ProphetSe7en Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Det er jo 3x prisen i forhold til de andre kortene. Begynner på 3900, og da uten batteri og nødvendige kabler. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Da jeg bestilte Areca 1224-8I fra Iwill, fulgte det med 2 stk 8087 kabler. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Da jeg bestilte Areca 1224-8I fra Iwill, fulgte det med 2 stk 8087 kabler. 8087 til 8087 da? Er jo det som vanligvis følger med, og det er ikke det man trenger som hjemmebruker stort sett. AtW Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 (endret) Det husker jeg ikke i farten og etter som jeg laaaaaangt hjemmefra nå, kan jeg ikke sjekke. Tror de kablene ligger i esken enda, brukte noen andre kabler jeg hadde slengende. Men jeg tror kablene var 8087 til SATA faktisk. Endret 6. oktober 2014 av Chavalito Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 I morgen blir det å montere det nye Areca 1880 kortet, så da har jeg ett par spørsmål her Til lagring er raid-6 å foretrekke da, eller er der andre typer som vil være bedre. Speiling er dessverre ikke aktuelt med kapasiteten på diskene jeg har tilgjengelig nå. Settes arraey opp i kontrolleren sin bios, eller gjøres det via software i windows? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2014 (endret) I morgen blir det å montere det nye Areca 1880 kortet, så da har jeg ett par spørsmål her Til lagring er raid-6 å foretrekke da, eller er der andre typer som vil være bedre. Speiling er dessverre ikke aktuelt med kapasiteten på diskene jeg har tilgjengelig nå. Settes arraey opp i kontrolleren sin bios, eller gjøres det via software i windows? Raid-6 er å foretrekke. Du kan sette arrayet opp under boot ved å trykker på "TAB" eller i windwos ved å bruke ArcHTTP http://www.areca.com.tw/support/s_windows/windows.htm I ArchHTTP kan du gjøre alt, som f.eks utvide array og oppdatere firmware. Det første du skal gjøre er å oppdatere til nyeste firmware http://www.areca.us/support/download/RaidCards/BIOS_Firmware/ARC1880_1213_1223.zip Inne i zip fila er det 4 stk filer, som du må oppdatere hver for seg. Det finner du ut av lett når du er inni i AchHTTP. Lykke til Endret 11. oktober 2014 av Nizzen Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Glimrende, takk for svar. En siste ting. Driver kortet å kontinuerlig å overvåker diskene for feil slik at en får en advarsel i forkant? Eller kommer det beskjed kun når en disk har tatt kvelden? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2014 (endret) Glimrende, takk for svar. En siste ting. Driver kortet å kontinuerlig å overvåker diskene for feil slik at en får en advarsel i forkant? Eller kommer det beskjed kun når en disk har tatt kvelden? Alarm kommer om en disk ryker Du kan også sette opp at mail blir sendt, om du setter det opp riktig Endret 11. oktober 2014 av Nizzen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Glimrende, takk for svar. En siste ting. Driver kortet å kontinuerlig å overvåker diskene for feil slik at en får en advarsel i forkant? Eller kommer det beskjed kun når en disk har tatt kvelden? Du kan sette opp at den varsler ved SMART-feil også. AtW Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Dette gikk selvsagt ikke helt uten problemer. Satt i kortet og montert expander. - Waiting for F7W to become ready, teller til rundt 60 av 300 - No bios disk found Hva er her problemet med bios? Starter så normalt til windows, prøver logge inn via localhost:81 Får spørsmål om brukernavn og passord. Er der noe "master passord" her? Har prøvd admin og 0000 uten hell. Eventuelt en måte å tilbakestille det på? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Har du kjøpt det brukt? Skal være admin/0000, evt admin/ingenting AtW Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 (endret) Ja har kjøpt brukt. Prøvde 0000 og blankt passord, men ikke noe virket. Kom inn via "tab" under oppstart og kunne endre passord der, så et stykke på vei nå. Har koblet til disker, så nå er neste steg å sette opp array. Er det slik at raid-5 og raid-6 er det samme, bare at med raid-6 har en to disker å gå på før det går gale? Om så, hva vil være best av raid-5 med en hot spare disk fremfor raid-6? Er der eventuelt andre alternativer jeg bør vurdere? Endret 11. oktober 2014 av kreps79 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Ja har kjøpt brukt. Prøvde 0000 og blankt passord, men ikke noe virket. Kom inn via "tab" under oppstart og kunne endre passord der, så et stykke på vei nå. Har koblet til disker, så nå er neste steg å sette opp array. Er det slik at raid-5 og raid-6 er det samme, bare at med raid-6 har en to disker å gå på før det går gale? Om så, hva vil være best av raid-5 med en hot spare disk fremfor raid-6? Er der eventuelt andre alternativer jeg bør vurdere? Isåfall er det vel han du har kjøpt det av som har satt et annet passord. Du kan vel kanskje si det sånn ja. Raid5 med hotspare har jeg aldri sett poenget med om raid6 er tilgjengelig. AtW Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 (endret) Takk for hjelpen. Forresten. Hva velger en her? Har 2 TB disker jeg skal bruke. Greater Two TB Volume Support"1. No2. Use 64 Bit LBA3. Use 4K Block Endret 12. oktober 2014 av kreps79 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2014 Takk for hjelpen. Forresten. Hva velger en her? Har 2 TB disker jeg skal bruke. Greater Two TB Volume Support" 1. No 2. Use 64 Bit LBA 3. Use 4K Block Jeg har brukt mest 64bit lba. Stor stripesize på harddisker for høy sekvensiell ytelse. Noe man ønsker på lagringsarray. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Hva skulle en gjort uten all hjelpen en får her Nesten i mål her nå, men to ting gjenstår. Filesystem, NTFS eller ReFS? Og hvorfor får jeg no bios feilmelding under oppstart på kontrollerkortet? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Hva skulle en gjort uten all hjelpen en får her Nesten i mål her nå, men to ting gjenstår. Filesystem, NTFS eller ReFS? Og hvorfor får jeg no bios feilmelding under oppstart på kontrollerkortet? Hadde ikke gått for ReFS per i dag, er noen barnesykdommer. Det ordner seg nok med biosen når du får oppdatert, og arrayet er ferdigbygd. AtW Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Ja jeg fant noen artikler om ReFS fra 2012 som anbefalte å vente ett år for å bli kvitt barnesykdommer, men da var tydeligvis ikke ett år ikke godt nok. Og som du sa, bios problemet forsvant så snart array var satt opp. Da er det bare å teste at alt er som det skal Lenke til kommentar
Jahn Ove Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Hva er best av Intel DC P3500 400GB (evt p3700) og feks. 3-4 Samsung SSD 840 EVO 250GB i raid 0 via Z97 hovedkort? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 25. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2014 Hva er best av Intel DC P3500 400GB (evt p3700) og feks. 3-4 Samsung SSD 840 EVO 250GB i raid 0 via Z97 hovedkort? Intel p3700/p3600 er klart best Jeg har Intel p3700 og velger dette til OS any day over raid på hovedkort. Selv har jeg også Samsung 850pro i raid-0. Det som kommer nærmest p3700 er 850pro i raid-0. Valget ditt blir da enten 3-4 stk 850pro eller p3600/p3700. Det finnes bare fordeler med Intel p3700/3600 Accesstime til intel p3700 er VELDIG lav, noe som gjør at alt blir særdeles responsivt nesten uansett hva man har av load på den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå