tomsi42 Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. januar 2009 Dette med hvor nøyaktig man skal være, må jeg tenke på litt. Men jeg kan være enig at +/- en dag bør være gyldig. Ikke så mye for å være snill, men de sies at lyset er bedre dagen før og etter fullmånen. På selve dagen er fullmåne ofte så lys at det er vanskelig å ta et godt bilde. Men jeg synes at hvis det er noen som har motforestillinger, så bør deres synspunkter komme frem før jeg tar en endelig avgjørelse. Tom Det har ikke kommet noen innsigelser, så +/- en dag godtas. Tom Lenke til kommentar
rmacvest Skrevet 10. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2009 Må det være et reint bilde av månen?? Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 10. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2009 Om du bruker samme kamera og objektiv til å ta et reint bilde av månen pr måned, så ender du ca opp med 12 (eller 13) like bilder. Litt lite fantasifullt kanskje. Så jeg har i hvertfall ikke tenkt å ta bare "reine månebilder" men også noen der andre omgivelser ol. er med. Men månen må være med på alle bildene, direkte eller indirekte. Det var min tolkning av det i hvertfall. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. januar 2009 Det er som ok67 sier, fullmånen må være synlig på bilde - direkte eller indirekte. Men hvor mye mer som skjer i bildet, det velger du. Blir litt kjedelig med 13 fullmåner vil jeg tro Tom Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 10. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2009 Tilløp til klarvær i kveld, med dårlige værmeldinger for de neste dagene. Har derfor knipset noen månebilder. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 10. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2009 Men jeg kan være enig at +/- en dag bør være gyldig. Ikke så mye for å være snill, men de sies at lyset er bedre dagen før og etter fullmånen. På selve dagen er fullmåne ofte så lys at det er vanskelig å ta et godt bilde.For å være helt ærlig tror jeg du skal ha problemer med å skille lysmengden dagen før og på fullmånedagen/natten... Men du vil nok kunne skille fullmånen i morgen fra en del andre, da månen er nærmere nå enn "vanlig". Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 10. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2009 Siden fullmånen er i natt, så er den vel trolig sterkere i kveld enn i morgen kveld. Den var forøvrig veldig sterk og klar i kveld, men det var/er en del skyer som driver forbi. Og da har jeg posta første bildet i bildetråden. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. januar 2009 For å være helt ærlig tror jeg du skal ha problemer med å skille lysmengden dagen før og på fullmånedagen/natten... Men du vil nok kunne skille fullmånen i morgen fra en del andre, da månen er nærmere nå enn "vanlig". Det er mulig. Men her jeg er, så er dette av akademisk interesse da det har skyet over, og slik kan det se ut som det blir en stund ... Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 10. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2009 Det er mulig. Men her jeg er, så er dette av akademisk interesse da det har skyet over, og slik kan det se ut som det blir en stund ...Samme her... Men her jeg er vil det nok være mer enn mørkt nok til å fotografere fullmånen også i morgen, selv om jeg ikke er sikker på at været vil tillate det her heller. Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 11. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2009 Typisk.. Skyer tjukke som graut, ikke mulig å se sola engang, ihvertfall ikke månen! Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 11. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2009 Bør helst bli noen kreative-bilder angående +/- fullmånedato, ville jeg helst sett at det ikke ble altfor frie tøyler... Selv foretrekker jeg eksakt dato, men enig at en dag før eller etter bør gå. Men ikke noe mer! Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 12. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2009 Nå er det en knallfin måne som ligger lavt i terrenget Dessverre må jeg opp på en ås som er dekket av blank hålke, noe som gjør det vanskelig å ta seg til utkikkspunktet blir dessverre ikke månebilde denne gangen.... Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 12. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2009 Den største fullmånen i år var selvfølgelig denne helgen, og det var selvfølgelig storm og regn.. Men det er typisk når man bor i et "nedbørsbelte" som det så fint heter.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. februar 2009 Da nærmer det seg neste fullmåne: 2009 Feb 9 14:51 Mon +/- et døgn som sist. Tom Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 7. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2009 Får ikke håpe "tåka" spiller oss et puss, slik den gjorde i utfor'en for min del blir vel mandag/tirsdag datoen for riktig vær Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 8. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2009 Som klassekontakt for 10åringen skal jeg arrangere aketur i fullmåneskinnet i morgen. Ser faktisk ut til at det skal klarne opp utover kvelden også, får ta med kamera, stativ og litt stasj og se hva det blir til. Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 9. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2009 Da er sekken pakket. Får se om jeg klarer å forbedre forrige motiv litt. Kjedelig som jeg er Skal være på utkikk etter andre motiv også. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 16. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg tok noen månebilder i forbindelse med nattkonkurrasen denne runden, dersom jeg husker det skal de legges inn i fullmånegalleriet. Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 25. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) For å pirke litt Regel nr 4. "Du skal poste maks ett bilde per fullmåne." Står i første post i denne tråden. Så ønsker du kritikk av bildene er nok bildekritikk riktig sted. Endret 25. februar 2009 av ok67 Lenke til kommentar
kimare Skrevet 26. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2009 For å pirke litt Regel nr 4. "Du skal poste maks ett bilde per fullmåne." Står i første post i denne tråden. Så ønsker du kritikk av bildene er nok bildekritikk riktig sted. Siden jeg ikke leverte av første fullmåne får vi leke at det ene bildet er av den . Tilbakemeldingene var ikke så viktige egentlig, det var bare dersom noen hadde raske tanker. Selvsagt vet jeg at bildekritikken er den riktige plassen å poste, dersom man ønsker tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå