Meh. Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Er det her du mener? Hva mener du jeg skal gjøre? Jeg tenkte denne kanskje kunne ha noe med saken å gjøre, men som dere ser er det et lite problem under installasjonen Lenke til kommentar
Anv Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Du er på rett plass ja, tyder på et driverproblem som du sier. Hvis du har ledige porter på den ordinære onboard kontrolleren kan du prøve å flytte dem dit. Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Mener du å flytte harddiskene til f.eks. SATA-port 1 og 3 i stedet for port 2 og 4 som de er på nå? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Høres merkelig ut at du ikke ser dem hvis de er på samme kontrolleren som boot disken er på. Har ikke nok kjennskap til AMD chipset utover SB850 som jeg har selv. Du får poste litt info om hovedkortet så kanskje det dukker opp noen med mer inngående kjennskap til ditt tilfelle. Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 (endret) Jeg har Asus Crosshair IV Formula, så det skal være SB850 Om dere trenger flere spesifikasjoner er de i profilen min. Det er forøvrig snakk om 2stk WD Caviar Black 1TB 64MB. EDIT: Håper noen kan hjelpe, jeg trenger å få det fikset i dag, siden jeg skal selge den eksterne TB-disken til noen som drar bort i morgen tidlig, og jeg har en del filer på den eksterne TB-disken som jeg vil beholde Endret 24. august 2010 av Meh. Lenke til kommentar
johome Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Dukker de opp i BIOS ? Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 (endret) Ja de dukker opp i BIOS som [RAID:WD1002FAEX]. Det ser jo ut til å være problem med driveren, men jeg vet ikke hvordan jeg skal fikse det Endret 24. august 2010 av Meh. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Har CHIV jeg også, installerte driverene for RAID under installeringen av W7. ("F6" metoden men med USB såklart) Vet ikke helt hva jeg skal foreslå men vi prøver. Sett inn CD/DVD'en som fulgte med MB, gå inn på RAID i device manager og velg at du manuelt skal finne driveren og bla til RAID katalogen på plata. (er noen flere underkataloger men du burde finne det) Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 (endret) Jeg testa den metoden i sta, men fikk det ikke til å funke, men nå ser det ut til å gå greit! Jeg brukte ikke CD-/DVD-en som fulgte med hovedkortet, men noen drivere jeg fant på nettet (Asus(?) sine sider om jeg ikke husker feil) Skal jeg velge "MBR" eller "GPT"? Etter litt googling fant jeg ut litt mer om forskjellen, så jeg tenkte det var greit å gå for det vanlige, MBR. Tusen takk for hjelpen! Endret 24. august 2010 av Meh. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Sikkert tusen tråder om emnet men skitt au Skal stappe to nye disker i FreeNAS-boksen min og kjøre de i raid1. Hvilke èn til to-TB disker bør jeg gå for? Trenger vel ikke presisere at jeg foretrekker kvalitet fremfor ytelse, men tar gjerne begge deler. ..Og selvfølgelig billigst mulig. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Hitachi Green eller WD Green. Noen har nevnt at WD green ikke liker RAID, men jeg har ikke erfaring med de i RAID selv. Lenke til kommentar
johome Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Les dette og #3 før du kjøper WD Green. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Stemmer. Tror det var at de kan dette ut av arrays når de spinner ned. Uansett, de er geniale for bulk/"cold" storage når du ikke bruker de i RAID. Jeg har 4 stk i forskjellige størrelser som jeg har stappa full av diverse media og store zip/RAR, ISO etc. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Mulig et litt dumt spørsmål men men.. er det bedre med flere plater kontra færre plater i en harddisk? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Nei, færre plater = mindre varmeutvikling. Dersom det er ved samme kapasitet betyr også færre plater høyere datatetthet, som betyr høyere sekvensiell båndbredde. Den eneste fordelen med flere plater er høyere kapasitet, og muligens at du får kjøpt det litt billigere enn harddisker med samme kapasitet med færre plater siden de har vært i masseproduksjon en stund. Lenke til kommentar
War Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Databaseserver: Raid på hovedkortet eller eget raidkort? Hva eller hvilket ville dere ha valgt? 2x SSD i raid 1 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Budsjett, hva slags database, krav til oppetid, osv? Lenke til kommentar
War Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Ops glemte å nevne at det ikke er firma/oppetid-krav ol. Skole, mekke egen. Taper ikke penger om den detter ned, kun kjipt om all data blir borte før en innlevering ol. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Da vil nokk 2R1 (2x RAID-1) x25-M 80GB eller SF-1200 64GB på ICHxR gjøre jobben For å være ekstra sikker kan du jo ta en backup til en større snurredisk en gang i blandt når du har gjort en del arbeid. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 1. september 2010 Forfatter Del Skrevet 1. september 2010 Måtte jo oppdatere med Areca 1880ix-24 test https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1255245 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå