mEhE` Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) prøvde live ubuntu cd`en og tenker og installere denne for og prøve ut. har skjønt at man må bruke fat32 filsystem til linux? men jeg vil gjerne kunne ha mulighet for å installere windows os også. jeg har en hardisk på 80gb som jeg bruker til oparativsystem.kansje jeg burde dele den opp i to, 40gb til Windows og 40 til Linux? burde vel da ha "c:" som ntfs og "d:" som fat32? har prøvd og installere windows på d: tidligere men som regel legges det alltid windows filer inn på "c:" alikevel.Gjelder dette linux også eller kan jeg legge alt på d:? hva tror dere? pc speks: intel core duo 8400 3.0ghz ati readon 4850 skjermkort Asus P5Q Deluxe, P45, Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,Kit w/two matched hardisk 1 ide på 80gb til OS 1 120gb sata 150 (ntfs filsystem,denne skal ikke formateres) 1 320 gb sata 150 (ntfs filsystem,denne skal ikke formateres) Endret 8. januar 2009 av mEhE` Lenke til kommentar
ilovebrownies Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Du trenger ikke ha FAT32 til Linux, heller ext3 (ext4?). Hvis du laster ned en Ubuntu CD vil du finne et enkelt verktøy for å dele harddisken i det du installerer Ubuntu. C: og D: er navnstandarder som Windows benytter, så det trenger du ikke bry deg om i Linux sammenheng Lenke til kommentar
mEhE` Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) C: og D: er navnstandarder som Windows benytter, så det trenger du ikke bry deg om i Linux sammenheng skjønte dette etter å ha lest litt. men vis jeg da installerer Ubuntu som hoved OS.som sagt tidligere vil jeg bruke min 80gb til OS.men når jeg da partisjonerer til linux OS kan jeg da bare holde av noen GB til en c: til bruk av Windows.? om noen skjønner hva jeg mener da. eller hvordan funker det? men fat 32 er alikevel andbefalt,elller? kan jeg da kjøre fat32 på alle linux os partisjonen mens en windows partisjon(c:) kan formaters til NTFS? håper noen skjønner hva jeg mener.. nevner nok en gang at alt dette skal skje med en og samme hardisk. Endret 8. januar 2009 av mEhE` Lenke til kommentar
ilovebrownies Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Det beste er å installere Windows først, også Ubuntu etterpå slik at du får Bootloaderen til Ubuntu (GRUB). FAT32 er ikke anbefalt til Linux det er ext3/4 som er det absolutt beste, men dette ordner installasjonsveiviseren til Ubuntu automatisk. Endret 8. januar 2009 av ilovebrownies Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Men det kan være lurt å ha en separat partisjon for filene dine, slik at du har denne felles for begge OS, men separert fra selve systemene. Denne kan feks være NTFS (hvis du primært bruker Win) eller ext3 (hvis du primært bruker Linux). Lenke til kommentar
mEhE` Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 jeg har installert windows 32bit xp nå,og tenker og innstallere Vista og Ubuntu. kan jeg da innstallere Ubuntu først og deretter slette xp og så legge inn vista? hva vil være den beste og letteste utveien hær? men ang partisjon,om jeg legger inn Vista først lager jeg da kun en partisjon på 40gb(c:) til vista og la resten være til Linux filsystemet. eller hvordan må det gjøres? om jeg lager en stor partisjon på 80gb vil vel windows forsvinne når jeg da skal lage nye partisjoner til linux? Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 1. Du burde teste Linux Mint. Den er basert på Ubuntu men det inneholder noe mediacodecer eller noe så du slipper og styre med det. 2. Vis du bruker ex2 (Vet det er gammelt) så vet jeg om en del drivere for Windows så du kan gå inn Linuxdisken din. Lenke til kommentar
ilovebrownies Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 En grei regel er at Linux installeres til slutt p.g.a at Bootloaderen (GRUB e.l) støtter både Linux og Windows, mens Bootloaderen til Windows er kjent for å ikke like Linux helt. Hvis du skal kvitte deg meg XP, ville jeg gjordt følgende: 1. Installer Vista på hele disken. 2. Installer Ubuntu. Under installasjonen til Ubuntu vil du få valg om hvordan du vil gjøre det med tanke på partisjoner. Her kan du krympe Windows-partisjonen din til 40GB og installere Ubuntu på de resterende 40GB Håper dette gikk an å forstå Lenke til kommentar
mEhE` Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 vis det ikke er værre en det har jeg bekymra meg unødvendig.. takker så mye Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Hvis du har muligheten ville jeg laget en partisjon på 40GB, installert vista på den, og latt resten av disken være upartisjonert. Da kan du velge at ubuntu/mint skal benytte ledig plass på disken under installasjonen, så slipper du den lille risikoen det er å krympe en partisjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå