Gå til innhold

Moped kræsjer i åpen dør på bil, hvem sin feil?

Anbefalte innlegg

Hei hei.. Jeg trenger litt hjelp her:

Min far kjørte bilen våres til en Texaco bensin-stasjon, han parkerte utenfor stasjonen og gikk ut av bilen, kom 5-6 meter også merker han at han hadde glemt lommeboken, han åpner bildøren så den står circa 45grader også legger han seg over kjøre-sete for og hente lommeboken i passasjersetet.

Akkurat i det han strekker seg etter pengeboken, treffer en moped nedre del av døren og mopedføreren faller. Det er rimelig tydelig at døren ikke kunne vært helt opp men kun circa 45 grader ut i fra bulken.. hadde den vært helt oppe ville mest sannsynelig scooteren hun kjørte truffet med rattet og nedre del av mopeden og ikke bare nedre del. Det er en Opel Astra Combi.. sånn liten bil..

Det ble en liten bulk i nedre del av døren, moped fikk ikke særlige merker. Jenten som kjørte mopeden begynte og grine å sa at hun ikke så verken bilen eller døren. Min far lot henne gå hjem og ville heller komme opp en dag og fylle ut skademeldingen. Vi bor rimelig nærme..

Men nå har mopedføreren og hennes far skrevet at pappa åpnet døren akkurat når hun skulle kjøre forbi og dermed traff døren henne i siden..

Person som har saken i IF skadebyrå sa at i følge lov-verket er det, den som åpner døren sin feil uansett.. Stemmer dette?

Er det ikke noen regler som sier at man skal tilpasse situasjonen og ikke kjøre såpass nærme en bil at man kan kræsje i døren vist den plutselig åpner seg eller at man skal kunne stoppe vist f.eks ett lite barn løper ut foran bilen?

Hva mener dere? Er dette min far sin feil?

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den som åpner døren foran noen som kommer kjørende har ansvaret, i hvertfall om de kommer kjørende bakfra. Kom hun forfra forresten?

Men om din far sin versjon stemmer, er det jenta sin skyld. Så da spørs det hvem forsikringsselskapet tror på. Det kan være at faren til jenta tror at ting skjedde annerledes enn det gjorde, så jeg hadde spurt om de virkelig mener at det er hendelsesforløpet. Om de går med på din far sin versjon, er det hennes feil.

Det er ikke ulovlig å gå inn i bilen, og hun burde ha sett at han sto utenfor døren. Hadde ikke døren gått opp, hadde hun nok kjørt på han.

Pass på å få med at faren din allerede var ute av bilen før krasjen. Prøv å få tak i overvåkningsvideoen fra bensinstasjonen!

Lenke til kommentar
Har aldri vært borti dette, men vil tro det er bilføreren sin feil. Etter min mening er dette samme prinsipp som å sjekke sidespeil for klar bane i det man åpner døra.

Takk for svar.. Pappa sier han sto med det ene benet på utsiden av bilen og bare lente seg over fører-setet for og hente lommeboken.. Moped-fører mener han satt i bilen og åpnet døren opp akkurat i det hun kom kjørende.. altså ord mot ord..

Men er det ikke uforsvarlig og kjøre såpass nærme en bil? Og i en fart som gjør at man ikke klarer og stoppe vist noen kom rett ut i veien..

EDIT: Bensinstasjonen hadde ikke overvåknings-kameraet.. og pappa var inne i bilen når hun kræsjet..

OG hun kom bakfra

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar
Men er det ikke uforsvarlig og kjøre såpass nærme en bil? Og i en fart som gjør at man ikke klarer og stoppe vist noen kom rett ut i veien..

Det er ikke heldig, for å si det sånn, men det kommer jo an på plassen man har (på en bensinstasjon er det ofte god plass). Om man skulle kjøre i gangfart forbi alle parkerte biler går det ikke mye fort i trafikken.

Lenke til kommentar

Det er ikke heldig, for å si det sånn, men det kommer jo an på plassen man har (på en bensinstasjon er det ofte god plass). Om man skulle kjøre i gangfart forbi alle parkerte biler går det ikke mye fort i trafikken.

Nei det er sant det.. hehe, det hadde gått en tanke trægt da ja :)

Tusen takk for svar :) greit og få oppklart, selv om det er to forskjellige forklaringer på det, min fars og hennes... Men tror ikke pappa ville forsette noe særlig med det.. bare få fikset bilen og få det ut av verden..

Lenke til kommentar

Jeg lørte iallefall at det var føreren av moped som har ansvaret for og se opp for dører og lignende. Fikk beskjed at om jeg kjørte ved siden av bilene i en kø f.eks kunne bilførerene lukke opp døre rett forran meg uten at de fikk noe av skylda av forsikringsselskapet.

er kanskje noe lignende her? men du får si til IF akkurat sånn det skjedde, så er det ord mot ord. Ordet til din far, en erfaren traffikant, mot ordet til en 16-17 år gammel jente som kjørte scooter på snøføre...

Lenke til kommentar

Sikker på at bensinstasjonen ikke har kamera da? Det er da en kjent bensinstasjonkjede vi prater om da, pluss at det er vanlig med kameraer utenfor bensinstasjoner da folk kan stikke fra regningen og hærverk osv. .. . . . . . . ........

Lenke til kommentar

Litt merkeleg at forsikrings selskapet seier at det alltid er den som opner døra sin feil.

Sidan noko av det første vi lærer når vi skal ta førerkort er å tilpasse farten til alle hendinga (har ikkje telling på kor mange ganga dette var presisert både i boka, teorikurs og oppsummerings kurs) ,og at bilen forran kan late opp døra er jo ganske openbart at kan skje?

Har ikkje tatt moped lappen sjølv, so veit ikkje kva dei lærer der.

Edit:

Om han stod parkert inni mellom pumpene burde mopedisten skjønt at det er ein god mulighet for at personen opner opp døra?

Endret av Heize
Lenke til kommentar

Sånn det blir forklart her så var døren lukket, faren til trådstarter sto UTENFOR bilen og åpnet døren. Da kan det uansett ikke bli hans skyld.

Det med at det er ditt ansvar å se at det er klart når du åpner døren er for at ikke folk kan sitte i bilen og vente på at noen kommer kjørende, og vips har man ny dør på forsikringen.

Lenke til kommentar

Hvor stod dere parkert? Si litt om forholdene rundt og. Men akkurat hvem som har teoretisk skyld i dette vet jeg ikke, men at mopedføreren burde sett dette(ville tro hun så framover når hun kjørte!)? Nesten umulig å si med tanke på at i en teoretisk grunn kan det være bilføreren, og i den andre mopedføreren.

Lenke til kommentar

Skal vi se, åssen skal jeg forklare dette..

Texaco butikk, også en bilbredde, også pumper, også to bilbredder. en til bilen som skal pumpe bensin og en bilbredde til biler som bare parkerer utenfor stasjonen og skal inne og kjøpe noe.. andre siden av parkeringsplassen er det en lite grøft også hovedveien.. ^^

TEXACO - BIL - PUMPER - BIL - PARKERINGSBIL - GRØFT - HOVEDVEI :!:

Det er plass til en bil på vær side av pumpene.. også er det plass til en bil i parkeringsplassen ved siden av der igjen..

hehe, vet ikke om dette er til og skjønne, hehe.. men men..

Pappa gikk ut av bilen, glemte pengeboken, åpnet døren på nytt. Sto med ett bein utenfor bilen og kneet på det andre beinet var i førersetet mens han strakk seg etter pengeboken som lå i passasjersetet.. Altså han var delvis inne i bilen og døren sto circa 50 grader utover.. Slik sto han når mopeden kræsjet.

Mopedføreren var kun 16 år, og var rimelig oppspilt, grein, og vist ikke hva hun skulle gjøre.. Hun mente hun ikke hadde sett bilen eller døren.. Dette er forståelig nok, akkurat der og da..

Etter ulykken sto 16 åringen bare og grein og siden pappa kjente igjen navnet, vi bor 300m fra hverandre sa han at de ikke trengte og fylle ut skadeskjemaet da.. han kunne komme opp en dag og gjøre det samme med hennes foreldre.. Pappa fylte ut ett skjema for og låne-henger og mopedjenten kjørte videre mens han sto og fylte ut skjemaet.. det gikk en ukes tid og pappa gikk opp for og snakke med faren til jente, det møte gikk greit.. men så kom det ett brev med beskrivelse av hva som skjedde fra jenten sin side..

Der sto det at pappa hadde slått opp døren akkurat når hun kom kjørende, han hadde truffet henne i beinet, og kun beinet. siden mopeden var helt fin. Det var ett ganske ufint brev hvor pappa ble fremstilt veldig negativt..

Så pappa gikk til texaco for og få kopi av hva som skjedde, men de slettet videoen etter 14 dager, så den kunne han ikke få.. I dørkarmen er det en bulk på 3cm som kanten er bøyd innover mot bilen..

Hun kjørte scooter også hadde hun beinene bakover på den bakre-fothvileren.. Hun er helt fin i beinet, men hun var hos legen med det.. men det hadde gjort vondt de første dagene.. forståelig nok..

Nå er ikke jeg en lege, men for meg, er det totalt umulig og lage en slik bulk i en rimelig spiss dørkarm på en bil uten og skade beinet sitt noe mer.. for hun/hennes far mener nå at døren ble åpnet kjapt, nøyaktig når hun var vedsiden av bilen, dermed traff ikke døren fremsiden av scooteren, men kun beinet hennes..

Min far har jobbet på ett bilverksted i mange år, så og få fikset denne skaden er ikke mange kronene som må til, og det er ikke penger det står på. Vi er ikke helt sikre på hvorfor faren hennes reagerer slik..

Liker egentlig ikke og fortelle noe fra kun en side.. Men uansett, hva skal man gjøre.. bare godta det, eller stå på sitt ord og la IF ordne dette?

For all del, det kan godt hende døren var 40 grader åpnet, også når pappa hentet pengeboken og skulle lene seg tilbake så dyttet han døren lengre opp/helt opp med raua eller noe slikt.. Det vet jeg ikke.. han mener han ikke gjorde det..

Lenke til kommentar

Har begge parter samme forsikringsselskap? Ofte kan det føre til at forsikringsselskapet gir delt skyld for å sleppe og betale ut so mykje.

Ellers så er vell eit bensinstasjon område å samanlikne med ein parkeringsplass der du må kjøyre ekstra sakte og ta hensyn til fotgjengarar.

Egentlig så høyrest det ut på meg som at det var bildøra som beskytta faren din mot å bli påkjøyrt. Sjølv om døra hadde stått heilt åpen så stikker den ikkje ut meir en kanskje 60 cm (?).

I følge veitrafikklova så plikter alle trafikkanter å holde ei slik fart at dei kan stoppe om noke uventa skjer (slik som at noken kjem ut av ein parkert bil, eller ut mellom to parkerte bilar). Så lenge døra ikkje blei åpna ut mot vanleg veg så burde mopedisten holdt større avstand.

Spørsmålet her er kva som kan bevisast. Når det har tatt så lang tid kan folk bli usikkre på detaljane og eventuelle vitner vanskelig å finne.

Visst jenta skada foten og oppsøkte lege så skulle egentlig politiet vært varsla også, (sidan det er en personskade) då hadde skuldspørsmålet blitt avklart der og då.

Det beste tipset eg kan gi er å skrive eit motsvar der ein på sakleg vis og i ein roleg tone forklarar sin verson av kva som hente. Så vente med kranglinga til forsikringsselskapet har uttalt seg om kven si forklaring dei festar mest lit til.

Lenke til kommentar
Har begge parter samme forsikringsselskap? Ofte kan det føre til at forsikringsselskapet gir delt skyld for å sleppe og betale ut so mykje.

For seriøse forsikringsselskaper er slike påstander fullstendig bullshit. Selskapene skal forholde seg til lovverket og alle avgjørelser skal kunne forsvares i en eventuell rettsinstans. Automatisk delt skyld fordi alle parter er i samme selskap er en myte som bør dø en gang for alle.

Lenke til kommentar

For seriøse forsikringsselskaper er slike påstander fullstendig bullshit. Selskapene skal forholde seg til lovverket og alle avgjørelser skal kunne forsvares i en eventuell rettsinstans. Automatisk delt skyld fordi alle parter er i samme selskap er en myte som bør dø en gang for alle.

Har opplevd dette sjølv, mi mor blei påkjøyrt av ein som kom i stor fart ned ein glatt bakke (sjølv kjøyrte ho sakte opp fordi det var glatt). Samme forsikringsselskap og delt skyld. :roll:

Lenke til kommentar

Har opplevd dette sjølv, mi mor blei påkjøyrt av ein som kom i stor fart ned ein glatt bakke (sjølv kjøyrte ho sakte opp fordi det var glatt). Samme forsikringsselskap og delt skyld. :roll:

Det er ikke dermed sagt at forsikringsselskapet gav delt skyld bare fordi begge parter hadde sin forsikring der. Det er ingen seriøse forsikringsselskaper som ser på et skadeskjema, bemerker seg at begge parter tilhører "oss" og stempler "DELT SKYLD" på grunnlag av dette. Det er bare tull og vås.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kanskje det VAR begges skyld? Kanskje din mor kjørte sakte, men midt i veien, og egentlig forårsaket kollisjonen, da den andre ikke klarte å stoppe eller unngå din mor?? Dette er et altfor spedt grunnlag til å påstå at selskapene bevisst gjør dette.

Lenke til kommentar

Utfra det trådstarter forteller, så virker det som mopedføreren har hatt en god fart, med tanke på at det er jo på en "parkeringsplass", og som det blir nevnt ovenfor skal man jo kjøre sånn at man kan klare å stoppe hvis det oppstår situasjoner.

Har aldri pedalen i bånn på parkeringsplasser, bare for å komme meg ut. Sier seg egentlig selv. Jeg syntes egentlig disse mopedførerne nå til dags bør legge fra seg mopeden. DE tror de eier veiene, og de har ikke snev av betegnelse til trafikkregler og atferd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...