Nizzen Skrevet 5. november 2011 Forfatter Del Skrevet 5. november 2011 M1015 er en helt konge kontroller (HBA). Har den selv og er veldig fornøyd. Siden dette er en HBA, altså host bus adapter, så støtter ikkje denne raid-5x og 6x. Dette er ingen hardware raidkontroller. Denne er altså helt genial til raid-0/1 og til software raid. Perc er hardware raidkontroller som støtter raid-5/6 etc, og har minne. Kontrolleren har da cpu som hjelper til med partidata når man bruker 5x/6x etc. Så såpørsmålet er hva du er ute etter. HBA med MYE båndbredde (veldig bra til ssd) eller hardware raidkontroller med en del mindre båndbredde, men ganske grei til raid-5 og 6. Ganske dårlig til ssd. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Da blir det nok perc 5/6, alt etter hva jeg finner god pris på. Skal ha opp et raid5 eller raid6. Må begge disse kortene modifiseres med hensyn til kjøling, eller gjelder det kun perc5? Takker så mye for all hjelp:-) Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Akkurat ferdig med å sette sammen en ny miniserver, foreløpige tall på software raid5 over 4x 3TB Hitachi disker. 390 mB/s skriv og 430 mb/s les. Helt greie tall, ihvertfall når man tar i betraktning at denne maskinen aldri kommer til å brukt utenom på nettverket. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 To spørsmål her. Hvilket program er best til å teste ytelsen på software raid-5 i windows? Prøvde HD Tune, men den vil ikke teste hele arrayet, bare en og en disk som er i arrayet. Er der noen mulighet for å utvide Software Raid-5 i Windows med flere disker uten å miste data som alt er på arrayet? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Dagens nøtt for dere https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1394610 Greit nok at interne kontrollere er så som så ytelsesmessig men det får være måte på Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Da blirdet et kjøp av Dell Perc 5i for bruk med Raid-5. Men hva trenger jeg i tillegg til selve kortet for å få det opp å gå og koblet til 8 disker? Hva av kabler som trengs, og hvor kan jeg kjøpe riktig kjøling til dette kortet her hjemme til en ok pris? Lenke til kommentar
nutts Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Hei Sitter her å lurer på å bestille meg 1 stk av disse LSI kortene. LSI MegaRAID 9265-8i LSI MegaRAID 9260-8i Skal sette opp 2stk nye Hjemmeservere, en for Hyper-V og en for lagring. (skal bruke vanlige hovedkort med desktop cpu og ram) Med disse LSI kortene, hvor mye har maskinens CPU å si for ytelsen? Har hovedkort og I7 cpu liggende, men tenkte om mulig å bruke litt dårligere hardware på filserveren. For å koble til fler enn 8 disker på disse kortene, hva trenger man da å kjøpe inn i tillegg? ( har sett på KIT LSI MEgaraid 9260-8i, leveres med kabler for 8 stk disker) Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Hele poenget med en slik kontroller er at de har egen prosessor. Det er ofte greit å kjøpe KIT utgaver slik at man får med kablene man trenger. Normalt er det 2 x 8087 utganger på slike kort og da går hver av dem til 4 x SAS/SATA. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Merk at Dell Perc 5i støtter maks 2TB disker. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 jeg plukker opp to Perc 5i raid kort i morgen, men er veldig usikker på dette med kjøling til de. Lest mye rundt det og funnet nettsider som selger passende kjøling, bare ikke her i Norge. Noen som har disse kortene og kan si hvor jeg finner kjøling som passer uten at det koster all verden? