Roxas4762 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Hei Jeg tar bilder med et Canon 450d, og dens interne blitz. Har hatt dette i et halvt års tid nå. (hobbybasis). Kunne godt tenkt meg å i større grad ha mulighet til å påvirke lyset på bildene selv. Derfor tenkte jeg å utvide med en ekstern blitz. Ser det som fordelaktig at den også kan avfyres trådløst fra et annet ståsted enn montert på kameraet , (tripod). Har kikket litt rundt, men synes det er vanskelig å vite sikkert om de ulike komponentene passer sammen. Er det noen som har annbefalinger til en Canon blitz, med det som trengs for å fyre den av trådløst, samt en tripod den kan stå på? (Hva koster eventuellt en slik løsning med kabler istedenfor trådløs styring?) Mvh Rox Endret 9. januar 2009 av Roxas4762 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Canon har en blits 580EX som du kan bruke som masterblits eller som slave,og 430EX som du kun kan bruke som slaveblits ir-styrt av en 580EX eller ST-E2. ST-E2 monteres på kamera og gir deg i tillegg som ir-sender til blitser også en bedre hjelpefokuslys. Eller du kan kjøpe noen uorginale blitser som blir trigget av den innebygget blitsen,men da får du ikke e-ttl målinger. Du kan bruke andre typer triggere for og trigge blitser men det får andre ta seg av. Endret 8. januar 2009 av Nautica Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) Eller du kan kjøpe noen uorginale blitser som blir trigget av den innebygget blitsen,men da får du ikke e-ttl målinger. Støtter ikke f.eks Metz og Sigmas (Canon-modellene, altså?) E-ttl? Endret 9. januar 2009 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Støtter ikke f.eks Metz og Sigmas (Canon-modellene, altså?) E-ttl? De blitsene som har ettl målinger støtter dette hvis det er påmontert kameraet,men hvis du bruker blitsene eksternt uten fysisk forbindelse med kameraer så vil man ikke få ettl støtte. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Hva er E-ttl? Evaluative through the lens. Her kan du lære litt om Canon blits funksjons-områder og bruk. Lenke til kommentar
Roxas4762 Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Takk for svar Jeg handler nok en blitz til å begynne med, og utvider senere med en til om behovet for det kommer. Er det store forskjeller på 580EX, og 430EX hva gjelder fysisk størrelse, og vekt? Om jeg går for en 430EX, og en ST-E2 så vil ST-E2 altså være overflødig hvis jeg ved en senere annledning anskaffer en 580EX som master? Vil det være en bedre, i alle fall rimeligere løsning å handle en 430EX, og en Radiosender for hot shoe blitz? http://www.fotopia.no/produkt.asp?p=19228&c2=589&c= I så fall at denne løsningen fungerer, hva skjer med E-ttl ved bruk av en slik Radiosender? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) Du må nok bruke blitsen manuelt ved bruk av uorginale radiosendere. Ved bruk av ST-E2 så kan du bruke både 430 EX og 580 EX som slave samtidlig eller du kan bruke 580 EX som master og 430 EX som slave. Hvis du har råd så ville jeg nok kjøpt en 580 EX II først og en kabel OC-E3 da får du ca en rekkevidde på 1.5 meter,og ved sener tidspunkt kjøpt en eller flere 430 EX II. Eller du kan kjøpe 430 EX II og en ST-E2 og senere kjøpe flere 430 EX II'er. Her kan du lese litt mer om de forskjellige blitsene som passer til Canon. Endret 9. januar 2009 av Nautica Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Hva er fordelen med å kjøpe det i den rekkefølgen og ikke omvendt? Lenke til kommentar
Roxas4762 Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Da var denne løst Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Hva er fordelen med å kjøpe det i den rekkefølgen og ikke omvendt? Fordelen er at du får en kraftigere blits,men det spiller ingen rolle hvilken blits man kjøper først. Skal du bruke blits trådløs med ettl målinger må du kjøpe enten 580 EX eller ST-E3 uansett. Lenke til kommentar
TheBoxhead Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Radio Popper gir også full ettl på canon blitzer hvis jeg ikke tar feil ? Da får du bra rekkevidde men prisen er jo kansje litt høy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå