Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å ja, glemte helt dne linken jeg. Skal sjekkes asap!

Og ATWindsor;

Jeg har backup 3 steder på personlige ting/bilder, osv osv, men nå er det snakk om en filserver, som fler enn meg selvk ommer til å bruke. En viss sikkerhet er nødvendig, men å ta backup at, da tilsammen rundt 25tb, blir litt i drøyeste laget. Føler at raid6 gir meg den sikkerheten jeg er ute etter.

Lenke til kommentar

SCSI er til SAS som PATA er til SATA.

SAS kabler kan frakte SATA signaler, men ikke motsatt. Derfor finnes det kabler som har SAS i den ene enden og SATA i den andre som man kan bruke for å koble SATA disker på en SAS kontroller.

Det finnes også kjekke kabler som har en 4xmini-SAS kontakt med fan-out til 4x SATA.

EDIT: jeg ser Anvil allerede hadde svart :p

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Okei, takker for god forklaring GullLars. Var ikke klar over at det funket slik!

Men ja, den tråden var på nesten 500 sider... :whistle:

Jeg så etter kontrolleren på Dell sine sider, men ser de har flere versjoner. Kan noen gi meg et navn, eller en link til den riktige? Antar jeg bør kjøpe derfra?

Jeg trenger også en slik SFF-8484 x4 100cm SATA kabler, men finner ikke dette noe sted heller. Håpløst :(

Diskene blir 8x Samsung EcoGreen F4 HD204UI 32MB 2TB, antar det var disse dere referete til? :)

Lenke til kommentar

Blir nødt til å bytte en disk i RAID 1 arrayen min, bruker bare vanlig integrert Intel kontroller i ICH10R.

Har sett i maualen, og det står jeg setter disker osv under boot, og at rebuilden startes i Windows gjennom Intel Matrix Console... Jeg har bare Rapid Storage Technology kontollpanel...

Same thing? Eller er det en måte disken kan rebuildes under boot?

Lenke til kommentar

Blir nødt til å bytte en disk i RAID 1 arrayen min, bruker bare vanlig integrert Intel kontroller i ICH10R.

Har sett i maualen, og det står jeg setter disker osv under boot, og at rebuilden startes i Windows gjennom Intel Matrix Console... Jeg har bare Rapid Storage Technology kontollpanel...

Same thing? Eller er det en måte disken kan rebuildes under boot?

Jeg har gjort det noen ganger, og mener på at man får spørsmål om dette i raidbiosen til ich når man er inne i biosen til kontrolleren. Det er vel "ctrl+i" for å komme inn i den raidbiosen til ichxxx.

Altså man bytter ut den defekte harddisken i raid-1 arrayet, og starter maskinen. Trykk febrilsk på ctrl+i (hvis det er riktig) og vips man er inne i den raidbiosen.

Man får da spørsmål om man skal kopiere innholdet fra den ene disken til den andre eller man skal slette innholdet på den det er data på. Dette skal man IKKE gjøre laugh.gif.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Fått et problem med Raid oppsettet mitt..

Står at disken på kanal 0 er "Orphan".

Hva har skjedd med den??

Virker som om det skjedde da jeg oppdaterte til SP1, eller rett etter.. for den funka fint før dette.

Kjører 4x 1TB WD Green disker i raid-5 på et Silicon Image Sil 3114 raid kort.

OS er Windows Server 2008 R2 (nå med SP1).

Legger ved et screenshot..

post-21188-0-70643600-1298584628_thumb.jpg

Håper noen vet hva som kan være feilen..

Har akkurat flytta serveren ned i kjelleren igjen (måtte ha den opp, pga problemer med en disk, en disk som ikke er en del av raidet).

Så kan jo hende det er noe så enkelt som en sata kabel som ikke sitter helt som den skal.

*EDIT*

Tok en titt i kabinettet, og der var det en løs strømkabel.. så nå er alle diska på plass :)

Men.. Raidet er gult istedet for grønt..

Og eneste valget jeg har på menyen er å slette det.. noe jeg ihvertfall ikke vil :p

Jeg får tilgang til det uten problemer, så skjønner ikke helt hvorfor det er gult istedet for grønt.

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Sjekka loggen til kortet nå, og der står det rebuild gitt :p takk for tips/hjelp :)

Skjønte lite når jeg sjekka device summary som viste 4 disker, og alle som healty, og raid summary som viste "reduced"..

Men skjønte jo litt mer når jeg fant ut at rebuilden.

Så da er nok datene fremdeles trygge :)

Lenke til kommentar

Noen av dere som har tips til et SATA-kontrollerkort (kan godt være RAID om den støtter null RAID) som passer til PCI-Express x16?

Jeg har i dag 12 disker, 11 av disse skulle jeg fått samlet på en kontroller. I dag bruker jeg 2x4ports kort, noe som medfører at jeg må ha noen disker på HKet, noe som igjen medfører null hot-swap støtte for de diskene.

Kan godt være noe på Ebay, det viktigste er egentlig at lommeboka ikke eksploderer ;)

Lenke til kommentar

IBM ServeRaid M1015

http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=IBM+ServeRaid+M1015+&_trksid=p5197.c0.m627

Støtter raid 0, 1 , 10 Får det for 70-75$. Samma kort så LSI 9240-8

Kjører raid 5 og 50 om kjøper "ServeRAID M1000 Series Advanced Feature Key"

Blir 120$ ekstra om skall ha raid 5/50

Mere INFO: http://www.redbooks.ibm.com/abstracts/tips0740.html

Jeg har bestilt 1 av disse kort håper kommer neste uke. Så jeg kan få test det litt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...