Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei igjen,, :)

Nå har jeg satt opp filserveren min med Areca 1231ML kortet.. og valgt RAID6+hotspare..

Så mine 24TB ble til 16TB, men det er greit nok.. Men får jo ikke tilgang til mer enn enn 2TB ???

Se bilder:

Noen som vet hva jeg har gjort feil??

post-68150-0-64499800-1313998926_thumb.jpg

post-68150-0-91042200-1313998937_thumb.jpg

Endret av okasin
Lenke til kommentar

Jeg har et par spørsmål rundt dette med RAID

1. Hva skjer når jeg lager raid 0, skjønner at jeg må inn i bios for å gjøre dette. Må jeg ta backup av innholdet på harddisken før jeg endrer på dette?

2. Må jeg installere alt på nytt når jeg lager RAID, eller vil det fungere med den eksisterende installasjonen jeg har?

3. Jeg har 2 x m4 64GB disker, dette funker?

4. Er det noe jeg må ta høyde for, firmware oppdatering etc?

Endret av Aalton
Lenke til kommentar

Er det mulig å oppgradere det nåverende systemet til RAID 0, uten å måtte formatere og starte på nytt?

Skal du ha raid på system disk / partisjon så må du nok installere på nytt. Eller bruke eit backup/klone program til å flytte det gamle over.

og dette vil microsofts "backup and restore" duge til?

Er ikke helt fornøyd med backupløsningen deres...

dvs. jeg tar backup av hele disken jeg har nå. starter bios og setter dem i RAID (0), formaterer bios disken(e) for meg?

når de er i raid, installerer jeg windows og gjenoppretter filene.

Gigabyte GA-z68X-UD3P-B3

Intel i5 2500k

8GB 1600Mhz DDR3

Lenke til kommentar

Jeg har et par spørsmål rundt dette med RAID

1. Hva skjer når jeg lager raid 0, skjønner at jeg må inn i bios for å gjøre dette. Må jeg ta backup av innholdet på harddisken før jeg endrer på dette?

2. Må jeg installere alt på nytt når jeg lager RAID, eller vil det fungere med den eksisterende installasjonen jeg har?

3. Jeg har 2 x m4 64GB disker, dette funker?

4. Er det noe jeg må ta høyde for, firmware oppdatering etc?

Jeg er ingen ekspert, men kan prøve og hjelpe. Rett meg om jeg tar feil.

1. Ang. innholdet så er det smart og ta backup.

2. Slik jeg forstod meg på raid, så må man formatere begge diskene.

3. Ingenting sier at det ikke fungerer. :)

4. om du skal ta firmware updates, ta de før du setter opp raid.

Lenke til kommentar

1. Ok, det er ikke så farlig med alt, men da tar jeg backup av logger og litt ting jeg har lagret.

2. Må jeg formatere med Windows CD først da eller?

3. Ok, da prøver jeg.

4. Er det noe spesielt jeg må gjøre for å oppdatere, eller er det som en vanlig installasjon?

Lenke til kommentar

Er det mulig å oppgradere det nåverende systemet til RAID 0, uten å måtte formatere og starte på nytt?

Skal du ha raid på system disk / partisjon så må du nok installere på nytt. Eller bruke eit backup/klone program til å flytte det gamle over.

dvs. jeg tar backup av hele disken jeg har nå. starter bios og setter dem i RAID (0), formaterer bios disken(e) for meg?

Gigabyte GA-z68X-UD3P-B3

Intel i5 2500k

8GB 1600Mhz DDR3

Har ikkje fått brukt restore på image med windows backup enda, så kan ikkje sei kor bra dette er.

Er ikkje verre enn at du kopierer ut dokument og andre filer, så lager du eit image og prøver :)

Fungerer ikkje image så kan du berre reinstallere windows + program og så flytte over filene du tok vare på ;)

Hugs på at du må lage ein system repair cd/dvd. Den lagar du inne i backup and restore.

Lenke til kommentar

Gigabyte GA-z68X-UD3P-B3

Intel i5 2500k

8GB 1600Mhz DDR3

Har ikkje fått brukt restore på image med windows backup enda, så kan ikkje sei kor bra dette er.

Er ikkje verre enn at du kopierer ut dokument og andre filer, så lager du eit image og prøver :)

Fungerer ikkje image så kan du berre reinstallere windows + program og så flytte over filene du tok vare på ;)

Hugs på at du må lage ein system repair cd/dvd. Den lagar du inne i backup and restore.

Kjøpte programmet Genie9(pro). er tidligere OSX bruker og er stor fan av timemachine. Genie9 funker omtrent som Timemachine, og skal kunne gjenopprette i tilfelle krasj

For meg er alle bildene mine (ca 180GB og vokser) umistelige og legger de på flere disker før jeg formaterer og setter opp RAID0.

Ideen min til ferdig oppsett er:

to 750(698GB) i raid0

èn 1.5TB/2TB(?) til backup (Genie9)

èn 500gb til sikkerhetskopi av bildene, oppbevares i annet hus/safe

Kall meg gjerne paranoid. :hmm:

Lenke til kommentar

er ikke paranoid, bare sikkerhetsbevisst :p

Selv har jeg ikke noe jeg føler det er farlig å miste, så har ikke noe backup, har dog satt opp et NAS i raid1 som skal brukes til lagring av skolearbeid nå som jeg har begynt på universitetet :)

Første gang i livet jeg faktisk har noe som det er greit å ikke miste.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å oppgradere filserveren min med et ARC-1880i kort, og har et par spørsmål.

Hva slags kabler trenger jeg i tillegg? Skal bruke 2TB disker fra samsung 5400rpm.

Vurderer og etterhvert å utvide med expanders, hva koster disse og hvordan kobles disse inn?

Bør jeg velge en annen kontroller? Med tanke på pris etc, har tenk å handle fra ebay.

Hvordan er denne på ssd disker?

Bruksområdet vil være vmvare og lagring.

Så ønsker jeg drivebays som kan settes inn i front på serveren, slik at det blir lett å bytte disker, også å se hvilken disk som har feilet. Hva slags drivebay velger jeg, skal heller ikke bråke for mye.

Endret av crewlar98moffe
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å oppgradere filserveren min med et ARC-1880i kort, og har et par spørsmål.

Hva slags kabler trenger jeg i tillegg? Skal bruke 2TB disker fra samsung 5400rpm.

Vurderer og etterhvert å utvide med expanders, hva koster disse og hvordan kobles disse inn?

Bør jeg velge en annen kontroller? Med tanke på pris etc, har tenk å handle fra ebay.

Hvordan er denne på ssd disker?

Bruksområdet vil være vmvare og lagring.

Så ønsker jeg drivebays som kan settes inn i front på serveren, slik at det blir lett å bytte disker, også å se hvilken disk som har feilet. Hva slags drivebay velger jeg, skal heller ikke bråke for mye.

Du trenger minisas til sata kabler. (SFF8087 to SATA)

En HP expander koster ca 1500-2000kr. Kommer ann på hvor man kjøper den.

Areca 1880 er noe av den beste til SSD, så det valget er glimrende!

Et tips er å ringe til iwill.no hvis du lurer på disse tinga her. De selger også Areca. Har selv kjøpt Areca 1880ix-24 og en Areca 1880i derfra. Kjøper du i norge, så får man også supergod reklamasjon og support.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Har lest litt i tråden her om HP expandere som skal passe til ARC-1880i, hva er billigst / best / mest stabilt? Hvor kjøper man det? Er intel exp. bedre?

8087 kabler fant jeg på ebay billig, går for kontroller den veien også.

Hva med batteri backup? Hva bruker dere der? må man ha det på expander også?

Endret av crewlar98moffe
Lenke til kommentar

vurdere å gå for RAID10 istedenfor 0.

dette har HK

Chipset:

2 x SATA 6Gb/s connectors (SATA3_0~SATA3_1) supporting up to 2 SATA 6Gb/s devices

4 x SATA 3Gb/s connectors (SATA2_2~SATA2_5) supporting up to 4 SATA 3Gb/s devices

Support for SATA RAID 0, RAID 1, RAID 5, and RAID 10

* When a RAID set is built across the SATA 6Gb/s and SATA 3Gb/s channels, the system performance of the RAID set may vary depending on the devices being connected.

Marvell 88SE9172 chip:

2 x SATA 6Gb/s connectors (GSATA3_6, GSATA3_7) supporting up to 2 SATA 6Gb/s devices

Support for SATA RAID 0 and RAID 1

skal bruke denne disken (har to allerede)

http://www.dustinhome.no/western-digital-caviar-black-750gb-7200rpm-sata-600-64mb/product/5010543547

Målet mitt med RAID er å forbedre ytelsen, derfor "0" men samtidig ønsker jeg sikkerhet. Slik gigabyte sier, kan det gå "tregere" hvis jeg blander sata3 og 2 porter.

funker det å bruke sata3portene til 0 og sata2 til 1, eller er det helt tilfeldig hva som blir 0 og hva som blir 1? eller har det ingenting å si?

Eller er det enklere å sette to sata3-disker i 0 og ha en backupdisk. (dvs, ikke noe 1)

EDIT:

endret på formuleringen.

Endret av oddgeira
Lenke til kommentar

Har idag et Adaptec 5805-kort med 4 stk 2TB-disker i raid5, som begynner å gå fult.

Planen er da å kjøpe enten 4 stk 3TB-disker og bytte ut, eller 4 stk 2TB-disker og utvide raidet.

Uansett, dette er bare en midlertidig løsning da også dette vil gå fult etter hvert.

Jeg trenger altså en sas expander for å bygge ut mulighetene.

Har lett på diverse nettsjapper både innenlands og utenlands uten å finne noen som selger dette.

Ser Chenbro og LSI har expandere som skal funke med 5805, HP-kortet er ikke kompatibelt etter det jeg kan lese.

Noen som har noen tips til hvor jeg kan få kjøpt ~24-port expander (på en int 8087-port)?

Kan være interessant med 3-4U chassie med innebygd expander også, hvis prisen er overkommerlig (under 10k i hvertfall).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...