The Crusher Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 heisann. Skal sette opp raid for første gang, men har noen spørsmål. Jeg har nå en Force F40 ssd, og jeg lurte på om det går ann og ha den i raid med en F40A? Er det noen forskjell på disse diskene? Hvordan setter man opp raid? Jeg skal bruke hovedkortets kontroller, har ikke råd til noen raid kort. Lenke til kommentar
QuickForceHD Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Etter hva jeg vet så legger den beste seg på nivå med den svakeste, og man setter opp RAID ganske lett i biosen Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 heisann. Skal sette opp raid for første gang, men har noen spørsmål. Jeg har nå en Force F40 ssd, og jeg lurte på om det går ann og ha den i raid med en F40A? Er det noen forskjell på disse diskene? Hvordan setter man opp raid? Jeg skal bruke hovedkortets kontroller, har ikke råd til noen raid kort. Jeg husker ikke helt hvordan dette ble gjort nå og min AMD maskin står på kontoret, men det står nok en god del om dette i Manualen til hovedkortet ditt og her er manualen på RAIDexpert: http://www2.ati.com/relnotes/AMD_RAIDXpert_User_v2.1.pdf Du kan sette opp RAID 0 (husk å bruke en løsning som Acronis True Image for backup) eller RAID 1 for økt datasikkerhet. Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Var RAID 0 jeg tenkte på. hvorfor skal jeg bruke en løsning som Acronis True Image for backup? Tenkte du på backup når jeg har satt opp raidet? Eller før jeg setter opp raidet? Og er det bare de diskene som skal settes opp i raid som skal være tilkoblet når man setter opp raid? Hvordan blir det om man skal ha to raids, altså en med begge ssd'ene og en med et par snurredisker? Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Du kan jo bruke Arconis både før og etter, men jeg tenkte mest på etter for å ha backup av image om en disk ryker i RAIDet. Du kan ha så mange RAID du bare ønsker og så mange disker du vil tilkoblet. Lenke til kommentar
Kuldesjokk Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Sitter og lurer på om jeg skal gå for et software raid0 eller hw raid0 av mine lagringsdisker i den stasjonære, hw raid blir jo da via den innebygde kontrolleren i et asus crosshair iv formula, hva mener dere er best i denne situasjonen og hvordan i svarte legger jeg inn drivere under installasjon? :S Kan forsåvidt nevne at os vil ligge på en singel ssd. Kan vel gjerne spørre hva som er anbefalt av instillinger etc samtidig, det er snakk om to stykk samsung f4 2tb. Lenke til kommentar
Salmonella Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Prøver meg igjen: Jeg kjører software-RAID 10, 4 stk. 2 TB disker. Hvis en av dem tar kvelden, får jeg da beskjed? Jeg kjører Windows på SSD-disk. Hvis jeg skal bytte ut den, må jeg sette hele RAID-et opp på nytt og mister all data? Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Du kan jo bruke Arconis både før og etter, men jeg tenkte mest på etter for å ha backup av image om en disk ryker i RAIDet. Du kan ha så mange RAID du bare ønsker og så mange disker du vil tilkoblet. Image som i en .iso fil som man kan innstallere alt man har akkurat da imaget ble lagret på nytt? Isåfall, hvorfor har jeg ikke hørt om det programmet før? Jeg tenkte jeg skulle ha to ssd'er i raid 0 til os, og et par 500gb disker, samsung F3 i raid 0 til alle programmene mine. I tilleg tenkte jeg å ha to 1tb disker til backup, av ssdene og 500gb diskene, men vet ikke om det er noe lurt og ha disse to 1tb diskene i raid? Kankje raid 1, eller bare la de ta backup? hvordan kan man enkelt ta backup fra et raid over på en anen intern disk? Ønsker et program som gjør det en gang i uken, for å være sikker.. Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Prøver meg igjen: Jeg kjører software-RAID 10, 4 stk. 2 TB disker. Hvis en av dem tar kvelden, får jeg da beskjed? Jeg kjører Windows på SSD-disk. Hvis jeg skal bytte ut den, må jeg sette hele RAID-et opp på nytt og mister all data? Jeg vet ikke, jeg har aldri testet software RAID. Jeg søkte litt uten å finne noe bra informasjon. Ved hardware RAID får man alarm via epost om det er satt opp normalt. Image som i en .iso fil som man kan innstallere alt man har akkurat da imaget ble lagret på nytt? Isåfall, hvorfor har jeg ikke hørt om det programmet før? Jeg tenkte jeg skulle ha to ssd'er i raid 0 til os, og et par 500gb disker, samsung F3 i raid 0 til alle programmene mine. I tilleg tenkte jeg å ha to 1tb disker til backup, av ssdene og 500gb diskene, men vet ikke om det er noe lurt og ha disse to 1tb diskene i raid? Kankje raid 1, eller bare la de ta backup? hvordan kan man enkelt ta backup fra et raid over på en anen intern disk? Ønsker et program som gjør det en gang i uken, for å være sikker.. Vanlig backup er ofte veldig vanskelig å jobbe med. Det å ta image er jo utrolig mye bedre og Acronis lager incrimental backups også. I min verden er Acronis et must når man bruker RAID 0 og nesten like viktig uansett. Det er jo heller ikke spesiellt dyrt, så løp og kjøp: http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/ Jeg kjører normalt backup til single 2TB disk. Du kan jo ha film og slikt på en av dem og en til backup? Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Tenkte jeg skulle ha to 500gb disker til programmer og spill. Filmer har jeg skjeldent på hdd. Tenkte at jeg skulle ha to 1tb disker til backup, en til backup av ssd'ene og en til de to 500gb diskene. Men det med å ta image av en disk. Hva mener du med det? Har skjeldent styret med backup. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 Nå har jeg satt på expanding på et raid 6 med 13 stk 2tb disker. Holder på å utvide det til 24 2tb disker. Jeg føler meg litt gal nå, fordi tenk om alt klikker. Arrayet med 13 disker var nesten helt fullt. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 24stk i ett array? Rimelig store muligheter for problemer Hvilken kontroller er det du bruker? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 14. august 2011 Forfatter Del Skrevet 14. august 2011 Satt det opp for en kamerat, og kontrolleren er en Areca 1280ml 24 porter. Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 hehe skulle vært 2x raid 6 array eller raid 60 Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 (endret) Så folkens; RAID 5 + 1 spare, eller RAID 10 uten spare? Har et RAID 5 per i dag, med en spare, men lurer på om jeg skal migrere det for ekstra ytelse. Litt i tvil på hva jeg skal velge her, i og med at det er et lagringsarray er ikke ytelse mest pisstrengt, men det skader jo ikke. Fordelen, slik jeg ser det, men å ha en spare er jo at i og med at den ikke spinner er det mindre slitasje på den, og dermed mindre sjangs for at den ryker om den, gud forby, måtte settes i drift noen gang. Er heller ikke sikkert ytelse er et argument her, heller, ettersom jeg har en ganske treg RAID-kontroller (HP P400, 512MB m/ batteri). På RAID5 + spare har man jo to diskers redundans, med mindre nr. 2 feiler før sparen er bygd opp. I RAID10 er det jo derimot kun en disks redundans (to om man har flaks, noe jeg ikke liker å stole på ) Hva hadde dere gjort? EDIT: Og en ting til, jeg har satt Cache-ratioen til 25/75 i fordel av write. Nå har jo diskene selv en del cache, så kanskje like greit å sette denne til 100 write? Jeg opplever ikke stuttering på SSDene koblet til, noe jeg gjorde uten RAID-kort, så neppe noen vits i å endre her? Endret 19. august 2011 av ze5400 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Hvorfor ikke raid6? i mine øyne bedre enn raid5+spare på alle måter. AtW Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Hvorfor ikke raid6? i mine øyne bedre enn raid5+spare på alle måter. AtW Trodde ikke RAID-kortet mitt støttet det, men etter å ha tatt en titt på specsa ser jeg at jaggu kan jeg gjøre det! Gjør det, jeg Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 (endret) 271 (Failed) Logical Drive 1 (3.6 TB' date=' RAID 5) has failed and cannot be used. [b']All data on this logical drive has been lost.[/b] From the bright side; nei, fuck it … Typisk min flaks at en disk feiler idet jeg migrerer RAIDet. 2 TB SATA Drive at Port 1I: Bay 2 is bad or missing. Yay. EDIT: Dagens lekse er vel at if it ain't fucked, don't fix it ... Endret 19. august 2011 av ze5400 Lenke til kommentar
okasin Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 I går fikk jeg 12stk 2Tb disker fra samsung posten Og Areca 1230 kortet skal inn i pc`n i kveld.. men lurer på et par ting.. Jeg vil ha Raid 6, men blir det da en hel stor disk på 24 (20Tb) ?? eller må jeg dele dem inn i størrelser som windows 7 kan "se".. Hva er beste oppsett for meg, med tanke på sikkerhet og brukervennlighet?? Diskene er sata2 (5400rpm).. fra Samsung Som dere sikkert skjønner er det første gang jeg skal prøve meg på raid 6.. Om jeg velger å gå for windows server som OS etterhvert, må jeg gjøre endringer i Raid oppsettet da? eller er kortet fulstendig uavhengig av OS? Lenke til kommentar
lain Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Jeg satte opp en ny server nå før sommeren, og leste endel om green disker og problemene rundt de. Men pga et økonomisk hensyn, valge jeg fortsatt å gå for disse, seagate barracuda green 2tb 5900rpm sata/600 64mb Jeg kjører disse 8 på et highpoint rocketraid 2720 8-ch sas/sata/600 raid pci-e. Problemet er som følger. En gang iblant så henger ting på serveren seg. Så langt jeg husker, så satt jeg så videostream ifra servern hver gang det har skjedd. Jeg sitter og ser video på pc1, så henger videoen seg. Logger på server, utforsker henger seg når jeg prøver å åpne den, må restarte serveren for at ting skal fungere igjen. Ser ikke ut til å miste data, selv om ting står å laster, og alt fungerer så fort serveren er startet opp igjen. Skjedd 3 ganger til nå, 10.07.11 12.08.11 og i kveld 20.08.11. Så litt over 4 uker imellom de første, og litt over ei uke mellom siste og forrige. Raid står som ok på raidkort websiden, ingen feilmeldinger på kontrolleren, men i event log i windows finner jeg denne. The device, \Device\Scsi\272x_1x1, did not respond within the timeout period. Så jeg tolker det dithen at disk1 faller ut, men usikker på hva jeg kan forsøke å gjøre for å løse det. Forslag? Ekstra info. Annen hardware: Intel® Core™ i3 CPU 540 @ 3.07GHz @ 3059MHz (Intel Corporation DH55HC mainboard) xfx core edition 850w psu Windows 2008r2 64bit os. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå