simenss Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Har en Peugeot 307 fra 2002 med automatgear. Har fått høre at jeg ved mindre stopp hvor Park er uaktuelt (rødt lys, fotgjenger etc.) skal sette automatkassen i nøytral for å ikke slite på clutchen. Er ikke bilene laget for å ta seg av dette selv? Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Nei, kjør som vanlig. Det er bare tull. Ingen som setter den i park når det blir rødt lys. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Mente ikke at man skal sette den i Park når det er rødt lys, men har hørt at man skal sette den i nøytral (her: vippe gearspaken ett hakk opp). Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Hehe, ja, jeg mente seff nøytral....sorry my bad. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Hvis ikke kassen automatisk går i nøytral ved stopp, så er det en fordel. Å kjøre den i drive betyr at motoren konstant står og belaster converteren, mens bremsene hindrer den i å gå rundt. Bruker endel mer drivstoff på det. Det tilsvarer å slure clutchen på en manuellkasse med hjulbremsene aktivert. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Da må jeg kanskje høre med et Peugeot-verksted for å finne ut hva jeg skal gjøre da. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Hvis ikke kassen automatisk går i nøytral ved stopp, så er det en fordel. Å kjøre den i drive betyr at motoren konstant står og belaster converteren, mens bremsene hindrer den i å gå rundt. Bruker endel mer drivstoff på det. Det tilsvarer å slure clutchen på en manuellkasse med hjulbremsene aktivert. Forskjellen er at en clutch er en mekanisk plate som presser mot svinghjulet, og dermed blir slitt, mens en converter er en hydraulisk kobling som stort sett slurer hele tiden (med mindre det er en lock-up), og ikke blir slitt. Jeg setter aldri i N når jeg venter på rødt lys. Med korrekt tomgang tror jeg heller ikke at dette vil gjøre utslag på forbruket. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Selvsagt er det tap i konvertoren når den skal sirkulere olje som bare møter en blokkert aksling i andre enden, ellers ville det ikke vært mulig å overføre kraft igjennom. Jeg sa ikke noe om at du nødvendigvis sliter på selve konvertoren, men du sliter på drivstoffet uansett. Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 "Da må jeg kanskje høre med et Peugeot-verksted for å finne ut hva jeg skal gjøre da. " ------------------------------- Er det ikke bare å sette den i Nøytral da,det skader jo ikke. Jeg bruker den "teknikken" selv i f.eks lyskryss o.l... :-) Lenke til kommentar
simenss Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Dersom det ikke er store greiene å spare på det (hverken for meg eller miljøet) er det ingen vits å gjøre det de årene jeg skal ha bilen Lenke til kommentar
eab Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Selvsagt er det tap i konvertoren når den skal sirkulere olje som bare møter en blokkert aksling i andre enden, ellers ville det ikke vært mulig å overføre kraft igjennom. Jeg sa ikke noe om at du nødvendigvis sliter på selve konvertoren, men du sliter på drivstoffet uansett. Det er sjelden converteren har så lav stallspeed at dette er noe problem... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Enig i det. På gamle biler med forgasser, og mekanisk tomgangsjustering, er det ikke særlig mer belastning når du setter den i Drive enn når den står i Neutral, så denne belastningen er ikke stor. Tomgangen dipper mer dersom du setter kupeviften på fullt, for eksempel. Lenke til kommentar
Penny Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Mener at følgende står i de respektive manualer: 1992 Mazda 323: Skal i nøytral 1999 Audi A4: Skal ikke i nøytral Tror moderne kasser med elektronisk styring klarer seg helt fint uten at man rører spaken i hvert kryss. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Jeg trodde selve converteren var helt mekanisk uansett om automatkassen er en moderne kasse med elektronisk styring eller en gammel Turbo Hydramatic eller PowerGlide. Dersom man derimot har en DSG eller Easytronic (Opel)/EMG (Peugeot)/MultiMode(Toyota)-kasse (elektronisk styrt manuellkasse med vanlig clutch), vil elektronikken "trykke inn" clutchen for deg mens du venter på grønt, og du har ikke tap i det hele tatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå