Ohhmyyyy Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Alright, her kommer historia: ei venninna av meg er midt i 1.året studiespesialisering, men gjør det ikke så bra. Hun vurder å slutte og heller begynne om igjen med hele det første året. Så er det da slik at man har rett til 3år gratis skolegang, sant? Og nå har hun brukt opp ett år allerede. Så til spørsmålet: Hva må hun betale på 3.året om hun tar 1.året om igjen? Og er det slik at dette året hun nå har gått blir "slettet" fra vitnemålet, at hun begynner på en helt ny start eller vil dette følge henne for resten av livet? Lenke til kommentar
Ad Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Alright, her kommer historia: ei venninna av meg er midt i 1.året studiespesialisering, men gjør det ikke så bra. Hun vurder å slutte og heller begynne om igjen med hele det første året. Så er det da slik at man har rett til 3år gratis skolegang, sant? Og nå har hun brukt opp ett år allerede. Så til spørsmålet: Hva må hun betale på 3.året om hun tar 1.året om igjen? Og er det slik at dette året hun nå har gått blir "slettet" fra vitnemålet, at hun begynner på en helt ny start eller vil dette følge henne for resten av livet? Hadde jeg vært veninna di hadde jeg heller tatt et ordentelig skippertak dette vårsemesteret og fått bedre karakterer til sommeren. Om hun gjorde det dårlig nå så betyr det ikke at sommerkarakterene blir dårlige, ettersom kunnskapsløftet sier at karakterene skal settes etter hvordan kompetanse man har i slutten av semesteret, så dermed skal ikke julekarakterene ha så mye å si når det gjelder vitnemålet. De avsluttende fagene på vg1 er heller ikke forferdelig vanskelig å lese seg opp til, hvis hun har gått glipp av mye. (Utenom matte kanskje). Når det gjelder å gå om igjen, så er det en eller annen regel med at man har rett til å ta videregående utdanning hvis man tar den i løpet av 4/5 år? Det er jo mange som tar seg et friår og dermed bruker 4 år på vgs uten at det skaper problemer. Under kunnskapsløftet vil vel også fag som er tatt om igjen i løpet av tiden du går på vgs gå under primærvitnemål? Korriger meg hvis jeg tar feil Lenke til kommentar
Lurq Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Enig, ho bør fullføre dette året. Da kan ho få fritak i endel fag til neste år dersom ho begynner på nytt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå