Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interresant. Pris på noe sånt?

 

Jeg ble forresten så oppgitt og irritert over ASUS M478T-E hovedkortet mitt (ustabilt :thumbdown: ) at jeg bestilte et GB 890FX UD5, og gleder med litt til å prøve RAID på det for å se om jeg får noe mer brukbar skalering av mine gamle Mtron. Jeg føler det snart blir på tide med nye SSDer også, muligens et par Intel G3 om specs er riktig.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har planer om å sette opp to WD Caviar Black 1TB 64MB disker i RAID 1, og siden jeg enda ikke har skaffet diskene lurer jeg på om det er noen andre disker med SATA 3.0 (SATA 6 Gb/s) som egner seg bedre?

 

Har forresten Asus Crosshair IV Formula, om det skulle ha noe å si.

 

Resten av spesifikasjonene finnes i profilen min ;)

 

Håper dere kan hjelpe! :)

 

EDIT: Og forresten, om en disk slutter å funke, får man opp noen varsling e.l.?

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Heisann folkens, jeg poster spørsmålet mitt her før jeg åpner en ny tråd. Helt sikkert noen som kan svare meg eller peke meg i riktig retning.

 

Når det kommer til RAID og hdd oppsett kan jeg fint lite. For øyeblikket har jeg OSet på en 300gb hdd, også har jeg en 1TB hdd fullstappet til lagring. Jeg fikk i dag en 2TB disk som jeg også skal bruke til lagring. Det jeg ønsker er å pare 1TB og 2TB disken så de vises som ett volum i min datamaskin på 3TB. Det blir vel et JBOD? Kan dette gjøres i windows, i så fall noen som kort kan forklare meg eller gi meg en link. Fant ikke noe forståelig på google. Og et siste spørsmål, må jeg formatere for å gjøre noe sånt? Siden 1TB disken min er nesten full (10gb igjen) og jeg kan ikke formatere den. Er det mulig?

 

Har Windows 7 64bit forøvrig

Endret av siindre
Lenke til kommentar

Hvorfor vil du sette det opp i JBOD? Det blir mere trøbbel enn du vil styre med. Dropp jbod ;)

 

 

 

 

Det er fullt mulig å sette det opp i jbod ja. Om man må formatere husker jeg ikkje, men det er veldig mulig det kan fikses med Acronis (program)

 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Vet ikke hva jeg vil sette det opp i jeg? Men hvis du sier det er problematisk så dropper jeg det ja.

 

Var bare for å forenkle lagringen. Slik at jeg slipper å lagre serier og filmer på to forskjellige disker. Men W7 har jo ganske fine måter å sortere mapper på (libraries) så det er vel enklere enn å styre med jbod og etc.

Lenke til kommentar

Takker, Agrophel. :)

 

Har du testet Hitachi Deskstar 7K2000 på HP SAS Expanderen forresten?

 

Fikk med meg i en tråd på Hardforum at Areca etter sigende har testet HP SAS Expanderen på de nye 18xx kortene, og at det skal fungere OK. 

 

Fikk ikke linken din til å fungere, doh....

 

hddlist.png

Der er den med HP SAS exapnder.

 

 

 

HP SAS expander min betale jeg 190$ tror det var. Med firmware 2.02 eller no

Lenke til kommentar

Hei, jeg satte nettopp opp to TB-disker i RAID 1, men de dukker ikke opp når jeg åpner "Computer".

 

Noen her som har opplevd det samme, eller som kan hjelpe meg å få fikset det?

 

Jeg endret SATA port 1-4 så de står som "RAID" i stedet for "IDE", og jeg har satt harddiskene opp i RAID 1 ved hjelp av "AMD Option ROM Utility".

 

Håper dere kan hjelpe! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...