. Man får jo straks en del ssder med cap for prisen av areca 1883 ix-24 og backupbatteri.

Lenke til kommentar

Ved et strømbrudd, må man ha uflaks for at det skal bli feil på SSD (uten super capacitor) eller er feil nesten garantert? Kanskje raid med paritet hjelper i slike tilfeller.

Jeg får velge SSD med innebygget capacitor så slipper jeg problemet.

Lenke til kommentar

Harddisker kan ikkje lyge på same måte, då disker framleis snurrer og kan dermed generere nok straum til å få flusha hurtigminnet.

Som regel vil ein ha maks uflaks om straumen går og SSD disken nekter å boote igjen. Men det er skjer oftere enn dei fleste trur. Uansett så er prisforskjellen ganske stor. Eg køyre sjølv ein Intel SSD 330, uten super capacitor til min desktop PC. Og har overlevd rundt 10 straumbrot dei siste åra.

Men nå skal det sies at eg har ingenting viktig på den og eg ville aldri putta min database server på den.

Lenke til kommentar

En harddisk snurrer ikke alltid. Systemdisken snurrer vel nesten alltid, men selv den kan stoppe. Andre harddisker stopper ofte og går i stand-by. Men da har den kanskje allerede tømt hurtigminnet?

Jeg har en bærbar med harddisk. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger strømmen har blitt kuttet, vanligvis er det jeg som har kuttet den fordi maskinen har gått i lås og ikke reagerer på input. Likevel har maskinen og Windows startet opp som normalt etterpå, ikke noe dilldall med chckdsk osv. Når en desktop slås av så brutalt, er det vanligvis disksjekking ved neste oppstart.

En capacitor burde ikke koste særlig mye? Hva SSD-produsentene tar for den er en annen sak.

Lenke til kommentar

SSD-en min har kræsjet. Jeg har i tillegg 4 stk. 1 TB disker i RAID 0+1 til lagring. Sowtware-RAID. Jeg har kjøpt ny SSD. 

Hvordan kan jeg installere windows sikkert på den nye SSD-en i tillegg til at jeg beholder det gamle RAID-oppsettet uten å miste data?

Endret av twarken
Lenke til kommentar

Jeg og en kollega sitter ved siden av hverandre på jobb og har kjøpt denne, som har 2x Thunderbolt ut. Vi har hver vår Mac og ønsker at begge maskinene er koblet til disken samtidig. Men vi får det ikke til å fungere, da disken kun vil dukke opp på den ene maskinen. 

Hvordan løser vi det? Eller støtter den eventuelt ikke to maskiner samtidig?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det går fint, men self healing i BTRFS trenger at BTRFS har kontroll over raidet. Ergo du vil heller sette opp Areca kortet til å eksportere single devices som drar nytte av cache til Linux og la BTRFS bygge raid5/6 av disse diskane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...