Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Krever "Areca ARC-1264il-12 12P (3 x 8087) SATA PCI-E 6GB/s" mye CPU power?

evnt. alternativ til noe billigere :p

 

Tenkte å bruke noen gamle deler til å lage server (ix-38 quad gt mobo)

WD Red i Raid 10? x3 (så totalt 12 disker etterhvert,starter med 4)

 

Kommer mest sansynlig til å bruke min nåværende PCIE SSD for OS, Linux kanskje?

 

Den kontrolleren har egen cpu, så den krever svært lite cpukraft.. Hovedkortet må iallefall støtte kontrolleren, noe de fleste hovedkort gjør. Men det finnes unntak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er Areca Arc-1224-8I 8P et kontroller kort å satse på eller? Var jaggu ikke lenge Adaptec 6805 kortet var i live, så er på jakt etter et annet RAID kort for SATA disker.

 

Problemet er at det helv... vanskelig å finne Areca kort het i Spania, så noen som vet om nettbutikker i Norge som sender til utlandet?

 

Never mind, kjøpte kortet hos Iwill Norge. :)

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Jeg har nå sjekket normal temperatur for 6805 og i følge Adaptec er den ca 50 - 55 grader. Maxview storage manager sa 94 grader for 6805 kortet. Jeg tvilte på det, så jeg slo av PC'en, tok ut kortet og la en finger på kjøleren.

Det kunne jeg ikke gjøre lang tid, så temperatur var nok nærmere 90 grader enn 55 grader da en person kan holde hånden på hva det enn måtte være som er 65 grader i en god del sekunder, og det kunne ikke jeg. Kort sagt et dritt kort 6805, kommer aldri til å kjøpe Adaptec mer. Håper bare at jeg kan greie å ta backup av det RAID oppsettet mitt før 6805 kortet dør helt.

 

Så nå er et Areca Arc-1224-8I 8P er bestilt fra Iwill.

Lenke til kommentar

Jeg har nå sjekket normal temperatur for 6805 og i følge Adaptec er den ca 50 - 55 grader. Maxview storage manager sa 94 grader for 6805 kortet. Jeg tvilte på det, så jeg slo av PC'en, tok ut kortet og la en finger på kjøleren.

Det kunne jeg ikke gjøre lang tid, så temperatur var nok nærmere 90 grader enn 55 grader da en person kan holde hånden på hva det enn måtte være som er 65 grader i en god del sekunder, og det kunne ikke jeg. Kort sagt et dritt kort 6805, kommer aldri til å kjøpe Adaptec mer. Håper bare at jeg kan greie å ta backup av det RAID oppsettet mitt før 6805 kortet dør helt.

 

Så nå er et Areca Arc-1224-8I 8P er bestilt fra Iwill.

Gi adaptec kortet til meg mot frakt? xD

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er Areca 1231ML fortsatt noe å satse på?

Jeg er på jakt etter stabilitet og er ikke spesielt opptatt av hastigheten.

 

Prøvde å finne info og drivere på Areca's webside, men finner ikke. Skal hvis mulig brukes med Windows Server 2012/2008, men jeg kan selvsagt kjøre en Linux distro hvis nødvendig.

 

Tenker å kjøpe på eBay pga prisen...

De jeg har sett på følger det med 256MB ram, dette er vel lite? Må det være ECC-RAM?

Hvis jeg har lest riktig, kan jeg starte med mine 9 disker, for deretter å øke med 3 disker når behovet melder seg, ved å utvide raidet?

Lenke til kommentar

Vet ikke jeg om 1231ML er noe å satse på, venter fortsatt på 1224-8i som jeg bestilte for snart 3 uker siden. Iwill sier de sendte det 23. desember, men har ikke sett noe til det enda. Har også bestilt Silverstone CFP51S pluss SFF8087 > 4x SATA), 0.5 m og 2 x Seagate Barracuda 2TB disker. Så det blir enda et RAID oppsett når alt kommer veltende inn døren. Har 1 2TB disk av samme type liggende så, bare Areca kortet kommer, blir det "skøy".

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Vet ikke jeg om 1231ML er noe å satse på, venter fortsatt på 1224-8i som jeg bestilte for snart 3 uker siden. Iwill sier de sendte det 23. desember, men har ikke sett noe til det enda. Har også bestilt Silverstone CFP51S pluss SFF8087 > 4x SATA), 0.5 m og 2 x Seagate Barracuda 2TB disker. Så det blir enda et RAID oppsett når alt kommer veltende inn døren. Har 1 2TB disk av samme type liggende så, bare Areca kortet kommer, blir det "skøy".

Fikk noe sendt fra Alta 24. har fortsatt ikke kommet til Oslo :p

Lenke til kommentar

Jeg håper jeg får alt jeg har bestilt på tirsdag, så da blir oppsettet: 4 x Seagate 1TB i RAID6 og 3 x Seagate 2TB disker i RAID5 koblet til Areca kortet, pluss 2 stk SSD med OS koblet til Intel SATA3 portene. Håper at PSU'en, en Antec 1000W holder med tanke på resten av riggen, men tror det skal gå bra. Å ja, og håper at det er nok SATA strøm kabler tilgjengelig.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Jeg tok sjansen og bestilte 1231ML. Så får jeg gjøre klar den nye serveren frem til kortet kommer.

Må også se om jeg får lånt noen HDD så jeg får mellomlagret. :hm:

 

Hvor mye betalte du? Dette er jo tross alt en kontroller fra 2008 eller.no. Dog den er legendarisk, men den er ikkje akkurat på høyde med de nyeste.

Lenke til kommentar

Jeg håper jeg får alt jeg har bestilt på tirsdag, så da blir oppsettet: 4 x Seagate 1TB i RAID6 og 3 x Seagate 2TB disker i RAID5 koblet til Areca kortet, pluss 2 stk SSD med OS koblet til Intel SATA3 portene. Håper at PSU'en, en Antec 1000W holder med tanke på resten av riggen, men tror det skal gå bra. Å ja, og håper at det er nok SATA strøm kabler tilgjengelig.

Dersom det ikke er nok, så kan du lage/bruke molex -> Sata ;)

Lenke til kommentar

 

Hvor mye betalte du? Dette er jo tross alt en kontroller fra 2008 eller.no. Dog den er legendarisk, men den er ikkje akkurat på høyde med de nyeste.

Kom på ca 1.800,- med 256MB RAM, BBU og kabler.

Når du skriver den ikke er på høyde med de nyeste, tenker du da på hastighet? Hastighet er ikke viktig da dette skal inn i en filserver.

Lenke til kommentar

Kom på ca 1.800,- med 256MB RAM, BBU og kabler.

Når du skriver den ikke er på høyde med de nyeste, tenker du da på hastighet? Hastighet er ikke viktig da dette skal inn i en filserver.

Hvis det er med toll og frakt så er det en fin pris. Det var ytelsen jeg tenkte på ja.

 

Om du trenger flere porter etterhvert, så kan du jo bare kjøpe en hp eller intel expander :) Selv har jeg Intel sas/sata expander til den ene areca kontrolleren :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...