Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann!

Har allerede et stk. Lian Li EX-50 eksternt drevkabinett som kjører raid5, og vurderer nå enda en som skal kobles til samme maskin. Kontrolleren er en Silicon Image SIL3132 og raidet håndteres via medfølgende software. Mitt spørsmål er som følger; er det noen som har noe formening om det vil by på problemer å kjøre to slike på samme maskin? Tenker da spesielt opp mot software-løsningen, vil jeg trenge å måtte kjøre to instanser av programmet, eller vil det tro at "den nye boksen er den gamle" og krangle på at raidet ikke er det samme? Hadde satt stor pris på svar!

Lenke til kommentar

Heisann!

Har allerede et stk. Lian Li EX-50 eksternt drevkabinett som kjører raid5, og vurderer nå enda en som skal kobles til samme maskin. Kontrolleren er en Silicon Image SIL3132 og raidet håndteres via medfølgende software. Mitt spørsmål er som følger; er det noen som har noe formening om det vil by på problemer å kjøre to slike på samme maskin? Tenker da spesielt opp mot software-løsningen, vil jeg trenge å måtte kjøre to instanser av programmet, eller vil det tro at "den nye boksen er den gamle" og krangle på at raidet ikke er det samme? Hadde satt stor pris på svar!

Som jeg alltid gjør: 

Prøv å se om det funker :D

Jeg ville tro at softwaren finner begge, og kjører raidene med samme software. Altså den nyeste.

Lenke til kommentar

Har litt spørsmål og problemer med oppsett av mitt første RAID, så prøver å få noen svar her. :)

Oppsettet:

4x1tb Samsung F1

1x1,5tb Seagate Barracuda

1x200gb Samsung spinpoint

1x500gb Hitachi Deskstar

1x120gb OZC Vertex 2 SSD

Nylig tok disse harddiskene kvelden:

1x200gb Samsung spinpoint

1x500gb Hitachi Deskstar

Da sitter jeg igjen med følgende:

4x1tb Samsung F1

1x1,5tb Seagate Barracuda

1x120gb OZC Vertex 2 SSD

Fikk tak i et eller annet kontrollerkort som jeg ikke er sikker på duger, mulig det er noe drit, eller brukbart. Det bruker iallefall Silicon Image SIL3124. Kortet er ett eller annet Lycom, finner ikke eksakt modellnr, men den har iallefall 4 porter, og støtter RAID 1, 1+0, 0, 5, og noen til som jeg ikke kommer på nå.

Jeg tenkte da mest på et RAID 5 oppsett da jeg tenkte å bruke de 4 stk 1tb diskene på de fire portene som lagring. Sinnsyk ytelse er ikke så viktig, men det er greit at alt ikke forsvinner om en disk tar kvelden, derav 5'er valget. SSD'en og 1,5tb disken kjører jeg i hovedkortet (Asus Crosshair IV Formula), som totalt har 8stk SATA kontakter. Grunnen til at jeg ønsker å bytte over de fire diskene til kontrollerkortet er at jeg har planer om å kjøpe noen 2tb disker, og kjøre disse på hovedkortet.

Etter mye kverrulereing fikk jeg installert driveren og kontrolleren vises i Device Manager. Brukte programmet SATARaid5Manager til å sette opp RAID'et. Tok å la inn de tre diskene som RAID 5, med 128kb Chunk size. Deretter kommer disken opp som et raid i programmet, men det vises ingenting i windows. Jeg finner også Silicone-greia under disker på device manager, men jeg får ikke opp noe, eller tilgang til diskene. Etter kort stund vil ikke programmet høre etter og den forandrer den ene disken til Orphan, og hele raidet får en gulfarge. Mistenker at dette er et tegn på at noe ikke er som det skal? Det står ikke noe feilmeldinger, men Orphan-disken er ikke en del av raidet lengre virker det som ut fra skissen i programmet.

Så, hva er problemet, eller hvordan får jeg satt opp dette? Er første gang, og er ganske blank på dette området.

Kjører Win 7 64bit.

Lenke til kommentar

Hei!

Har et kort spørsmål:

Jeg skal sette sammen 2 eller 3 SSD disker i raid. De skal kunn brukes til å instalere programer og windows på. Så trenger god leseytelse. Er ikke så viktig med sikkerhet iom. at jeg ikke skal ha noe verdifult på den.

- Hvilke raid er å foretrekke?

Jeg skal ha 2 eller 3 120GB disker.

- Hvis jeg har raid 0 eller raid 1 med 2 styk 120gb disker hvor mye plass får jeg da? 120??

Håper på raske svar, skal bestille hd i kveld..

Lenke til kommentar

Eneste som jeg kommer på i farta er at du mister TRIM funksjonen når du kjører de i raid.

Å miste TRIM har lite å si på et RAID da den reduksjonen i skriveytelse og skriv IOPS som kan forekomme ikke vil være stor nok til at den vil være merkbar i daglig bruk (for de fleste nyere SSDer). Den kan måles.

Ok, Takk for hjelpen :) Da er 2 120gb vertex2 disker i hus:) får teste de i morgen..

Lenke til kommentar

Ville gått for raid0, da det gir økt ytelse. raid 1 speiler bare, så med mindre du er redd for å miste noe data, så gå for raid0.

Jeg har forstått det slik at raid 1 og raid0 har samme leseytelse, men raid0 skriver dobbelt så raskt som raid1. tenker da på om jeg har noe brukt for rask skriveytelse?

Er vell bare når jeg instalerer win og div prog. jeg vil merke raskere skriveytelse??

Eller er det slik i praksis at raid0 fungerer raskere enn raid1? (selv på leseytelse?)

Er raid0 det som er "vanlig", det folk flest med raid på os-disk bruker??

Christopher

Lenke til kommentar

RAID-0 er overlegent ytelsesmessig. Den eneste grunnen til å bruke RAID-1 er oppetid, og beskyttelse mot singel disk krasj mellom backups. Med mindre du ikke takler nedetid eller har uerstattelige kritiske data på C: trenger du ikke vurdere RAID-1.

Post screenshot av AS SSD og ATTO i SSD benche tråden når du har fått alt installert. Om du er interresert vil jeg gjerne også gi deg et lite IOmeter script du kan kjøre som jeg kan lage et par grafer av.

Lenke til kommentar

Er det mye problemer med WD Green 2TB 64MB i RAID 5 Har lest de andre trådene her?

De virker, men det er bare så vidt. Kjøo heller samsung f4. De virker bra for meg i raid. Men sikker kan man jo ikkje være  :yes:

Raid-5 med hovedkortkontroller er  :thumbdown:. Spar deg for problemer og invester i en skikkelig kontroller  :thumbup:

Lenke til kommentar

RAID-0 er overlegent ytelsesmessig. Den eneste grunnen til å bruke RAID-1 er oppetid, og beskyttelse mot singel disk krasj mellom backups. Med mindre du ikke takler nedetid eller har uerstattelige kritiske data på C: trenger du ikke vurdere RAID-1.

Post screenshot av AS SSD og ATTO i SSD benche tråden når du har fått alt installert. Om du er interresert vil jeg gjerne også gi deg et lite IOmeter script du kan kjøre som jeg kan lage et par grafer av.

Takk for hjelp Brian og GullLars! :)

Endte opp med Raid 0 jeg da.

Da har jeg postet ett innleg på benche tråden til deg ;)

Endret av antilope118
Lenke til kommentar

Hei igjen, ny uke nye spørsmål fra meg!

Jeg har et drevkabinett (lian li EX-50B).

I dette har jeg 2 styk. hdd'er på 1tb og 3 styk på 1,5tb.

Jeg tenkte jeg skulle bytte ut de to på 1tb med to nye 1,5tb hdd'er så jeg totalt har 5 styk av 1,5 tb som jeg vil sette opp i raid 5.

Problemet mitt er at jeg har en del data på mine 3 styk. 1.5tb hdd'er som er i drevkabinettet. ( < ca. 3tb)..

Det er vell ikke mulig å sette opp raid 5 på disker ueten å miste all data? noen som har noen forslag om hvor jeg kan oppbevare 2 - 3tb mens jeg setter opp raid 5 arrayet??

Håper dere skjønte hva jeg mente.

Christopher.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...