siDDis Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 (endret) Om du skal bruke hardware raid saman med ZFS så sørger du for at kvar disk blir vist som ein disk. Då kan du framleis dra nytte av aukt ytelse. Altså sette diskene som passtrough Uansett hvordan man setter diskene på en Arecakontroller, så blir cachen brukt. Så ZFS og Areca med 4GB minne er ikkje feil Mja... om du setter diskene opp som JBOD, så skal ikkje minnet på raidkontrolleren brukast. Men eksporterer du dei som single raid devices, så får du brukt cachen. Endret 2. februar 2014 av siDDis Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 2. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2014 Har testet alt og med passtrough. Cachen blir brukt uansett på arecaene. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Har prøvd passthrough på 1224-8i kortet mitt, og samme med det, cachen ble brukt ja. Selv om det kun har 1 GB minne. Lenke til kommentar
uGn Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 (endret) Disk er byttet, rebuildet over natten og raidet står nå som optimalt Det jeg dog stusser på er at den nye disken er satt som "hot spare". Det er (skal være) et raid med 4 disker, 4x2TB som gir meg 5.5TB. Alt fungerer jo som normalt men det kan vel ikke være riktig? Hvis en av de 3 andre diskene nå ryker så vil raidet gå ned vel? Oppdaterte firmware for å se om det fikset 'problemet', men det gjorde ikke det. Men kjekt uansett å ha gjort det Etter litt grubling så kom jeg fram til at jeg uansett burde kunne fjerne hot sparen uten at raidet skulle kvelde. Selvfølgelig med stor sårbarhet, men slettet så hot sparen fra raidet og vips hoppet den inn som et vanlig medlem i raidet. I etterklokskapen burde jeg satt den disken som skulle fjernes som 'failed' for så å fjerne den. Da hadde nok dette gått helt automagisk. Men nå er alt velstand igjen (og backround consistency check er satt til mer aggresiv innstilling!) Endret 4. februar 2014 av uGn Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 Javel, og det er test av hva da? Mulig jeg går glipp av noe her men .... Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 Javel, og det er test av hva da? Mulig jeg går glipp av noe her men .... Glemte å skrive det Det er 2x 840 EVO (På en kontroller uen cahce) Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 8. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2014 (endret) Javel, og det er test av hva da? Mulig jeg går glipp av noe her men .... Glemte å skrive det Det er 2x 840 EVO (På en kontroller uen cahce) Testen er Helt ubrukelig når man tester med 50 MB. Slikt gjør man bare for å få tulletall Det kan faktisk regnes som spam Du kunne jo også fortalt hvilken kontroller du brukte, for å gjøre forumet bedre Prøv heller Anvil med 12GB testfil. Endret 8. februar 2014 av Nizzen Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 (endret) Javel, og det er test av hva da? Mulig jeg går glipp av noe her men .... Glemte å skrive det Det er 2x 840 EVO (På en kontroller uen cahce) Testen er Helt ubrukelig når man tester med 50 MB. Slikt gjør man bare for å få tulletall Det kan faktisk regnes som spam Du kunne jo også fortalt hvilken kontroller du brukte, for å gjøre forumet bedre Prøv heller Anvil med 12GB testfil. Testet med 5x 2GB senere, og fikk ca. samme resultater, ville bare ta en rask test først Lav Write er vel forventet, siden kontrolleren ikke har cache?' Er forresten: LSI SAS 9211-8i Endret 8. februar 2014 av MariusJS Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 (endret) Eh...Skrive: [root@freenas] /mnt/vm/Test# dd if=/dev/zero of=tmp.dat bs=2048k count=50k 51200+0 records in 51200+0 records out 107374182400 bytes transferred in 497.194135 secs (215960276 bytes/sec) 205.955769 megabyte/s Lese: [root@freenas] /mnt/vm/Test# dd if=tmp.dat of=/dev/null bs=2048k count=50k 51200+0 records in 51200+0 records out 107374182400 bytes transferred in 672.812696 secs (159590006 bytes/sec) 152.19689 megabyte / s EDIT:Redigerte på informasjon, så det ikke var "compression" på.Kan jeg være fornøyd? Testet med: 100GB fil.LSI SAS 9211-8i (IT-mode)4x 1TB WD Red RAIDZ2 på FreeNas (igjennom pass through på Proxmox...) Endret 9. februar 2014 av Gjest Lenke til kommentar
Dreamfault Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Jeg regner med at det er høyt under taket her for tåpelige spørsmål som sannsynligvis har blitt svart på allerede på disse 72 sidene, men jeg liker å få informasjon inn med teskje. Jeg har en AMD A-10 5800K på et Gigabyte F2A85X-D3H (spesifikasjoner: RAID 0, 1, 5, 10), 8 GB minne og Win 8.1, samt to Seagate Barracuda 2TB. Disse ønsker jeg å speile i en RAID 1 konfig. Jeg har lest litt allerede og forstått at man kan ha HW RAID eller SW RAID. Jeg har ikke noe behov for ekstrem fart på disse diskene, men mer behov for en ekstra sikkerhet i tillegg til backup i skyen, så derfor er eget RAID-kort uaktuelt for øyeblikket. Da gjenstår SW RAID gjennom Win 8 eller RAID gjennom hovedkortet. Hva vil dere anbefale der? Den ene SB-disken er allerede i bruk, og jeg tenkte å sette inn den andre i løpet av dagen. Jeg ser det som meget sannsynlig at jeg ikke trenger å formatere den ene disken for at den andre skal speile den i bruk uten problemer? Linker til gode bruksanvisninger på norsk eller engelsk tas også imot med takk. Er det andre ting jeg bør tenke på før jeg begynner konfigureringen? (selvfølgelig ta backup). Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Tja, jeg for min del ville ha brukt RAID via hovedkortet. Har aldri brukt SW RAID, så kan ikke uttale meg om det. Og AMD RAID vet jeg ikke noe om, har brukt Intel basert HK, og har nå et Areca 1224-8I RAID kort. Vær obs på at du vil miste det (mener jeg da) som er på den disken hvis du bruker RAID på hovedkortet, så ta backup først. Og diskene må du sette opp på nytt igjen etter at RAID er satt opp. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 20. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2014 Hvid man velger raid1 og har en disk som er tom og en med innhold, så vil kontrolleren spørre om du vil beholde det som er på disken ogspeile det med den tomme disken. Mener på det er slik på intel integrert raid også. Ikkje umulig det er slik med windows raid også. Tom disk uten partisjon anbefales, fordi da blir det oppdaget riktig. Lenke til kommentar
Dreamfault Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Ok, jeg skal bruke den som lagringsdisk og ikke til noe operativsystem så det er uproblematisk å formatere. Jeg ser at Areca er en produsent som anbefales av flere her. Hva er et ok, lavt priset raidkort for en amatør? Jeg forstår at pris og kvalitet henger sammen og jeg kunne sikkert brukt 10k på et kort, men kona ville nok svimt av hvis jeg hadde gjort det. Kanskje 2k er maks budsjett akkurat nå. Jeg ser at RAID6 kanskje kan være et alternativ også. Om ikke akkurat nå så kanskje litt senere. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Areca 1224-8I koster vel ca 3900, jeg kjøpte fra Iwill. Ellers finnes det nok billigere Areca kort, 1214-4I koster 2940 kr hos Iwill, dette kortet kan ha 4 disker uten ekspander. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 24. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2014 Dagens beste mail: ARC-1883i er på lager hos Areca og kan bestilles i dag, ordin ær pris ****** eks. mva., din pris *****,- eks. mva. Vil du bestille en med en gang? Mitt svar: JA! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Dagens beste mail: ARC-1883i er på lager hos Areca og kan bestilles i dag, ordin ær pris ****** eks. mva., din pris *****,- eks. mva. Vil du bestille en med en gang? Mitt svar: JA! Hvor? Hvem? Hvilken? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 27. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2014 (endret) Søkte på "Areca 1883i" på google:WTF? Google tror jeg er Areca En ekte Areca fanboy Endret 27. mars 2014 av Nizzen 1 Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Jamen du er jo en ekte Areca fanboy eller? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 (endret) Hva er så bra med areca sammenlignet med andre? Og er det bildet av deg Nizzen? Er det virkelig det? Endret 27. mars 2014 av Rudde Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå