Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende

Anbefalte innlegg

AtW:

Ja det var noe slikt jeg forventet også, men virker ikke som om alle er enige. Om flaskehalsen ligger i kontrolleren, finner jeg ut når jeg får 1880i.

Noen som har noen tall på hvordan 1880i, fungerer med RAID 6? I battleship-tråden til Nizzen, hvor han bruker 16 Hitachi disker får han ganske latterlig (gode) tall...

Lurer på hva jeg kan forvente av 6 F4 2tb... Er vel en dårlig løsning å putte greens i samme RAID som F4, så blir nok ikke mer enn 6 til å begynne med.

Gullars:

Ja, RAID60 hadde vært et mer reelt alternativ om alle diskene mine var like. Men jeg har 6 av hver nå :(

Det er derfor vi kjøper Areca for å få super ytelse :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+8745634

Jeg har et software raid 5 (2008 R2) og lurer på om jeg bør sette på defragmentering eller ikke?

(jada, vet - skal kjøpe en hw-raid kontroller med tiden :-)

Lenke til kommentar

Jeg er på jakt etter et sata controller kort med minst 8 porter.. som er stabilt og godt.. (og ikke alt for dyrt !!) også har jeg kommet over et kort som jeg kan få for halv pris (3500,-) 3ware 9550SX-12 Serial ATA.. men er det noe bra? Vet at pris avspeiler kvalitet.. men det skal jo være brukervennlig også.. Kommer kanskje til å bruke Raid 5 med dette..

3ware

Lenke til kommentar

3ware 9550SX-12 er alt for gamelt og bruker PCI-X. PCI-X blir ikke brykt på noen nye HK lengre.

Kjøpe Areca 1880i på ebay, koster ca 4000 - 4300kr med porto og toll.

3ware 9550SX-12 ligger på 600kr for det på ebay.... siden det er utgått :p

Endret av Agrophel
Lenke til kommentar

Jeg er på jakt etter et sata controller kort med minst 8 porter.. som er stabilt og godt.. (og ikke alt for dyrt !!) også har jeg kommet over et kort som jeg kan få for halv pris (3500,-) 3ware 9550SX-12 Serial ATA.. men er det noe bra? Vet at pris avspeiler kvalitet.. men det skal jo være brukervennlig også.. Kommer kanskje til å bruke Raid 5 med dette..

3ware

Tror noen prøver å lure deg her med tanke på prisen :)

Jeg støtter også forslaget om Areca. Det går også ann å kjøpe brukte kontrollere til en fin pris.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745634

Jeg har et software raid 5 (2008 R2) og lurer på om jeg bør sette på defragmentering eller ikke?

Iom. det virker som få visste svaret på dette kan jeg opplyse om at defragmentering bør være på - også på software raid.

Lenke til kommentar

3ware

Jeg støtter også forslaget om Areca. Det går også ann å kjøpe brukte kontrollere til en fin pris.

Takk for svar :) Jeg sjekket litt nå og så dette med PCI-e og PCI-x var en vesentlig forskjell.. hmm phuu holdt på å bli litt lurt der ja.. :hrm:

Lenke til kommentar

3ware

Takk for svar :) Jeg sjekket litt nå og så dette med PCI-e og PCI-x var en vesentlig forskjell.. hmm phuu holdt på å bli litt lurt der ja.. :hrm:

Av han her? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29219742 :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann, kjøpte meg i dag 2 stykk f4 2tb som jeg skal sette i raid0, vurderer senere å utvide med to disker til for raid10, sånn for å ha litt backup på det, men penga lar vente på seg til at jeg kan frese i gang med raid10 de neste ukene, derfor lurer jeg på om det er mulig å konvertere et raid0 til raid10 uten å formatere diskene, mtp at man "tar en kopi" av raidet i raid10 håpte jeg dette kanskje var mulig?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sorry dobbelpost, men trenger hjelp, sitter nå og prøver å knote med å sette opp raidet, windows 7 ligger på en ssd, installert med sb satt til ahci (amd850SB)

Endret i dag det til raid, konfiguererte mine to f4 disker til å bli et Raid0 på totalt 4gb i menyen under oppstart, problemet nå er at win7 får bluescreen under bootup, fordi det står i raidmode, byttet nå tilbake til ahci og kommer rett inn, er det noen nifty ting jeg kan fikse i windows for at dette skal funke?

Lenke til kommentar

Har en icybox (http://www.raidsonic.de/en/products/soho-raid.php?we_objectID=6863)

Har brukt denne en stund I RAID 1 helt problemfritt.

Idag prøvde jeg å kjøre JBOD med 2x2TB disker, men det går ikke ser det ut til. (Manglende port multiplier tror jeg) så jeg prøver RAID 0 istedet.

Skal RAID 0 gi meg dobbelt med plass? Ser jeg bare får 2048 GB, hadde håpet på rundt 3.6 TB

Kobles til via eSATA.

EDIT: Fant ut av det. Diskene var MBR som jeg måtte gjøre om til GPT.

Endret av Revel
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det mulig å oppgradere det nåverende systemet til RAID 0, uten å måtte formatere og starte på nytt?

Skal du ha raid på system disk / partisjon så må du nok installere på nytt. Eller bruke eit backup/klone program til å flytte det gamle over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...