Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, her kommer en utfording jeg har slitt med en stund nå :)

 

Har 2 stk. Lian Li EX-50 drevkabinetter som hver kjører et RAID5 med 5 disker. Hver enhet bruker en kontroller av typen Silicon Image 3531 over esata fra hvert sitt kontrollerkort.

 

Jeg har lenge syntes at det er litt tåpelig å bruke 2 stk. pci-e porter på 2 forskjellige kort (mht. å okkupere 2 av x-antall spor på hovedkortet), men jeg har så langt ikke klart å oppdrive noen kort basert på denne kontrolleren med 2 stk. e-sata. Så begynte jeg å tenke; kanskje grunnen er at pci-e x1 porten er makset mht båndbredde ved bruk av 5x disker i RAID5? RAID'ene består forsåvidt utelukkende av Samsung F4EG 5400rpm 2tb-disker. Noen som har noen formeninger om dette?

 

En annen ting jeg sliter litt med å forstå er hvordan disse drevkabinettene fungerer; er de avhengig av akkurat de e-sata kortene som fulgte med, dvs. sitter kontrolleren på disse? Eller er kontrolleren internt i boksen, og tilsier at jeg kan bruke hvilke som helst esata-porter? Jeg prøvde nemlig med esata-portene på mitt forrige hovedkort (p35-basert), men fikk da ingen respons fra RAID'ene. Kan det tenkes at dette var fordi den diskkontrolleren ikke støttet port multipliers?

 

Jeg føler meg veldig usikker i RAID-verdenen, og hadde satt meget stor pris på om noen tok seg til til å opplyse meg om dette hodebryet! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange hovedkort kommer med 2 eSATA, og du får også noen RocketRaid kort i 2000kr klassen med 2 eSATA porter (kort med PCIe x4). Dersom SI 3531 støtter 6Gbps eSATA og kontrolleren også gjør det skal du få god fart. Og/eller kanskje også du kunne kjøre de som RAID 50/51 om host støtter RAID 1/0 på eSATA?

Lenke til kommentar

Mange hovedkort kommer med 2 eSATA, og du får også noen RocketRaid kort i 2000kr klassen med 2 eSATA porter (kort med PCIe x4). Dersom SI 3531 støtter 6Gbps eSATA og kontrolleren også gjør det skal du få god fart. Og/eller kanskje også du kunne kjøre de som RAID 50/51 om host støtter RAID 1/0 på eSATA?

 

Men la oss si jeg går for et pci-e 1x kort med 2x esata som støtter port-multiplikator (som jo er avhengig av kontrolleren brukt, f.eks. SI 3132, vil Raidene da fungere og ikke bli strupet mht. båndbredde? Kom gjerne med forslag til noen billige kort i samme klasse hvis det jeg har linket til ikke duger.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Ytelsen vil alltid begrenses av den miste "trakten" i systemet. Har du en 8-felts vei gjennom alt utenom en liten strekning så vil den lille strekningen ødelegge alt.

 

Skal du kjøre HW-RAID kan du få bedre ytelse om du har god cache på kontrolleren, men kjører du SW-RAID overlater du cache til RAM og kverning til CPU, da er det plutselig mulig å ha flere kort for å få en bedre ytelse ut over.

 

Du må regne ut hvor mye båndbredde alle diskene dine vil trenge, sjekk så opp hvor mye du får gjennom kortet (les: porten/bussen) og da ser du om du har nok båndbredde.

 

Dette er grunnen til at jeg selv har fordelt 11 disker over 2X PCI-X4 samt et par disker på HKets egen kontroller.

Lenke til kommentar

Ytelsen vil alltid begrenses av den miste "trakten" i systemet. Har du en 8-felts vei gjennom alt utenom en liten strekning så vil den lille strekningen ødelegge alt.

 

Skal du kjøre HW-RAID kan du få bedre ytelse om du har god cache på kontrolleren, men kjører du SW-RAID overlater du cache til RAM og kverning til CPU, da er det plutselig mulig å ha flere kort for å få en bedre ytelse ut over.

 

Du må regne ut hvor mye båndbredde alle diskene dine vil trenge, sjekk så opp hvor mye du får gjennom kortet (les: porten/bussen) og da ser du om du har nok båndbredde.

 

Dette er grunnen til at jeg selv har fordelt 11 disker over 2X PCI-X4 samt et par disker på HKets egen kontroller.

 

Ok, i følge det jeg klarer å finne på wikipedia om pci-e 2.0 vil en 1x-port klare å 500 mb/s. Når jeg så har 2 stk. Raid 5 som nesten utelukkende skrives til/leses fra hver for seg, kan jeg ikke se for meg at det blir en flaskehals for min del når det er snakk om playback av filmer/serier hovedsaklig (hver enkelt disk vil maks ligge på rundt 80 mb/s ganger 5, dvs. 400 mb/s) eller er dere uenige?

 

Vil i såfall kontrolleren jeg linket til i mitt forrige innlegg være ok?

 

Takk for at dere tar dere tid til å opplyse meg!

Lenke til kommentar

Man skal nesten lete for å finne en kontroller som ikkje klarer 1 gigabit i hastighet, uansett hvordan raid man kjører. 1gigabit er latterlig treigt :p Men det er fort nok til Media avspilling.

 

Synn 10 gigabit er så dyrt, siden nettverket faktisk er den største flaskehalsen i de fleste maskiner nå

 

 

Lenke til kommentar

Man skal nesten lete for å finne en kontroller som ikkje klarer 1 gigabit i hastighet, uansett hvordan raid man kjører. 1gigabit er latterlig treigt :p Men det er fort nok til Media avspilling.

 

Synn 10 gigabit er så dyrt, siden nettverket faktisk er den største flaskehalsen i de fleste maskiner nå

 

men da går jeg for den Sunway kontrolleren (SIL3132), er jo ikke ytelse som står i høysetet i denne omgang :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Er ny her på forumet og trenger litt hjelp til valg av RAID kontroller og disker (8x2TB) til et RAID5 oppsett.

 

Litt info om min pc/server:

 

2x Intel Xeon x5355

16 GB FB ram

Supermicro X7DAE

 

HK har ledig 1 stk PCI-E x16 slot (som kun kjører x4 signal) og 3 stk gamle PCI-X-133.

 

 

Er det noen som kan være behjelpelig med forslag til kontroller og disker?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Er ny her på forumet og trenger litt hjelp til valg av RAID kontroller og disker (8x2TB) til et RAID5 oppsett.

 

Litt info om min pc/server:

 

2x Intel Xeon x5355

16 GB FB ram

Supermicro X7DAE

 

HK har ledig 1 stk PCI-E x16 slot (som kun kjører x4 signal) og 3 stk gamle PCI-X-133.

 

 

Er det noen som kan være behjelpelig med forslag til kontroller og disker?

 

Du sier ikke hvor mye du er villig til å bruke, så da anbefaler man ting som er veldig bra:

  • LSI MegaRAID 9265-8i
  • LSI MegaRAID 9260-8i
  • Areca ARC-1880IX

Lenke til kommentar

Hei.

 

Er ny her på forumet og trenger litt hjelp til valg av RAID kontroller og disker (8x2TB) til et RAID5 oppsett.

 

Litt info om min pc/server:

 

2x Intel Xeon x5355

16 GB FB ram

Supermicro X7DAE

 

HK har ledig 1 stk PCI-E x16 slot (som kun kjører x4 signal) og 3 stk gamle PCI-X-133.

 

 

Er det noen som kan være behjelpelig med forslag til kontroller og disker?

 

Du sier ikke hvor mye du er villig til å bruke, så da anbefaler man ting som er veldig bra:

  • LSI MegaRAID 9265-8i
  • LSI MegaRAID 9260-8i
  • Areca ARC-1880IX

 

 

 

LSI MegaRAID 9260-8i virket ikke dum, men hvordan blir det å kjøre et pci-e x8 kort på en pci-e x16 port som kun kjører x4 signal?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...