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 30. november 2011 Forfatter Del Skrevet 30. november 2011 jeg plukker opp to Perc 5i raid kort i morgen, men er veldig usikker på dette med kjøling til de. Lest mye rundt det og funnet nettsider som selger passende kjøling, bare ikke her i Norge. Noen som har disse kortene og kan si hvor jeg finner kjøling som passer uten at det koster all verden? aktiv kjøling aka vifte Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 (endret) jeg plukker opp to Perc 5i raid kort i morgen, men er veldig usikker på dette med kjøling til de. Lest mye rundt det og funnet nettsider som selger passende kjøling, bare ikke her i Norge. Noen som har disse kortene og kan si hvor jeg finner kjøling som passer uten at det koster all verden? aktiv kjøling aka vifte Ja så mye har jeg skjønt. Fant kjøleribber og vite i en perc 5i pakken til 2$ på kampanje, men de skulle selvsagt ha 35$ bare i frakt. Så jeg lurer på hvilke kjøleribber og vifte som kan passe til dette kortet og som kan kjøpes her i Norge. Det finnes jo et hav med vifter og kjøleribber, og jeg aner rett og slett ikke hvilken størrelse som passer til dette kortet. Vil for eksempel en slik fungere? http://www.microplex.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=111136&WebSiteMapNodeID=2002365 Så feste en slik på toppen på et vis? http://www.microplex.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=123999&WebSiteMapNodeID=2002395 Den kjøeribben vil jeg jo klare å bruke det gamle feste på ser det ut til, og den vil vel gjerne kjøle bedre enn den som alt står på? Forslag til feste av vifte på kjøleribben? Endret 30. november 2011 av svortevik Lenke til kommentar
uGn Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Eller en 80mm-vifte du sikkert har liggende og slenge, samt 2 strips Voila! Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 Jeg gikk for en 40mm vifte montert på kjøleribben, fungerer utmerket:-) Viser seg at batteriet som fulgte med var dødt, så må til anskaffelse av et nytt ser det ut til da. Men hva anbefaler dere. Å bruke Dell sin firmware til dette kortet eller gå over til LSI sin firmware? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 Hva er det greieste Areaca-kortet nå om man vil ha maks kompabilitet med Sata-disker og bruke en expander? Hvilken expander er den greiste å bruke? Er det eventuel konkurrenter som har noe bra å tilby? AtW Lenke til kommentar
A.J Green Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Jeg har 1880i og en chenbro CK23601 expander (lsi sasII chipset) har funket knirkefritt. hp expanderen er det også mange som bruker. om det er billigløsningen du er ute etter da Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Billig og billig VIl nå ikke si det er det billigste, vurderer en 1882 med 16 porter (for å få oppgraderbart minne, liker tanken på 4 GB, selv om jeg er usikker på om det er nødvendig), og den nye intel-expanderen. Men er litt usikker på kompabilitet og sånn, tradisjonelt har jo rene sata-kort hatt mindre trøbbel med desktopdisker enn endel sas-varianter. AtW Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Kjøpte en stabel med billige 3u 16x3,5" sas/sata kasser, noe forslag til rimelig kontroller med eksterne porter? Så på adaptec 3085 som har raid5+6 og er nede i 40-50$ stk, men ikke vært borti den tidligere. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 (endret) Noen som vil hjelpe meg litt med hensyn til Perc 5i? Jeg bruker dell sin firmware og MegaRAID Storage Manager. I porgrammet får jeg beskjed om at BBU mangler. Trodde først at batteriet var defekt, så jeg byttet det uten at der er noen forskjell. Må det aktiveres noe sted at jeg har batteri tilkoblet, eller er ikke programvaren jeg bruker kompatibel med dell sin firmware? Edit: Bare glem det, kom opp som charging nå etter en restart:-) Endret 20. desember 2011 av svortevik Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Noen som vil hjelpe meg litt med hensyn til Perc 5i? Jeg bruker dell sin firmware og MegaRAID Storage Manager. I porgrammet får jeg beskjed om at BBU mangler. Trodde først at batteriet var defekt, så jeg byttet det uten at der er noen forskjell. Må det aktiveres noe sted at jeg har batteri tilkoblet, eller er ikke programvaren jeg bruker kompatibel med dell sin firmware? Har du kjøpt dette brukt? Kanskje det er defekt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå