Gå til innhold

Oppgradering til 3500,- +-

Anbefalte innlegg

Har planer om å oppgradere PC-en min nå når jeg får stipend om en ukes tid. Regner med å få rundt 3000,- - 3500,- og har i tillegg 500,- selv, så ønsker å ligge på ca. 3500,-.

Ting som forløpig skal byttes ut er kabinett, PSU, skjermkort og RAM. Har satt opp en handleliste på prisguide.no, men har lyst på tips til forandringer og alternativer, gjerne som kan gjøre det billigere uten alt for stort ytelsetap. Forresten, de delene jeg skal beholde er hovedkort (Gigabyte, GA-73PVM-S2H, mATX, socket 775), CPU (Intel Core 2 Duo E6550 @ 2,33 gHz), harddisk (ukjent 200GB) og DVD-brenner.

Satt opp handlevogna med:

Skjermkort: Asus EAH4850 MATRIX, fordi jeg ønsker et passe kraftig, men billig skjermkort, og da ser HD4850 bra ut. Ville i tillegg ha dualslotkjøler. Kan selvfølgelig kutte ned til et rimligere HD4850, bare det har dualslotkjøler. Er også åpen for andre skjermkort. Har blant annet vurdert 9800GT, 9800GTX+, HD4830 og HD4670 (er usikker på om jeg trenger alle kreftene de andre alternativene har).

PSU: Cooler Master Real Power M620 620W, fordi jeg vil ha en annen PSU enn den jalla-neonlys-Apevia-PSU-en jeg har nå, og samtidig modulær. 620W bør holde en stund. Har også vurdert Gigabyte Odin Pro 550W (550W holder det også), og vil helst ha den, men ser ikke ut til at Multicom har den.

Kabinett: Antec P180 Mini, fordi jeg kunne tenkt meg en stilfull kasse med gode muligheter for kabelorganisering (noe mitt nåværende LanBox Lite verken har eller er). P182 hadde selvfølgelig vært best, men har ikke råd.

RAM: Kingston HyperX DDR2-800 4 GB, fordi jeg skal ha minst 4GB RAM, og dette ser ut til å være et av de billigste 4GB-kitene med kjøler (har en forkjærlighet for RAM med kjølere). Må forresten også ha et 2x2GB-kit, fordi hovedkortet kun har to RAM-sloter.

PC-en skal brukes til lett spilling, av spill som TF2 og andre spill basert på Source-motoren, Red Alert 3, LOTRO og Fallout 3. Vil også ha PC-en så kjølig og stille som mulig.

Noen som har innspill, eller forslag til forbedringer som kan gjøre oppsettet billigere? Vil helst holde meg under 3500,-. :)

- Rune

Btw, ble visst et litt langt innlegg kun for en oppgradering :p

Endret av Kong _Kake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har byttet PSU-en i oppsettet med en Antec NeoPower på 550W, da sparer jeg noen kroner og får en PSU Antec anbefaler for kabinettet. Også bare lurer jeg på om det egentlig vil ha noe særlig å si på ytelsen om jeg bytter skjermkort til HD4830. Sparer noen hundrelapper, men det yter vel nesten like bra som HD4850? Og vil egentlig et skjermkort med singleslot-kjøler gjøre det veldig mye varmere i kabinettet i motsetning til dualslot? Er veldig hypp på å få handlevogna under 3500,- hos Multicom. :p

Endret av Kong _Kake
Lenke til kommentar

wtf? Trodde jeg skrev et ganske så utfyllende svar her! Nå ble jeg forvirret!

Ok, back on topic:

Hvorfor tror du Antec anbefaler Antec ?

Men for all del; NeoPower har fått gode kritikker i tester, og virker som en god PSU.

4830 klokker du lett opp på høyde med 4850, ytelsen er relatit lik uten klokking også.

Singleslot-kjøler skal gå helt fint, tviler på at produsentene sender ut er kort de vet kommer til å gå varmt.

Lenke til kommentar

Joda, svaret ditt var bra det. Ville bare høre meninger fra flere folk også. :p

Men ja, skjønner det at Antec anbefaler seg selv. Men leste en del tester, og det ser bra ut.

Forresten, takker for svaret ditt igjen :D tror jeg går for oppsettet jeg satt opp nå da :)

Med mindre noen andre kommer med noen fantastiske oppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...