Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende

Anbefalte innlegg

Er det ikke enklere i disse dager å bare speile alt online(for dem som bruker raid til backup)? Det finnes jo så mange forskjellige tjenester som lar deg lagre uendelig med data for ~500kr i året?

Personlig er jeg ikke overbevist om at de faktisk lar deg lagre så mye du vil, i tillegg er båndbredden så lav at det tar "en evighet" å få tilbake mye data.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er betre enn ingenting. Men gud bedre så mange dårlege løysninger det er der ute. Er det unlimited, så kan eg love deg at det vil bety trøbbel før eller seinare. Syncing er drit, men ein remote nettverksdisk er det eg ser som på perfekt skylagring.

Å gjere det sjølv, det kan fort lønne seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange skal du ha? Og hvor poster du egentlig benchmark på alle de eksotiske diskene du kjøper

Lenke til kommentar

Er det ikke enklere i disse dager å bare speile alt online(for dem som bruker raid til backup)? Det finnes jo så mange forskjellige tjenester som lar deg lagre uendelig med data for ~500kr i året?

Personlig er jeg ikke overbevist om at de faktisk lar deg lagre så mye du vil, i tillegg er båndbredden så lav at det tar "en evighet" å få tilbake mye data.

AtW

Jottacloud har ikke sagt noe på mine 35TB .....enda ^^

Lenke til kommentar

AtW

Er alt det ukryptert? Er alt det lovlige filer?

Lenke til kommentar

AtW

Jottacloud taper penger så det suser....er ikkje lenge til dei legger ned heile selskapet. http://www.proff.no/selskap/jotta-as/oslo/dataprogramvare-og-utvikling/Z0I3L7VU/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Trenger litt tips jeg. Har kjøpt meg Mac mini som skal brukes til plex media server. Skal ha et eksternt raid 5 enclosure med 4x4TB harddisker.

Jeg er nybegynner på dette, så har et par viktige spørsmål:

- hvilke disker anbefales? Raidet skal brukes utelukkende til lagring av filmer, tv-serier og bilder. Maskinen skal stå på 24/7 og serve plex media center

- hvordan tar jeg backup av dette? Må jeg kjøpe et JBOD array som dataene speiles til med feks carbon copy cloner? Dette blir jo grusomt dyrt med så mange terabyte.

Bruker kun Mac i mitt hjemmenettverk, om det er av betydning. Takk, og god jul!

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...