Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen som har tips til et ålreit raid 5 kabinett med 4 bays? Skal kobles til Mac Mini under tven og utelukkende brukes til lagring av mediafiler.

Vil helst ikke ha NAS, da jeg har tilgang til macen på nettverket likevel.

Ellers ingen store krav. Usb3 eller FireWire800.

Edit: raid5 er et ålreit valg? Kommer ikke til å ha annen backup av disse filene. Så lenge jeg er beskyttet mot diskkrasj er jeg fornøyd. Ikke så bekymret for virus etc. Tar uansett backup av personlige bilder på andre vis.

Takk :)

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei.

Jeg hadde 2 stk SAS hitachi disker i raid 1 på en acreca 1880i controller.

Er det mulig å legge disse til på en lsi kontroller for å få disse tømt? Eller må jeg ha en areca kontroller?

Noen som har vært borti same problemstilling?

Kontrolleren er solgt, og jeg glemte å tømme raidet :)

Eller er det noen annen måte å få disse tømt på?

Lenke til kommentar

Hvis det var raid1 så burde du kunne hive én av diskene på hvilken som helst kontroller og få tilgang på dataene. Hvis areca fungerer som de fleste andre kontrollere, så legger de bare bittelitt metadata om raidoppsett. Men hvis du kjører disken på hvilken som helst annen kontroller burde det bli ignorert og du burde få tilgang til helt normal partisjonstabell.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sitter å vurderer raidkort for hjemmeserveren min (kjører i dag Openmediavault i en ESXI server, og services er ustabile). Brukes til Plex streaming til et par brukere samtidig og backup og litt til.

Behov: mulighet for 8stk snurredisker i raid 5 eller 6.

Har i dag 4 stk WD red 3tb, og vurderer et par til på et senere tidspunkt.

Trenger jeg SATA3 eller holder det med kort som støtter Sata2? Areca og LSI kortene som er SATA2 er nemlig mye billigere.

Hva sier folket?

EDIT: Ble et Areca 1280 med 2GB minne og BBU. Satser på dette blir bra

Endret av N|troXx
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

God guide! :)Ble RAID 6, 10, 50 og 60 omtalt? Dersom det er et sted midt i tråden så ville det vært fint med en innholdsfortegnelse i innlegg nr 1.

Jeg er usikker på om jeg skal ha en ekstra RAID-kontroller. Hovedkortet - dersom det blir ASRock X99 Extreme11 - har to stk M.2 ultra porter.

Antagelig velger jeg X99 Extreme11 og det er et av de beste hovedkortene. Hvor stor fordel er det da å ha en ekstra RAID-kontroller? Jeg ser det er både billige og dyre kontrollere. Jeg er villig til å bruke en del penger hvis jeg får valuta for pengene.

Behovet:

Jeg vil ha hyperrask oppstart av Windows, programmer og spill. Jeg har tenkt RAID0 men er åpen for andre RAID-forslag. Jeg skal ha ekstern disk for backup så jeg må ikke ha paritet.

Kanskje kan jeg ha RAID0+1, men ettersom det krever minst 4 disker må jeg da velge billigere disker enn ellers. Jeg ønsker ikke å ta meg råd til 4 stk av de dyreste SSD'ene som koster nærmere 10k per stk.

Effektiv kapasitet:

Tja, hva trenger man? Ett eneste spill nå for tiden kan fort sluke 50-100 GB eller hva? :hmm: Pluss Windows og diverse. Jeg tenker jeg må ha minst 1 TB.

I raid0 og 0+1 så kan man vel ikke bare legge til en SSD hvis man trenger mer plass. Å bytte mange SSD'er blir fryktelig dyrt... Alternativet er vel å legge til en disk utenom RAIDet.

Lenke til kommentar

God guide! :)Ble RAID 6, 10, 50 og 60 omtalt? Dersom det er et sted midt i tråden så ville det vært fint med en innholdsfortegnelse i innlegg nr 1.

Jeg er usikker på om jeg skal ha en ekstra RAID-kontroller. Hovedkortet - dersom det blir ASRock X99 Extreme11 - har to stk M.2 ultra porter.

Antagelig velger jeg X99 Extreme11 og det er et av de beste hovedkortene. Hvor stor fordel er det da å ha en ekstra RAID-kontroller? Jeg ser det er både billige og dyre kontrollere. Jeg er villig til å bruke en del penger hvis jeg får valuta for pengene.

Behovet:

Jeg vil ha hyperrask oppstart av Windows, programmer og spill. Jeg har tenkt RAID0 men er åpen for andre RAID-forslag. Jeg skal ha ekstern disk for backup så jeg må ikke ha paritet.

Kanskje kan jeg ha RAID0+1, men ettersom det krever minst 4 disker må jeg da velge billigere disker enn ellers. Jeg ønsker ikke å ta meg råd til 4 stk av de dyreste SSD'ene som koster nærmere 10k per stk.

Effektiv kapasitet:

Tja, hva trenger man? Ett eneste spill nå for tiden kan fort sluke 50-100 GB eller hva? :hmm: Pluss Windows og diverse. Jeg tenker jeg må ha minst 1 TB.

I raid0 og 0+1 så kan man vel ikke bare legge til en SSD hvis man trenger mer plass. Å bytte mange SSD'er blir fryktelig dyrt... Alternativet er vel å legge til en disk utenom RAIDet.

Hvorfor vil du ha hyperrask oppstart av windows? Hvorfor ikkje la maskinen stå på hele tiden? :)
Lenke til kommentar

Behovet:

Effektiv kapasitet:

Tar dette igjen.

Hva er det egentlig du vil ha?

Vil du ha rask oppstart, så velger du en enkel ssd, f.eks en m.2 ssd, pci-e ssd eller en sata ssd. Hvis du har et hovedkort med mye dill aktivert, som xtreme 11 med mange sataporter og bruker raid på disse, så vil oppstarten av pc'en bli treigere. En Areca hardwarekontroller med mange harddisker/ssder bruker opp til 1 minutt! på å loade. Dette har jo egentlig ikkje noe å si fordi det er inne i OS'et man vil ha den sinnsyke ytelsen, og siden dette er et enteprise produkt, så "skal" dette stå på 24/7 :p

Det jeg vil anbefale deg er faktisk intel 750 1.2TB. og et par vanlige harddisker til lagring på satakontrolleren som er på hovedkortet.

Hvis du vil ha høyest mulig 4k ytelse, så må du droppe et hovedkort med PLX chipp og ha høy overklokk på både cpu OG minne. Da får man høyest mulig random ytelse, som jo er det som er konge med SSD ;)

Vil du ha ssder i raid-0 for høy random og sekvensiell ytelse, og i tillegg ha raid-6 eller noe annet raid med mange harddisker, da velger du Areca 1883 ix-24 med 8GB ddr3 cache :)

Altså, raskest mulig oppstart og 4k ytelse: Asus RVE + intel p3700 NVMe/intel 750 NVMe/samsung m.2 NVMe.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk å sjekk raidet deres med jevne mellomrom. Jeg har at 8drive raid6 som trenger et par(3) nye disker .

Hadde egentlig håpt den kunne stå på til jeg fikk reist og byttet ting. Men når bad sector telleren gikk ifra første til andre bildet over natten, fant jeg ut at det var greit å ikke strekke strikken lengre.

GBQriyT.png

CVwdkhP.png

Klager forsåvidt ikke, stått på 24/7 i 4 år nå. Blir egentlig greit å få inn 3 nye WD red disker. Også blir det å bytte de andre etterhvert som de feiler. Greit at ikke alle er ifra samme batch.

Endret av lain
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle oppdatere firmware på 1880, men ser der følger med fire filer i nedlastningen. Må jeg velge de alle fire en etter en, og har i så fall rekkefølge noe å si?

rekkefølge har ingen ting å si. Oppdater alle ja. En etter en :)

Lenke til kommentar

Husk å sjekk raidet deres med jevne mellomrom. Jeg har at 8drive raid6 som trenger et par(3) nye disker .

Hadde egentlig håpt den kunne stå på til jeg fikk reist og byttet ting. Men når bad sector telleren gikk ifra første til andre bildet over natten, fant jeg ut at det var greit å ikke strekke strikken lengre.

GBQriyT.png

CVwdkhP.png

Klager forsåvidt ikke, stått på 24/7 i 4 år nå. Blir egentlig greit å få inn 3 nye WD red disker. Også blir det å bytte de andre etterhvert som de feiler. Greit at ikke alle er ifra samme batch.

Hva slags kontroller bruker du, og har du brukt wd red hele tiden?

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ha hyperrask oppstart av windows? Hvorfor ikkje la maskinen stå på hele tiden? :)

Når jeg ikke er hjemme og når jeg sover har jeg alt unødvendig avslått. Enten pga strømbruk eller sikkerhet. Det er en praksis jeg lærte som liten og jeg har holdt fast ved dette fordi det er slett ingen dum vane.

Hvis jeg skal ha et kraftverk av en PC på hele døgnet, må jeg kanskje skaffe air conditioning (det trenger jeg nesten i utgangspunktet). Men jeg må innrømme at jeg ikke aner hvor lite strøm den drar på idle.

En PC er kanskje mye sikrere enn en TV, men det vet jeg ikke. Uansett lager en PC sikkert en del varme og på sommeren er det mer enn varmt nok.

En annen grunn til å ønske hyperrask oppstart er: Det er gøy. For litt over et år siden bygget noen jeg kjenner en bra PC med en ordinær og rimelig SSD. Den startet Windows 7 på 7 sekunder før sikkerhetsprogram og slikt ble installert. :new_woot: Jeg håper min maskin vil klare det 2-3 sekunder raskere.

Og en PC som booter kjemperaskt er sikkert også kjemperask til å starte andre programmer. :)

Vil du ha rask oppstart, så velger du en enkel ssd, f.eks en m.2 ssd, pci-e ssd eller en sata ssd. Hvis du har et hovedkort med mye dill aktivert, som xtreme 11 med mange sataporter og bruker raid på disse, så vil oppstarten av pc'en bli treigere. En Areca hardwarekontroller med mange harddisker/ssder bruker opp til 1 minutt! på å loade.

Hva i himmelens navn! Ett minutt? Hva er det den bruker så lang tid på? POST bør vel gå unna på et par sekunder... CPU spør, "er du der, fungerer du?", og enhetene svarer "ja, ingen brudd alt OK".

Hvis du vil ha høyest mulig 4k ytelse, så må du droppe et hovedkort med PLX chipp og ha høy overklokk på både cpu OG minne. Da får man høyest mulig random ytelse, som jo er det som er konge med SSD ;)

Etter et søk på PLX chip er jeg lite klok på hva det er for noe, annet enn at det sikkert er laget av PLX Technologies i Silicon Valley.

Maskinen blir bygget av noen som er gode på overklokking, alt som kan klokkes blir klokket så høyt vannkjøling tillater.

Vil du ha ssder i raid-0 for høy random og sekvensiell ytelse, og i tillegg ha raid-6 eller noe annet raid med mange harddisker, da velger du Areca 1883 ix-24 med 8GB ddr3 cache :)

Raid 5 og 6 krever flere disker og alle kalkulasjonene belaster prosessoren ekstra.

RAID 6 -- Do you really want it?.

SSD'er skal være mye mer driftssikre enn snurredisker? Jeg har ikke tenkt at paritet er nødvendig, men kanskje jeg undervurderer risikoen. En HDD vil jo ofte lage uvante lyder før den feiler, det gjør ikke en SSD. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...