Habitats Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Hvordan nettverksrelaterte komponenter har du? 2320 er forøvrig PCI-e x4. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2010 Hvordan nettverksrelaterte komponenter har du? 2320 er forøvrig PCI-e x4. Onboard nettverkskort på Asus p6t7 supercomputer og onboard på Asus Evolution x48. p6t7 er det realtek etellerannet og Evolution er det Marvell etellerannet. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 I see, kjører du default innstillinger på kortene? Eller har du endret duplex og den slags. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2010 Alt er default, men slår alltid av QoS Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Trenger man et dedikert RAID kort for RAID 10? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 Raid 10 støttes vel av ICH9/10, så det skal ikkje være noe problem Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Jeg har highpoint kontroller med 2 arrays fordelt over 8 disker. Kontrolleren begynner synge på siste verset, så jeg tenkte kanskje se på en ny en. Men nå har det seg jo slik at jeg har ikke 15tb backup plass ledig, så da har jeg vel så vidt jeg vet 2 alternativer (1. kjøpe 8 nye disker, 2. slette alt), ettersom arrayet kommer bli ødelagt om jeg bytter kontroller? Hvordan kan man løse noe slikt? Finnes det folk som "leier ut disker" til slike situasjoner eller hvordan fikser man den slags når man oppgraderer store servere? Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Hvis du bytter til en ny kontroller som også er Highpoint så kan det hende at arrayet fortsatt virker. Men er jo ikke noe å satse på. Vet ikke om noen som leier ut disker. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 16. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2010 Jeg har highpoint kontroller med 2 arrays fordelt over 8 disker. Kontrolleren begynner synge på siste verset, så jeg tenkte kanskje se på en ny en. Men nå har det seg jo slik at jeg har ikke 15tb backup plass ledig, så da har jeg vel så vidt jeg vet 2 alternativer (1. kjøpe 8 nye disker, 2. slette alt), ettersom arrayet kommer bli ødelagt om jeg bytter kontroller? Hvordan kan man løse noe slikt? Finnes det folk som "leier ut disker" til slike situasjoner eller hvordan fikser man den slags når man oppgraderer store servere? KKjøper man lik kontroller eller kontroller av samme serie, så vil det som oftest fungere. På f.eks adaptec, så fungerer raid array mellom hele 3 serien. Det gjør det med 5 serien også. Med Areca kontrollere fungerer raidarray mellom flere sderier. Feks. fungerer raidarray bygget med 1680ix til Areca 1880 ix som er den nyeste serien Så sjansen er stor for at ting vil fungere greitt for deg også Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 *host* software-raid Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Jo, er klar over at det funker mellom kontrollere i samme serie, men hadde lyst til å sjekke ut denne dell-kontrolleren. Men ja, noen anbefalinger fra highpoint som ikke koster skjorta da? Og, software raid? Jeg har da hardware-raid. Software raid er ikke mye raid... Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Habitats: Du har visst mye å lære Både mdadm(Linux) og ZFS(FreeBSD / Solaris) mener jeg kan tilby en mer fleksibel, og omtrent samme ytelse. Som hvilken som helst hardware-RAID kontroller. I noen tilfeller(ZFS stort sett), vill den gi deg MER enn hva en hardware kontroller gir Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Kpolberg, det forutsetter selvfølgelig at HBA i pass-through klarer nok båndbredde, lav nok latency, og nok IOPS. Om man bruker en vanlig southbridge som pass-through kan man klare grovt 600MB/s båndbredde (mer med overklokk) og over 100K IOPS, men mange RAID-kontrollere kan gi mye mer båndbredde i pass-through, og man vil bli begrenset til 100-150K IOPS av southbridge pga båndbredden. RAID kontrollere i pass-through kan også gi lavere latency. LSI 9211-8i er et kost effektivt alternativ for pass-through av SSD for SW RAID, spesielt om man snakker om 6Gbps enheter som C300. Om man skal bruke ZFS kan kanskje en RAID kontroller som støtter SAS expander for HDD + LSI 92xx for SSDer være en grei kombo, der man bruker SSD for L2ARC og Log. Om man vurderer ZFS er denne artikkelen fra Anandtech verdt å sjekke ut. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Og hva skjer om OS-et skulle krasje? Eller om jeg ikke er interessert i å kjøre linux? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Om OS-et skulle kraskje har dette mindre betydning. Selve RAID definisjonen ligger på diskene, så har fint lite å si. Om du vil kan du boote fra en LiveCD, dra opp RAIDet, tut å kjør. Hehe, har du ikke lyst på linux bør du nok holde deg til Hardware-kontrolleren din. GullLars: Absolutt Lenke til kommentar
Navnesen124 Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 To slikei raid0 med dettehovedkortet, vil jeg tjene noe på hastigheten i forhold til bare en? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Ja. Hovedsaklig for arbeid med større filer, IOPS er god nok til at du ikke vil merke noe særlig fra 1 til 2x i RAID (2R0) med mindre du gjør ekstrem multitasking, database, VMware ol. Lenke til kommentar
Navnesen124 Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Så vil altså ikke merke noe særlig på loading tid på OS og spill f.eks? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 OS, ikke noe særlig, sansynligvis vil den ekstra tiden for å initialisere RAIDet ta lenger enn du sparer på loadingen. For loading av spill kan du tjene en del, avhengig av hvilke spill. Noen spill kan få omtrent halvert loading, andre vil ikke gi noen forskjell. De fleste vil være et sted i mellom. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Dersom jeg har en server med én disk, kan jeg da sette opp et raid (mirror) og installere OS på det? Tanken er at jeg muligens kommer til å sette inn en ny disk seinere, og da må jeg vite om dette går uten at jeg må ødelegge arrayet og begynne OS-installasjonen på nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå