Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøp nye harddisker og kopier over ;)

ja ser ut til at det blir den eneste løsningen, eller skal se hva jeg har liggende av gamle sata og ide hardisker. mulig jeg har nok liggende til at jeg kan skrape sammen det jeg trenger.. blir mye styr da :)

 

EDIT: Regna på hva jeg må flytte og hva jeg har å gå på med ledig lagringsplass på gamle harddisker og ledig på andre jeg buker.

ledig plass 2484gb

må flyttes mens raid settes opp 2046gb :) :)

 

Er det mulig å legge til flere disker i raid 5 (ZFS) og hvordan oppfører raid seg med flere disker på forskjellig størrelse?

skal ikke være noe problem det, alle diskene får samme størelse som den minste. (4 styk av 500gb + 1 styk av 300gb = 5 styk av 300gb)

stemmer ikke dette?

Endret av antilope118
Lenke til kommentar

Er det helt dust å bruke AS SSD til benchmarking av HDD-baserte RAID?

 

Kjører en test nå, men ser ikke ut som om den er ferdig før en gang i morgen kveld. 4k write ligger på 645 IOPS og read 132 IOPS.

 

16mb fikk hendholsvis 16,00~IOPS på begge.

 

 

Er RAID-et mitt på randen til selvmord, eller er virkelig HDD's så ufattelig ubrukelige på IOPS?

Lenke til kommentar

Har dere en oppdatert oversikt over anbefalte RAID-kontrollere og priser?

 

Har mest lyst på en HW RAID-kontroller, men Adaptec 3805 er så grisedyr. Har ikke store krav til performance, skal heller med en del bildefiler ha litt plass, men performance er gøy..

 

 

 

Ellers - harddisker.

Er i gang med å sette opp en NAS - kjøpte tre 2TB WD GP-disker - før jeg leste om TLER og sånt. Nå viser det seg at leverandøren dreit på draget - de sendte meg 1.5TB WD15EADS i steden for de WD20EADS jeg bestilte (ble levert for nesten et år siden - men først nå jeg har fått ut finger'n). Såvidt jeg forstår kan eldre WD20EADS flashes om til RE4-versjoner, men nå har jeg fått feil disker, så de skal byttes..

 

Men - bytte til hva? WD20EADS som jeg opprinnelig bestilte, eller noe annet? Hva med evt. Seagate XT Barracuda 7200.12 og tilby å betale mellomlegg?

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Nizzen: Hvis man ikke har backup og raidet dør, så vil jeg heller prøve å gjenopprette linux software raid, enn ett proprietært raidsett. Hvilken som helst dag.

 

Jeg har sett mye rart med HP raid kontrollere(P400,P800 osv) og disse er vel egentlig ikke regnet som akkurat billige.

 

HP er LSI vettu.

 

Her er det Areca som gjelder :p

Lenke til kommentar

Nizzen: Hvis man ikke har backup og raidet dør, så vil jeg heller prøve å gjenopprette linux software raid, enn ett proprietært raidsett. Hvilken som helst dag.

 

Jeg har sett mye rart med HP raid kontrollere(P400,P800 osv) og disse er vel egentlig ikke regnet som akkurat billige.

 

Ut av nysgjerrighet, hvordan ville du gjort det? Jeg har begrenset erfaring med linux-raid, men det at jeg ikke fant noen særlig gode måter å gjenopprette det på var et av grunnene til at jeg ikke gikk for mdadm+lvm. Er det sånn at dette kan gjenopprettes rimelig greit?

 

AtW

Lenke til kommentar

Skal du ha billig eller bra belegg. Det finnes ikkje billig OG bra  :)

Forskjell på hva som er bra nok for ens spesifikke formål, vettu. ;)

 

Adaptec-kontroller for åtte SATA-disker med RAID 5 koster såvidt over 4k. (2805 er ikke interessant - max 1TB disker)

Highpoint-kontroller for åtte SATA-disker med RAID 5 koster såvidt over 2k.

 

Vil gjerne ha ok pålitelighet - performance er ikke så viktig - det skal bare være filer for en enkel hjemmeside, privat media-server og egne bildefiler.

 

Hva vil de faktiske forskjellene være hvis man går for den billigere Highpoint-kontrolleren? Performance? (Og i så fall - latency og/eller throughput?) Dårligere QA i fabrikken så man risikerer "mandagseksemplar"? Funksjonalitet? Større risk for korrupt RAID? Dårligere håndtering av defekte disker? ..Eller hva?

 

For å kunne avveie billig vs bra trenger man å vite hva man gir slipp på i kategorien "bra" for å få det "billig". :)

 

 

Har planer om online backuptjeneste i tillegg - skal selvfølgelig ha offsite backup i tillegg til backupserveren RAIDet skal stå i.

Lenke til kommentar

Ser at feks HighPoint RocketRAID 620 2P SATA III støtter opptil 10 disker, hvis man bruker port multipliers. Men jeg finner ingen multipliers når jeg søker etter dette. (Finner bare multpliers som støtter SiL3XXX Chipsets, men ingen som støtter Marvell 88SE9128 som det er på rocketraid kortet. Eller så finner jeg bare externe encloseures, ingenting internt)

Endret av ZanZel
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tenkte jeg skulle sette opp en 24x2 TB RAID array iår, og det jeg lurer på er hvilke RAID array jeg bør velge, jeg har sett på RAID 6, RAID 50 og RAID 60

 

Det jeg lurer på er hvilke av array'ene som er sikkrest (hvor mange disker som kan ryke før jeg er screwd), hvor mange prosent av lagringskapasiteten jeg vil få i de forskjellige arrayene, hvilke som har best lese ytelse og skrive ytelse.

 

Jeg har pr idag HP SAS Expander (håper på og få oppgradert den til Sata 6) med 8 SAS tilkoblinger.

 

Og jeg har planer om å gå til anskaffelse av areca ARC-1880i

 

Skal kjøre Samsung F4 2TB disker i arrayen.

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

Har et par dummy spørsmål angående RAID og JBOD, har skumlest tråden uten å finne svar på det jeg lurer på så jeg spør ekspertene nå...

 

Har en server der det er litt for mye rot pga flere forskjellige harddisker, så det jeg kunne tenkt meg å gjøre er å få lagt sammen de forskjellige harddiskene til en stor partisjon i stedet for de som er nå.

Blir 4 harddisker på 2 Tb og slik det er nå blir det for rotete synes jeg, vil mye heller ha en partisjon på teoretisk 8 Tb.

Så det jeg lurer på er hvilket RAID kort jeg skal velge om jeg trenger det og om harddiskene må være tomme før jeg kan begynne å rote med RAID.

Lenke til kommentar

Har nå kjøpt inn 2 stk SSD som jeg har satt i Raid 0, har innstallert driver etc og innstallerer W7 på disken ATM. Men føler det er noe feil, igår klundret jeg litt med drivere etc, og selv etter jeg formaterte alle diskene mine (unntatt lagringsdisken), så gir maskinen meg 2 valg da jeg starter opp, Windows 7 eller Windows 7 :p

 

Så vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å fjerne det der, har jo ikke W7 x2 på maskinen :S

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle sette opp en 24x2 TB RAID array iår, og det jeg lurer på er hvilke RAID array jeg bør velge, jeg har sett på RAID 6, RAID 50 og RAID 60

 

Det jeg lurer på er hvilke av array'ene som er sikkrest (hvor mange disker som kan ryke før jeg er screwd), hvor mange prosent av lagringskapasiteten jeg vil få i de forskjellige arrayene, hvilke som har best lese ytelse og skrive ytelse.

 

Jeg har pr idag HP SAS Expander (håper på og få oppgradert den til Sata 6) med 8 SAS tilkoblinger.

 

Og jeg har planer om å gå til anskaffelse av areca ARC-1880i

 

Skal kjøre Samsung F4 2TB disker i arrayen.

Raid 50 og 60 er en kombinasjon av Raid 5/6 og 0. I raid 6 vil du miste to disker til paritet. Ville vel foreslått Raid 60 med to grupper på 12 disker. Da kan du miste 2 disker i gruppe 1 og to disker i gruppe to. 4 disker forsvinner da til paritet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...