RandomNOOB Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 (endret) Hei, Jeg driver å setter opp et RAID 6 på en Areca 1882i med 4 disker av typen WD grønn. Og det tar ca 40min til 1time per %, er dette normalt eller har jeg gjort noe feil? : S RAID6 med 4 disker? Hvor store er diskene? Det høres uansett ganske tregt ut, har du prøvd å skri på write-caching? AtW Western Digital Caviar Green 2TB SATA 3, 64MB Så det er jo 2TB disker edit: Jeg har Write-back cache på Endret 9. juli 2012 av RandomNOOB Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Er det slik at stripe størrelsen på raidet skal gjenspeile innhaldet på serveren? Dvs, visst du har mange store filer, type musikk/film, bør du bruke max størrelse, medan visst du skal bruke serveren til f.eks. webserver kan det lønne seg å bruke ein mindre stripe størelse? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Det stemmer. Men om valget er mellom 128k og 64k så er forskjellen omtrent ikkje eksisterande. Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Akkurat no er maks valget 64k. Bruker HK mitt, Gigabyte GA-X38-DQ6. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 13. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2012 (endret) Hei, Jeg driver å setter opp et RAID 6 på en Areca 1882i med 4 disker av typen WD grønn. Og det tar ca 40min til 1time per %, er dette normalt eller har jeg gjort noe feil? : S RAID6 med 4 disker? Hvor store er diskene? Det høres uansett ganske tregt ut, har du prøvd å skri på write-caching? AtW Western Digital Caviar Green 2TB SATA 3, 64MB Så det er jo 2TB disker edit: Jeg har Write-back cache på Raid-6 på 4 disker? Kan jo like gjerne kjøre raid-10 da Endret 13. juli 2012 av Nizzen Lenke til kommentar
lals Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) jeg har en m4 128 gb fra før av, men har lyst på en til og sette disse opp i RAID-0. trenger jeg noe mer en den nye disken? Endret 18. juli 2012 av lals Lenke til kommentar
jonny Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Raid-6 på 4 disker? Kan jo like gjerne kjøre raid-10 da Blir velt noe sikrere med RAID 6, da dette oppsettet vil tåle at 2 tilfeldige av disse diskene feiler samtidig. Med RAID 10 vil det være omtrent 33% sannsynlig at du mister alle dataene hvis 2 tilfeldige disker feiler samtidig. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 18. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2012 Raid-6 på 4 disker? Kan jo like gjerne kjøre raid-10 da Blir velt noe sikrere med RAID 6, da dette oppsettet vil tåle at 2 tilfeldige av disse diskene feiler samtidig. Med RAID 10 vil det være omtrent 33% sannsynlig at du mister alle dataene hvis 2 tilfeldige disker feiler samtidig. Om man vil litt ned på ytelsen så kan man jo velge raid 1 Raid 6 er jo også ganske treigt om man ikkje har en skikkelig kontroller. Raid 10 er da å foretrekke, f.eks med en HBA. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Mistenker at en av diskene i mitt raid.5 oppsett begynner å slite litt. Hvilket program er det beste for å teste disker for feil når diskene alt er i et raid oppsett? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Eg pleier normalt å putte disken i ein anna maskin og sjekke verdiane i smartctl for så å køyre dd /dev/zero på heile disken og samanlikne smartctl igjen. Til slutt sjekker eg /var/log/messages for feilmeldingar, av og til dukker det opp sånne feilmeldingar som viser til feil på kabelen. Jul 23 10:10:44 server kernel: (ada1:ata0:0:1:0): WRITE_DMA. ACB: ca 00 71 79 01 40 00 00 00 00 01 00 Jul 23 10:10:44 server kernel: (ada1:ata0:0:1:0): CAM status: ATA Status Error Jul 23 10:10:44 server kernel: (ada1:ata0:0:1:0): ATA status: 51 (DRDY SERV ERR), error: 84 (ICRC ABRT ) Jul 23 10:10:44 server kernel: (ada1:ata0:0:1:0): RES: 51 84 71 79 01 00 00 00 00 01 00 Jul 23 10:10:44 server kernel: (ada1:ata0:0:1:0): Retrying command Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Nå ha jeg ikke noen annen maskin tilgjengelig, så om der er en bedre måte å teste de på direkte i serveren hadde det vært fint:-) Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Ønsker å utvide serveren min fra 3x2TB uten raid til 3x3TB raid 5. Om jeg forstår det riktig vil jeg da få høyere sikkerhet, med mulighet til å legge til en ekstra 3TB disk senere for mer plass. Tenkte å kjøpe enten Barracuda disker eller WD RED, og i tillegg finne en OK 4-ports kontroller fra komplett. Noen spesiell kontroller som er rimelig men som gir OK ytelse? Er snakk om en filserver med filmer, musikk og bilder som deler det på nettverk. Ytelse er nok ikke noe problem da det blir kun delt til 1-2 enheter om gangen. Lenke til kommentar
MrRob Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Hei. Er litt busy på jobb og halvparten av sidene er blokka, så google er ikke min venn akk nå. Bare et raskt spørsmål til dere som har peil. Bygga en pc for noen måneder tilbake, med ssd til system og en hoved harddisk til vanlig bruk - spill etc. Type Velociraptor 600GB. Jeg ønsker egentlig å ha 2stk i Raid for mer ytelse. Forstod det slik at Raid 0 var bra, selv om det øker faren for at jeg mister alt om en av de ryker. Spørsmålet mitt er egentlig, dersom jeg kjøper en identisk disk til den jeg allerede har, må jeg da sletta alt på den gamle før jeg setter opp Raid 0? Hvordan fungerer det? Takk for hjelp. Lenke til kommentar
nortridge Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Hei. Er litt busy på jobb og halvparten av sidene er blokka, så google er ikke min venn akk nå. Bare et raskt spørsmål til dere som har peil. Bygga en pc for noen måneder tilbake, med ssd til system og en hoved harddisk til vanlig bruk - spill etc. Type Velociraptor 600GB. Jeg ønsker egentlig å ha 2stk i Raid for mer ytelse. Forstod det slik at Raid 0 var bra, selv om det øker faren for at jeg mister alt om en av de ryker. Spørsmålet mitt er egentlig, dersom jeg kjøper en identisk disk til den jeg allerede har, må jeg da sletta alt på den gamle før jeg setter opp Raid 0? Hvordan fungerer det? Takk for hjelp. For Raid0 så må du det, ja. Data blir ikke kopiert i raid0, så det gjør det vanskelig å speile dem. 1 Lenke til kommentar
MrRob Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Hei. Er litt busy på jobb og halvparten av sidene er blokka, så google er ikke min venn akk nå. Bare et raskt spørsmål til dere som har peil. Bygga en pc for noen måneder tilbake, med ssd til system og en hoved harddisk til vanlig bruk - spill etc. Type Velociraptor 600GB. Jeg ønsker egentlig å ha 2stk i Raid for mer ytelse. Forstod det slik at Raid 0 var bra, selv om det øker faren for at jeg mister alt om en av de ryker. Spørsmålet mitt er egentlig, dersom jeg kjøper en identisk disk til den jeg allerede har, må jeg da sletta alt på den gamle før jeg setter opp Raid 0? Hvordan fungerer det? Takk for hjelp. For Raid0 så må du det, ja. Data blir ikke kopiert i raid0, så det gjør det vanskelig å speile dem. Takk for svar. Var nesten det jeg tenkte, men greit å få det bekrefta. Bra jeg har ei "kjapp" bygdelinje når jeg må laste ned alt på ny :/ Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Tenkte å kjøpe enten Barracuda disker eller WD RED, og i tillegg finne en OK 4-ports kontroller fra komplett. Noen spesiell kontroller som er rimelig men som gir OK ytelse? Noen som har tips her? Søkte litt rundt, men er ikke så mye gode anmeldelser som jeg kunne finne. Og også om noen kan bekrefte at jeg senere kan legge til en disk i raidet uten å måtte formatere? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 2. august 2012 Forfatter Del Skrevet 2. august 2012 (endret) Tenkte å kjøpe enten Barracuda disker eller WD RED, og i tillegg finne en OK 4-ports kontroller fra komplett. Noen spesiell kontroller som er rimelig men som gir OK ytelse? Noen som har tips her? Søkte litt rundt, men er ikke så mye gode anmeldelser som jeg kunne finne. Og også om noen kan bekrefte at jeg senere kan legge til en disk i raidet uten å måtte formatere? Har selv hatt en Rocketraid 2300 som gir ok ytelse i raid-5- Altså akkurat nok til gigabit nettverk. Denne skal visst klare å expande med flere disker. Men ikkje akkurat mening om man har 4 disker på en 4 port kontroller Endret 2. august 2012 av Nizzen Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Nei, men spørs om ikke lommeboka sier at jeg skal kjøpe 3 disker først ^^ Lenke til kommentar
Pug Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 (endret) Hei, jeg skal sette opp to par disker i raid 1, et par 2TB og et par 3TB. Vil det videre være mulig å kombinere disse i JBOD, slik at jeg får totalt 5TB samlet på en enkelt partisjon? Hadde tenkt å ha samme type data (media osv) på begge settene med harddisker, så ville vært fint om jeg kunne kombinert all lagringsplassen til en enkelt partisjon. Edit: Ser ut som om at Raid 0+1 eller 1+0 kan være det jeg trenger. Må alle fire disker være identiske for at det skal fungere, eller vil det være mulig å bruke 2x2TB og 2x3TB? Endret 9. august 2012 av Pug Lenke til kommentar
jonny Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Har du mulighet til å bruke ZFS, vil jeg absolutt anbefale det. Her er hvordan du setter opp et slikt oppsett du ønsker deg: sudo zpool create tank mirror sda sdb mirror sdc sdd der "tank" er navnet på diskoppsettet ditt (blir montert som /tank) og "sda" og "sdb" er de to 2TB diskene dine (/dev/sda og /dev/sdb) og "sdc" og "sdd" (/dev/sdc og /dev/sdd) er de to 3TB diskene. Størrelsen på dette oppsettet blir da 5TB. OBS: Hvis du bruker Linux, vil jeg absolutte anbefale å legge til "-o ashift=12" etter "create" på linjen ovenfor, da dette sikrer god ytelse når diskene rapporterer at de har 512 bytes sektorer, selv om de egentlig har 4KB sektorer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå