Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Tja, noe annet enn bilder er vel ikke verdt vanvittig mye for meg. Men raid5 er vel relativt trygt med 4 disker? Vet at man ikke er trygg mot virus, fil-sletting osv.

 

Et alternativ for meg kan være å kjøre backup av bildene til crashplan sin server og min egen time capsule. Kan evt ha bildene internt på minien, og ta backup derfra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, noe annet enn bilder er vel ikke verdt vanvittig mye for meg. Men raid5 er vel relativt trygt med 4 disker? Vet at man ikke er trygg mot virus, fil-sletting osv.

 

Et alternativ for meg kan være å kjøre backup av bildene til crashplan sin server og min egen time capsule. Kan evt ha bildene internt på minien, og ta backup derfra.

Har "alltid" kjørt raid 5 og har ca 50 disker. Har aldri mistet et array. Hitachi er fortsatt det sikreste valget i mine øyne. AtW

 

EDIT: Klargjøring, raid 5 i sett på 4 og 4 disker.

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har tips til et bra, ikke altfor dyrt raid enclosure med plass til 4 disker a 4-6tb?

 

Den skal være koblet til Mac Mini i tv-benken, og benyttes til lagring i forbindelse med plex media server.

 

Tenkte å bruke raid5, om det ikke er noen innvendinger.

 

Fint om det er mulig å få tak i norske nettbutikker. Vil ha DAS, ikke NAS.

 

PS! Må være så stille som mulig. Hvilke disker anbefales i et slikt oppsett?

 

Takker!

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Noen som har tips til et bra, ikke altfor dyrt raid enclosure med plass til 4 disker a 4-6tb?

 

Den skal være koblet til Mac Mini i tv-benken, og benyttes til lagring i forbindelse med plex media server.

 

Tenkte å bruke raid5, om det ikke er noen innvendinger.

 

Fint om det er mulig å få tak i norske nettbutikker. Vil ha DAS, ikke NAS.

 

PS! Må være så stille som mulig. Hvilke disker anbefales i et slikt oppsett?

 

Takker!

Og da via hvilket interface?

Lenke til kommentar

Jeg tenker å kjøpe fire 3TB disker og en kontroller, helst med mulighet for fremtidig utvidelse. Helst fra komplett. Helst ikke mer en 8k, da får dere argumentere bra. :)

 

Ingenting er et absolutt krav, men jeg vil ikke vike for mye uten god grunn. Noen invendinger på det jeg alle har sett meg ut?

 

Jeg undres, LSI 9240 er basert på LSI 2008 brikkesett, samme som jeg har med Asus brand, Pike2008, denne kostet 1200,-. Den har dog ingen kontakter men frigjør porter på HK. Jeg kan ikke se 9240 ha minne heller, noe jeg savner på mitt, dette er noe du bør ha i betraktning.

 

Men, hva skal dette brukes til og hvor viktig er dataene som lagres? Et skikkelig opplegg koster pæng.

Lenke til kommentar

Iwill.no har Areca 1224-8I med 1GB onboard minne til ca. 4000 med frakt, for meg virker dette som et mye bedre valg.

 

Angående disk viste Nizzen til denne siden om disker og feilrater:

https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-update-september-2014/

 

Går du litt ned i TB til 2 får du HGST med 2 millioner MTBF, 5 års garanti og mindre sjangse for feil til ca 1450 uten frakt. Du er da godt over 10k, men igjen avhenger valget ditt av hvor viktig innholdet er, backup bør du uansett ha i tillegg.

Lenke til kommentar

Areca er bare søppel om du kjører SW-raid iallefall :p

 

Og kjøper man Areca kontroller for softwareraid, så klarer man å sette opp softwareraid i windows :ph34r: Iallefall ikkje raidZ eller ZFS :green:

 

Jeg bruker Areca hw raid og ZFS med LSI og supermicro HBA'er (samme greia) og digger begge deler til hvert sitt bruk. Bruker selvfølgelig pci-e 3.0 HBA for max båndbredde om det måtte være nødvendig.

Lenke til kommentar

 

Noen som har tips til et bra, ikke altfor dyrt raid enclosure med plass til 4 disker a 4-6tb?

 

Den skal være koblet til Mac Mini i tv-benken, og benyttes til lagring i forbindelse med plex media server.

 

Tenkte å bruke raid5, om det ikke er noen innvendinger.

 

Fint om det er mulig å få tak i norske nettbutikker. Vil ha DAS, ikke NAS.

 

PS! Må være så stille som mulig. Hvilke disker anbefales i et slikt oppsett?

 

Takker!

Og da via hvilket interface?

Glemte det i farta. USB3/FireWire 800.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...