Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres merkelig ut at du ikke ser dem hvis de er på samme kontrolleren som boot disken er på.

 

Har ikke nok kjennskap til AMD chipset utover SB850 som jeg har selv.

 

Du får poste litt info om hovedkortet så kanskje det dukker opp noen med mer inngående kjennskap til ditt tilfelle.

Lenke til kommentar

Jeg har Asus Crosshair IV Formula, så det skal være SB850 ;)

 

Om dere trenger flere spesifikasjoner er de i profilen min.

 

Det er forøvrig snakk om 2stk WD Caviar Black 1TB 64MB.

 

EDIT: Håper noen kan hjelpe, jeg trenger å få det fikset i dag, siden jeg skal selge den eksterne TB-disken til noen som drar bort i morgen tidlig, og jeg har en del filer på den eksterne TB-disken som jeg vil beholde sad.gif

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Har CHIV jeg også, installerte driverene for RAID under installeringen av W7. ("F6" metoden men med USB såklart)

 

Vet ikke helt hva jeg skal foreslå men vi prøver.

Sett inn CD/DVD'en som fulgte med MB, gå inn på RAID i device manager og velg at du manuelt skal finne driveren og bla til RAID katalogen på plata. (er noen flere underkataloger men du burde finne det)

Lenke til kommentar

Jeg testa den metoden i sta, men fikk det ikke til å funke, men nå ser det ut til å gå greit!

 

Jeg brukte ikke CD-/DVD-en som fulgte med hovedkortet, men noen drivere jeg fant på nettet (Asus(?) sine sider om jeg ikke husker feil)

 

Skal jeg velge "MBR" eller "GPT"?

 

Etter litt googling fant jeg ut litt mer om forskjellen, så jeg tenkte det var greit å gå for det vanlige, MBR.

 

Tusen takk for hjelpen! :)

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Sikkert tusen tråder om emnet men skitt au :)

 

Skal stappe to nye disker i FreeNAS-boksen min og kjøre de i raid1. Hvilke èn til to-TB disker bør jeg gå for?

Trenger vel ikke presisere at jeg foretrekker kvalitet fremfor ytelse, men tar gjerne begge deler. :)

 

..Og selvfølgelig billigst mulig. :whistle:

Lenke til kommentar

Nei, færre plater = mindre varmeutvikling.

Dersom det er ved samme kapasitet betyr også færre plater høyere datatetthet, som betyr høyere sekvensiell båndbredde.

Den eneste fordelen med flere plater er høyere kapasitet, og muligens at du får kjøpt det litt billigere enn harddisker med samme kapasitet med færre plater siden de har vært i masseproduksjon en stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...