Gå til innhold

Togstopp for Palestina


Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2856269.ece

 

Hva gir en fagorganisasjon for lokførere den sinnsyke ideen at de, på vegne av sine medlemmer, kan kreve israelsk tilbaketrekning fra Gaza?

Jeg er selv medlem i NLF, og de har ikke spurt meg om hva jeg mener.

 

For meg hadde dette vært en akseptabel markering, dersom den var til minne om de falne på begge sider i en krig som ligger litt nærmere Norge.

Men dette er noe helt annet!

Her har en interesseorganisasjon for lokomotivførere valgt side i en krig i et fjernt land,

og på vegne av alle sine medlemmer, forårsaker de med vilje forsinkelser i togtrafikken for å støtte palestinerne.

 

Det er det psykeste jeg har hørt etter at handicappforbundet og studentorganisasjonen meldte seg inn i PLO.

 

Dette er ikke stedet å diskutere midtøsten-konflikten, men hvorvidt forbundet burde holde seg til det de skal, nemlig ivareta lokførernes interesser.

 

Fra forbundets sider:

Til NLFs medlemmer og spesielt til lokførere i tjeneste i persontog torsdag 8/1-09 kl. 16

 

Med bakgrunn i den humanitære situasjonen som har oppstått etter Israels invasjon i Gaza, har forbundsstyret i NLF vedtatt en politisk markering til støtte for det palestinske folket. Forbundsstyret mener at det er vår plikt som fagorganiserte å reagere overfor den nedslaktningen av sivile vi nå er vitne til.

 

Markeringen vil bli gjennomført ved at samtlige persontog som er underveis kl. 16.00 torsdag 8. Januar 2009 skal få et ekstra to minutters opphold på stasjon med ordinær stopp (ikke endestasjon) som ligger nærmest dette klokkeslettet. Under dette oppholdet skal følgende informasjon leses over høyttaler:

 

Dette er en melding til de reisende fra lokomotivføreren:

 

Med bakgrunn i den aktuelle situasjonen i Gaza har Norsk Lokomotivmannsforbund som organiserer alle lokomotivførere i Norge, besluttet å uttrykke sin solidaritet med det palestinske folket. Dette skjer ved at alle tog i Norge i dag får et forlenget stasjonsopphold på to minutter rundt kl. 16.00.

Vi krever en umiddelbar tilbaketrekning av israelske tropper fra Gaza !

 

Takk for deres forståelse

 

Markeringen er en lovlig aksjon og de berørte selskapene er underrettet.

 

Hva skal liksom være konsekvensen for en lokfører som nekter å støtte palestinerne gjennom høyttaleranlegget, eller kreve israelsk tilbaketrekning fra Gaza, fordi han er av en annen politisk oppfatning?

 

Jeg reagerer særlig på den linjen som jeg har markert i rødt.

Igjen: Dette er en LO-organisasjon for lokomotivførere, av alle ting.

Og de vil ha oss til å kringkaste anti-israelsk propaganda i alle tog, uavhengig av lokførerens eget standpunkt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes dette er hårreisende oppførsel. Som kunde som betaler for et produkt, vil jeg ha meg frabedt å bli dyttet på personlige politiske budskap når jeg reiser. Dette er fullstendig respektløst både ovenfor arbeiderne og kundene. Jernbanen skal da på ingen måte være noen politisk arena!?

Lenke til kommentar

Du kan jo kontakte forbundsstyret og spørre dem hva de mener med at det er deres "plikt som fagorganiserte" å reagere. Har en fagforening noen plikt utover det mandat de er gitt av sine medlemmer? Og står fagorganiserte i noen særstilling når det gjelder å reagere på krig og elendighet? Hva med de som ikke er organiserte, de har jo tydeligvis ikke denne plikten...?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Ja, det er jo en annen tradisjon - god eller dårlig - at de som er aktive bestemmer aktivitetene. Du kan ikke vente å bli spurt om alle ting som skal vedtas. Da hadde det blitt rimelig tungrodd å drive en organisasjon.

 

Men man kan argumentere for at i en såpass politisk sak så kunne man understreket at dette tross alt var en samvittighetssak, og at deltagelse var opp til den enkelte lokfører. Men det er det vel kanskje heller ikke tradisjon for i fagbevegelsen...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Men man kan argumentere for at i en såpass politisk sak så kunne man understreket at dette tross alt var en samvittighetssak, og at deltagelse var opp til den enkelte lokfører.

 

Den avgjørelsen merket jeg godt i går hvor togene var 10-15 min forsinket.

 

At dette var opptil den enkelte lokfører er tull. Det er nok til at en idiot i Oslotunnelen bestemmer seg for å stoppe og så blir hele togsystemet i Norge, ja HELE Norge, lammet i løpet av kort tid.

Lenke til kommentar
Men man kan argumentere for at i en såpass politisk sak så kunne man understreket at dette tross alt var en samvittighetssak, og at deltagelse var opp til den enkelte lokfører.

 

Den avgjørelsen merket jeg godt i går hvor togene var 10-15 min forsinket.

 

At dette var opptil den enkelte lokfører er tull. Det er nok til at en idiot i Oslotunnelen bestemmer seg for å stoppe og så blir hele togsystemet i Norge, ja HELE Norge, lammet i løpet av kort tid.

 

Hadde du lest saken, hadde du sett at togene skulle stoppe rundt kl 16 ved nærmeste stasjon. Altså ikke midt inne i Oslotunellen. Hadde så skjedd likevel ville ikke hele togsystemet blitt lammet. Det er mer enn et togspor. Men vi hadde fått forsinkelser ja, men ingen grunn til å overdrive.

 

Jeg tok toget fra jobben kl 16.29 og det var helt i tide. Vet ikke hvordan det er med andre avganger.

 

For min del er kanskje aksjonsformen litt upassende. Det tok meg to ekstra timer å komme meg til og fra jobb på tirsdag på grunn av problemer ved Lillestrøm. Dette var dog ikke lokførernes skyld, men har fått nok av forsinkelser denne uka.

 

Men i bunn og grunn syntes jeg dette var en grei aksjon. Det var tross alt opp til den enkelte om h*n ville delta eller ikke.

Lenke til kommentar

Siste nytt: Etter nattens intense forhandlinger mellom Israel og Norsk Lokomotivmannsforbund ble det etter ett ekstraordinært møte i Knesset besluttet av Israels regjering å etterfølge kravet fra Norsk Lokomotivmannsforbund. De innfører 100% tilbaketrekning med umiddelbar virkning. Videre forhandlinger med Norsk Lokomotivmannsforbund vil pågå utover dagen for å diskuterer premisser for en permanent fredsløsning.

Lenke til kommentar
Men man kan argumentere for at i en såpass politisk sak så kunne man understreket at dette tross alt var en samvittighetssak, og at deltagelse var opp til den enkelte lokfører.

 

Den avgjørelsen merket jeg godt i går hvor togene var 10-15 min forsinket.

 

At dette var opptil den enkelte lokfører er tull. Det er nok til at en idiot i Oslotunnelen bestemmer seg for å stoppe og så blir hele togsystemet i Norge, ja HELE Norge, lammet i løpet av kort tid.

 

Hadde du lest saken, hadde du sett at togene skulle stoppe rundt kl 16 ved nærmeste stasjon. Altså ikke midt inne i Oslotunellen. Hadde så skjedd likevel ville ikke hele togsystemet blitt lammet. Det er mer enn et togspor. Men vi hadde fått forsinkelser ja, men ingen grunn til å overdrive.

 

Jeg tok toget fra jobben kl 16.29 og det var helt i tide. Vet ikke hvordan det er med andre avganger.

 

For min del er kanskje aksjonsformen litt upassende. Det tok meg to ekstra timer å komme meg til og fra jobb på tirsdag på grunn av problemer ved Lillestrøm. Dette var dog ikke lokførernes skyld, men har fått nok av forsinkelser denne uka.

 

Men i bunn og grunn syntes jeg dette var en grei aksjon. Det var tross alt opp til den enkelte om h*n ville delta eller ikke.

 

Mye rart man skal lese og peiling på tog har ihvertfall ingen her. Har du hørt om Nationaltheateret togstasjon ? Vet du hvor den ligger ? Sjekk kartet.

 

Når det gjelder kapasitet på 1 spor kontra 2 så er den ikke halvparten, den er omtrent 1/3.

Sånn er det bare. I Oslotunnelen er kapasiten sprengt og det gir meget alvorlige følgeforsinkelser for flere tog dersom bare et tog er sent.

Dessuten var det ikke tog som stoppet i en retning, her skjedde det i begge.

I tillegg har Jernbaneverket en policy at tog som er forsinket ikke skal forsinke andre, dvs. at det gis prioritet i forhold til å holde antall forsinkede nede, ikke forsinkelsestiden på det enkelte toget.

 

Derfor opplevde du kanskje ikke forsinkelse på ditt, mens mange andre fikk det.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...