truered Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Hei alle. Føyer meg inn i rekken av de som må be om tips og hjelp etter å ha klikket rundt i det uendelige på jakt etter bærbar pc. PC'en skal være type "fritidspc" og brukes til litt av hvert. Surfing (trådløst...), musikk, film (må ikke nødvendigvis være blueray), spill (ikke de mest grafikk-intensive). Trodde lenge jeg måtte ha 4gb minne, men slik jeg forstår det holder det lenge med 3. Lagringsplass bør være 320gb (minimum 250). Har hd-tv og HDMI tilkoblingsmulighet hadde vært fint. Bluetooth er ikke et must, men trenger minst 3 usb-porter. Skjerm; klarer meg med standard 15-16". Batterikapasitet er ikke så viktig, blir brukt hjemme med kabel stort sett. OS; Windows Vista. DVD spiller og brenner. Der jeg går meg vill er prosessorer og skjermkort. Jeg driver ikke med videoredigering, kun litt enkel bildebehandling. Når det gjelder spill så er jeg ikke så kravstor (kanskje?), bør dra rundt Football Manager og Call of Duty. Det trenger ikke å være topp ytelse, men så bra som mulig for penga. Og når det gjelder penga. Jeg hadde egentlig tenkt på noe til rundt 5000, men maskinene blir jo mer sexy jo dyrere de blir. Men over 7000 er mer enn jeg har lyst til å bruke egentlig. Men vil ha mest mulig kvalitet igjen for investeringa. Så her trenger jeg råd. Noe av det jeg har sett på; Packard Bell fra Elkjøp Acer Aspire 5535 fra MPX Acer Aspire 5920g fra Euronics (de har en Fujitsu-Siemens til samme pris) mer Packard Bell, fra Lefdal Har fått med meg at Dell også selger bra kvalitet, men de lå litt høyere i pris. Forsvares det av kvalitet/ytelse? Så. Det er mye der ute, og hvis noen har lyst til å komme med noen gode råd til en smått frustrert, vordende bærbar-kjøper, så er jeg svært takknemlig Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 mitt første råd er å ikke kjøpe packard bell da de har de dårligste maskinene på markedet i kvalitet og batteri dette er det beste kjøpet for tia: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=375531 har den selv og er kjempefornøyd... drar nye spill ganske godt, og den har alt utenom blu-ray spiller... -blutooth -3usb + kombi usb/esata -trådløst med a/b/g og n standard -ekstremt batteri som klarer 4 timer -hdmi ut -320GB disk -3gb ram +++++++ eller er dette det beste kjøpet på "billig maskiner" http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=405030 Lenke til kommentar
truered Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Er det noen som har en mening om den ekstra tusenlappen for en 5930g er verdt det, i forhold til prisen på 5920g? 5930g fra Euronics 5920g fra Elprice Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 nå er ikke 5930g versjonen fra euronics den EKTE modellen heller da.... dette er den ekte: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=375531 den andre er bare en crap mellomversjon som har kommet med samme kabinett som den ekte står på euronics at prisen ikke gjelder i butikk... Lenke til kommentar
boos Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Hva er det som er en "crap mellomversjon"? 5920G fra Elprice?? Er ikke den ok? boos Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Kjøpte selv akkurat denne toshiban http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=114557 vurderte acern på elprice , men toshiban virker som et mere kvalitets produkt den mangler blueray og litt tregere cpu, men har større og bedre skjerm, n-støtte, bedre garanti(dobbel så lang), e-sata, bluetooth, bedre høytallere++++ Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Hva er det som er en "crap mellomversjon"? 5920G fra Elprice?? Er ikke den ok? boos 5930g versjonen til euronics er CRAP versjonen Lenke til kommentar
truered Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Kjøpte selv akkurat denne toshibanhttp://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=114557 Hmm den mangler hdmi, som jeg har lyst på... men ellers takk for godt tips I skrivende stund vurderer jeg egentlig kun 5920g'en fra Elprice, 5930g fra Komplett, og så virker det for meg som om denne HP Pavillion DVS-1136'en fra Elprice også representerer bra verdi for penga. 5930g'en er i utgangspunktet 1500 mer enn jeg hadde tenkt å gi, så spørsmålet er om de 1500 forsvares av kvalitet/ytelse/"bang for the buck". Råd og tips mottas fortsatt Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=381264 denne er hakket vassere en elprice sin hp maskin... men koster det samme ellers vil keg anbefale denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=40503...led#ProductTabs den har hdmi samt at det følger med 2 gig ekstra ram for totalt 3gb Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Har du 7500kr å bruke på maskin er vel 5930G en av de maskinen som gir deg mest ytelse/kr. I tillegg et meget godt batteri. 5920 er ingen dårlig maskin, men den har noe lavere generell ytelse, men du får da blue-ray om det er av ønske. Dessuten er den noe billigere, så man evnt har til bæreveske og evnt mus om man trenger det og innenfor budsjettet. Lenke til kommentar
chirsso Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) Dette er mye mer ytelse for pengene. Mye raskere prosessor, blu-ray, ellers mye likt. Kjøpe en mye billigere er ok, men ikke spar 500,- kr. i forhold til 5930 http://www.expert.no/product/product.aspx?...ifier=HPDV51095 Endret 9. januar 2009 av chirsso Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Dette er mye mer ytelse for pengene. Mye raskere prosessor, blu-ray, ellers mye likt. Kjøpe en mye billigere er ok, men ikke spar 500,- kr. i forhold til 5930 http://www.expert.no/product/product.aspx?...ifier=HPDV51095 er snakk om pc for 6k ikke 8k men det er et godt kjøp ja.. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Dette er mye mer ytelse for pengene. Mye raskere prosessor, blu-ray, ellers mye likt. Kjøpe en mye billigere er ok, men ikke spar 500,- kr. i forhold til 5930 http://www.expert.no/product/product.aspx?...ifier=HPDV51095 Joda, du får raskere CPU, men så får du også et dårligere batteri (6 celler mot 8 celler). Så man må vel nesten avgjøre hva man ønsker. Dessuten begynner vi å gå litt vel langt over grensa for hva trådstarter ønsket. Lenke til kommentar
truered Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2009 Trådstarter er veldig fornøyd med tilbakemeldinger og tips Jeg tar meg en tur til elprice i dag for å se nærmere på HP'en og Aceren. Hvis HP'en ser bra ut så handler jeg sannsynligvis 1145-varianten fra mpx eller komplett. Har fått tips fra en kompis som er strålende fornøyd med HP, bla. har den noe recovery funksjonalitet som er verdifull. Takk for alle innspill folkens. Lenke til kommentar
King_Canute Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Ser at de pc'ene som trådstarter ser på har skjerm oppløsning på 1200x800, hvordan er denne oppløsningen i forhold til en bærbar som har 1650x1050? sitter å vurdere samme pc'er da min gamle Dell er såpass gammel at en ny hadde vært greit. Min gamle Dell har 1650x1050 og når jeg setter ned oppløsningen til 1200x800 på Dell'en så ser det helt for jæ... ut, hvis det virkelig er slik de nye pc'ene ser ut på skjermbilde, er det helt uaktuelt å kjøpe noen av de som trådstarter ser på. Noen som har en kommentar til dette? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Du kan ikke se på samme oppløsning på din bærbare, da du ikke følger native oppløpsning, og ting vil se mye rare ut. Men, du vil nok ha en overgangsperiode, da det vil bli mindre å se på skjermen samtidig. Jeg savner i grunn min 1400x1050, men jeg for min del klarer meg når det gjelder laptop. Ikke så ofte i bruk. Lenke til kommentar
King_Canute Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Vurderer sterkt om jeg skal lukke øyene og legge i noen ekstra kroner og kjøpe denne Acer Aspire 5930G i stedet for Acer Aspire 5920G. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 har denne selv og den er kickass! eneste som er litt å sette fingern på en oppløsninga på 1280x800 støysvak og ekstremt batteri har den også Lenke til kommentar
truered Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2009 Er det ytelse på spill som først og fremst gjør 5930'en så bra? Eller er det mer "overall" ytelse? Det er vel først og fremst grafikkortet som er den store forskjellen på den og HP'en, samt batteriet. Prosessorene er forskjellige, amd'en skal gjøre 2,1ghz og intel'en 2ghz. Har lest at man ikke lenger sammenligner ytelse i ghz riktignok, men har det for meg at amd i hvert fall ikke er utpreget dårligere enn intel... Anyways. Hovedforskjellen i pris utgjøres av et fantastisk grafikkort og et bedre batteri. Det er mulig jeg kommer til å se litt film og streame en og annen fotballkamp... koble pc'en til hd tv, og spille noen litt mindre grafikkintensive spill. Men er usikker på om de 1500 kr ekstra gir meg noe jeg kommer til å få spesielt mye bruk for. For meg virker det som HP'en gir meg det jeg trenger. Med mindre det er noe jeg bommer stygt på i antagelsene mine over da. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 amden i hpen og intelen i aceren er ikke sammenlignbare... ytelsen i GHz er ikke det som gjelder... men intelen er basert på 45NM teknologi som gir lavere varme og mindre forbruk, samt at den klokker deg opp og ned etter behov... så den fører til mye bedre batteritid... dette har også grafikken i 5930g.. den er basert på 65NM men den skrur seg av når den ikke trengs, slik at maskina bruker intigrert grafikk = bedre batteri Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå