Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende

Anbefalte innlegg

Jeg fikk svar fra areca:

"Dear Sir/Madam,

when URE happen, the sector will be ignore and the rebuilding will continue.

so you will lost data in URE blocks but not entire array.

i think all array controller vendors have similar process. it is not really

possible that the rebuilding will terminated just because a URE"

AtW

Altså man kan ikke bare "stole" på RAIDet. Nok et poeng at at man MÅ ta backup. Man kan ikke stole på at man kan miste en disk og beholde all data på arrayet.

Backup :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk svar fra areca:

"Dear Sir/Madam,

when URE happen, the sector will be ignore and the rebuilding will continue.

so you will lost data in URE blocks but not entire array.

i think all array controller vendors have similar process. it is not really

possible that the rebuilding will terminated just because a URE"

AtW

Altså man kan ikke bare "stole" på RAIDet. Nok et poeng at at man MÅ ta backup. Man kan ikke stole på at man kan miste en disk og beholde all data på arrayet.

Backup :w00t:

Selvfølgelig kan man ikke det, ingen som vet litt hva de driver med tror man får 100% datasikkerhet med et raid. Men når det gjelder URE-rpboelmet, så viser dette (samt indikasjoner jeg har sett på at error-raten ikke er så høy som speccen tilsier), at dette problemet ikke er så stort som enkelte skal ha det til.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

3 timer og 57 minutter tok det å rebuilde et raid-6 med 8 stk samsung f1 1TB disker. Tok ut en disk og formaterte denne. Deretter satt jeg den inn igjen :p

Raidet er det en god del på. 900gb leding av 5.45TB.

Litt kjekt å vise til litt rebuild tid. Raidet var online hele tiden mens det ble rebuildet. Altså jeg var inne i windows å lurka :p

Lenke til kommentar

4,5 time med software RAID5 og 2TB disker :p Ser ut som vi må ha en "rebuild-off" Nizzen :p Blir ihvertfall feige lag hvis jeg stiller med ett halvfullt raidz.

Neida, jeg skal slutte å forherlige soft-raid. Er absolutt fordeler med å ha egen cpu til å ta jobben med XOR.

Lenke til kommentar

4,5 time med software RAID5 og 2TB disker :p Ser ut som vi må ha en "rebuild-off" Nizzen :p Blir ihvertfall feige lag hvis jeg stiller med ett halvfullt raidz.

Neida, jeg skal slutte å forherlige soft-raid. Er absolutt fordeler med å ha egen cpu til å ta jobben med XOR.

hvor mange disker? var det rebuild eller build?

litt artig å vite.

Lenke til kommentar

Lurer på om noen av dere drevne kan hjelpe meg litt?

Har lest side opp og side ned her, men jeg ble ikke veldig mye klokere på hva jeg burde bruke pengene mine på.

Trenger en anbefaling til kontroller til 8 stk WD Green 2TB disker.

Skal ta backup av alle filmene, seriene, spillene og musikken.

Er mer avhengig av stabilitet enn hurtighet.

Har vurdert Areca ARC-1220 8P SATA HW RAID 256MB PCI-E.

Leste på forum at WD Green 2TB EARS til stadighet går igjen som problembarn og jeg syns det er litt mye penger.

Lenke til kommentar

Har lest side opp og side ned her, men jeg ble ikke veldig mye klokere på hva jeg burde bruke pengene mine på.

Leste på forum at WD Green 2TB EARS til stadighet går igjen som problembarn og jeg syns det er litt mye penger.

Selg wd green og kjøp samsung, så kan jeg hjelpe deg

Neida... :p Men det er litt sant i det jeg sier. WD green og raid suger balle. Samsung f4 er jo nesten like billige som wd green også og mye raskere.

Hvis man vil slippe problemer, så velger man ikkje WD og raid.

Vil du ha stabilitet så gå enten for samsung eller Hitachi. :yes:

http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=153900 658,- samsung f4

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Hitachi 3 TB selges for 1400 på netshop, spennende å se hvordan prisene blir på disse.

AtW

http://www.netshop.n...3208-45790.aspx

Fader jacop! Dette er jo ran! JEg kjøpte mine for 1700kr :(

Jaja... Da kan jeg jo kjøpe litt flere siden de er blitt så billige :p

Holder på å koble litt inn i et kabinett nå. Mangler å koble inn flere ssder da.

post-42975-0-35562700-1295994565_thumb.png

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

litt artig å vite.

4 disker, rebuild tiden holder seg ganske så konstant egentlig. Tilsvarer en gjennomsnitts skrivehastighet på over 100 mb/s(dette er da når jeg tweaker raidet mot kortere rebuild tid). Med såpass stort fokus på rebuild tid, blir raidet rimelig tregt for vanlig bruk.

Ser ingen grunn til at jeg ikke skulle klare det samme, selv med flere spindler, eller raid6.

Lenke til kommentar

litt artig å vite.

4 disker, rebuild tiden holder seg ganske så konstant egentlig. Tilsvarer en gjennomsnitts skrivehastighet på over 100 mb/s(dette er da når jeg tweaker raidet mot kortere rebuild tid). Med såpass stort fokus på rebuild tid, blir raidet rimelig tregt for vanlig bruk.

Ser ingen grunn til at jeg ikke skulle klare det samme, selv med flere spindler, eller raid6.

Jeg har også noe softwareraid på linuxserveren min. Har dog ikkje testet rebuild enda. Heldig vis er arrayet mitt ganske kjapt selv om det er degraded.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte noen 3TB Hitachi, bare til offline backup.

4-5 Samsung F4 holder lenge :)

Har bare 3R5 nå men har 2 til som jeg ikke har bestemt meg for enda, kanksje 4R5 + 1 i reserve.

Rebuild time på PERC 6/i er ikke så ille (alt er jo relativt) 4R5 WD 7200rpm tok vel rundt 2-3 timer hvis jeg husker rett.

Lenke til kommentar

Selg wd green og kjøp samsung, så kan jeg hjelpe deg

Neida... :p Men det er litt sant i det jeg sier. WD green og raid suger balle. Samsung f4 er jo nesten like billige som wd green også og mye raskere.

Hvis man vil slippe problemer, så velger man ikkje WD og raid.

Vil du ha stabilitet så gå enten for samsung eller Hitachi. :yes:

http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=153900 658,- samsung f4

Ballesuging er slettes ikke galt!! :love:

Har sverget til WD i over 10 år pga mye problemer med andre produsenter.

WD har aldri sviktet meg, derfor har jeg ikke ønsket å teste ut andre produsenter de siste årene.

Men, jeg skal innrømme at Samsung har tatt meg med storm det siste året, startet med Samsung LCD LED 2370 og nå Galaxy S :love:

Så jeg har ingen problemer med å bruke de WD-diskene jeg har i andre maskiner å gå for Samsung F4, om dere mener at det er veien å gå for et RAID.

En kamerat av meg har Areca 24P og bytter ut èn WD Green annenhver måned, det har også fått meg til å gå litt i tenkeboksen.

Men skal innrømme at jeg har vært litt sta og stått på WD Green - frem til nå :D

Lenke til kommentar

Har et spørsmål fra en kamerat som har Areca 1280 med 13 stk WD Green disker i raid 6, som skal fylle opp raidet sitt med 11 disker til i løpet av våren.

Finnes det en praktisk løsning for å skifte ut alle 24 disker til Samsung F4 2TB, uten å miste de +20TB med data som ligger på de 13 WD Green han har der fra før?

La oss si at han kjøper 24 disker Samsung F4 2TB og rebuilder raid med de 13 diskene først.

Altså, uten å miste data eller bruke 2-3 døgn på å bygge opp raidet på nytt med 2 og 2 disker til det bare er Samsung disker i raidet.

Er det praktisk mulig å ha både Samsung og WD i samme RAID med Areca 1280?

Hvordan løse utskiftingen på enklest mulig måte?

Mens jeg skriver dette så er han på vei for å bytte nok en WD Green som har sektorfeil! :(

Han har også sverget til WD i alle år, både interne og eksterne, har totalt 44 TB fordelt på intern single, intern RAID og eksterne.

Men nå tror jeg han har fått nok!?!

Lenke til kommentar

Ved å skaffe meg en Cooler Master 4-in-3 Device Module til og gå for ekstern optisk, så skal jeg kunne få 14 disker i Cooler Master ATCS 840.

Bestilte 3 stk Samsung SpinPoint F4EG 2TB i går.

Ett sted må man jo starte :D

Vil HighPoint RocketRAID 2340 16P være en god løsning?

Eller ville dere brukt pengene på noe annet?

Som nevnt før, stabilitet er viktigst for meg og mine data!

Med 14 disker i RAID så kunne jeg egentlig tenkt meg RAID 6 for sikkerhets skyld.

En annen ting er at PCIe plassen som er ledig på ASUS Sabertooth X58 er 4x, mens kontrolleren har 8x.

Hvor mye har dette å si i praksis?

Lenke til kommentar

Yepp, kan prøve det, må bare få den på en ordentlig SATA port, er en jalla eSATA sak som stopper på 1.5Gb/s :)

Den er faktisk et reelt alternativ short-stroked til VR'n og litt billigere blir det også.

post-137664-0-26794100-1296312304_thumb.png

tenker du på at den øker på slutten?

post-137664-0-87595400-1296312616_thumb.png

(fremdeles begrenset av 1.5Gb/s og den stanger i taket der linjene er flate)

Droppen og resultatet etter ca 2.2TB er nok et resultat av problematikken rundt størrelsen på disken og at hdtach er lovlig gammel.

HDTune er nok den man må stole på i denne sammenheng.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Hitachien på en 6Gb/s kontroller, Marvell 9128 på GB X58A-UD7

ICH registrerer den men jeg får bare 800GB, mulig RST 10.1 støtter dette, 10.0.0.1046 hjelper i allefall ikke.

post-137664-0-24752000-1296330168_thumb.png

Ikke helt uproblematisk med store disker på ICH mao.

Ytelsen er uansett større enn den var via 1.5Gb/s eSATA porten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...