archongamer Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Det står i avisene at dette er det værste som har skjedd siden 80-tallet. Hva skjedde på 80-tallet? 1 mai togene utartet seg ganske kraftig på den tiden. Da hadde man i hvertfall en agenda, i motsetning til vandalene som kun ødela for morro skyld i helga Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg kan opplyse Ellingsen om at dette slett ikke er unorsk og at ungdommene helt sikkert kjenner til hvilke spilleregler vi har i samfunnet vårt. Politikernes hukommelse er virkelig kort. Det er ikke SÅ mange år siden natt til 1. mai betydde massive gateslag. Problemet er vel at dette forekommer en slags ny "mote" å videreføre en demonstrasjon. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Problemet den gangen var ikke at ungdommen (det var stort sett ungdom den gangen også) ikke kjente spillereglene. Det var at de "bevisste" blant dem mente de hadde moralsk rett til å bryte dem. Og ja, jeg er enig i at det er et uttrykk for en ukultur. De ubevisste hang seg bare på for å lage bråk. Hvordan det er idag er usikkert, men jeg kan tenke meg at det ikke er så forskjellig... Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Det står i avisene at dette er det værste som har skjedd siden 80-tallet. Hva skjedde på 80-tallet? 1 mai togene utartet seg ganske kraftig på den tiden. Da hadde man i hvertfall en agenda, i motsetning til vandalene som kun ødela for morro skyld i helga Nei, det var ikke togene som utartet. Det var natt til 1. mai slagene stod, altså natten før togene gikk. Om agendaen den gangen var så anderledes tillater jeg meg å betvile. Geir Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Vi får antagelig snart de første selvmordsbomberne i Oslo og jeg kan garantere at mange quislingsosialister da vil feire hva de har fått til. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Det står i avisene at dette er det værste som har skjedd siden 80-tallet. Hva skjedde på 80-tallet? 1 mai togene utartet seg ganske kraftig på den tiden. Da hadde man i hvertfall en agenda, i motsetning til vandalene som kun ødela for morro skyld i helga Nei, det var ikke togene som utartet. Det var natt til 1. mai slagene stod, altså natten før togene gikk. Om agendaen den gangen var så anderledes tillater jeg meg å betvile. Geir Jeg var en veldig ung liten gutt på den tiden, så hva jeg vet er kun gjenfortalt de siste dagene. Men hadde inntrykk av at demonstrantene på den tiden var opptatt av politiske saker innenriks, mens disse man så i helga kun var med for å ødelegge. At Blitz mener det er et uttrykk for ungdommens misnøye med privatisering i offentlig sektor osv. tror jeg vel mer er et påskudd, enn noe som virkelig er grunnen til at bråket ble så voldsomt som det gjorde nå i helga. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Vi får antagelig snart de første selvmordsbomberne i Oslo og jeg kan garantere at mange quislingsosialister da vil feire hva de har fått til. Blir du aldri lei av krisemaksimering og "slippery slope"-argumenter, Robert? Kanskje får vi det en dag. Øket muslimsk innvandring øker selvsagt den statistiske sannsynligheten. Men den er nå forsvinnende liten uansett. Geir Lenke til kommentar
Huginn Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Dette med at de skal være så tøffe og kaste rundt ting og tang og ødelegge, også når de engang blir tatt av politiet klager de over at de ikke har mat og toalett.. Jeg blir bare så forbannet over folkets holdning. De har da ikke krav på noe mer, og for min del ser jeg lyst på at de ble tatt som de ble! :-) Hei! Jeg stod på venstresiden av demonstrasjonstoget og ropte "fritt Palestina uten vold" sammen med en gruppe mennesker. Verken jeg, kameraten min, eller noen av de andre i "fellescella" hørte noen advarsel om å forlate området fra politiet. Jeg har aldri kastet stein, aldri truet noen, aldri kastet molotovcoctails eller ramponert Oslo. Allikevel fortjener jeg 5 timer i fellescelle uten toalett, og 5 timer på glattcelle med to fremmedfolk, uten mat, tepper eller en liten madrass? For å si det med smilefjes, så blir jeg jævlig skuffa når jeg hører slike bastante uttrykk fra folk som rett og slett ikke aner hva de snakker om. "Den harde kjernen" var fanget, skrev avisene ifølge en kar i fellesburet med iPhone. Hard kjerne? Folk lo nervøst når vi fortalte det. Vi var ikke noen hard kjerne. Ihvertfall ikke alle av oss. Vi var de som tenkte at så lenge vi samarbeidet med politiet og ikke forsøkte å løpe unna, så ville det gå greit. Vi hadde jo tross alt ikke gjort noe galt. Den harde kjernen, de trengte igjennom politisperringene eller hoppet over politibilene før de løp inn mot Karl Johan og ramponerte. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Dette med at de skal være så tøffe og kaste rundt ting og tang og ødelegge, også når de engang blir tatt av politiet klager de over at de ikke har mat og toalett.. Jeg blir bare så forbannet over folkets holdning. De har da ikke krav på noe mer, og for min del ser jeg lyst på at de ble tatt som de ble! :-) Hei! Jeg stod på venstresiden av demonstrasjonstoget og ropte "fritt Palestina uten vold" sammen med en gruppe mennesker. Verken jeg, kameraten min, eller noen av de andre i "fellescella" hørte noen advarsel om å forlate området fra politiet. Jeg har aldri kastet stein, aldri truet noen, aldri kastet molotovcoctails eller ramponert Oslo. Allikevel fortjener jeg 5 timer i fellescelle uten toalett, og 5 timer på glattcelle med to fremmedfolk, uten mat, tepper eller en liten madrass? For å si det med smilefjes, så blir jeg jævlig skuffa når jeg hører slike bastante uttrykk fra folk som rett og slett ikke aner hva de snakker om. "Den harde kjernen" var fanget, skrev avisene ifølge en kar i fellesburet med iPhone. Hard kjerne? Folk lo nervøst når vi fortalte det. Vi var ikke noen hard kjerne. Ihvertfall ikke alle av oss. Vi var de som tenkte at så lenge vi samarbeidet med politiet og ikke forsøkte å løpe unna, så ville det gå greit. Vi hadde jo tross alt ikke gjort noe galt. Den harde kjernen, de trengte igjennom politisperringene eller hoppet over politibilene før de løp inn mot Karl Johan og ramponerte. Hva trodde du politiet prøvde å få frem til dere at dere skulle da? Stå på og ikke bry deg om alle rakettene som flyr over hodene deres? Fikk dere ikke sagt det dere skulle si ved Stortinget? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Vi får antagelig snart de første selvmordsbomberne i Oslo og jeg kan garantere at mange quislingsosialister da vil feire hva de har fått til.Blir du aldri lei av krisemaksimering og "slippery slope"-argumenter, Robert? Noen må si det for de fleste i Norge har vært helt uforberedt på utviklingen vi har hatt. Om jeg for en uke siden hadde sagt at islamister kom til å gå talibananas midt i Oslo sentrum og kaste molotov-cocktails og sprengstoff mens de ropte "Allah akkbar!" så ville heller ingen trodd meg. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg var en veldig ung liten gutt på den tiden, så hva jeg vet er kun gjenfortalt de siste dagene. Jeg var alt voksen. Heldigvis. Hadde det skjedd noen år tidligere hadde jeg vært troandes til å delta. Men hadde inntrykk av at demonstrantene på den tiden var opptatt av politiske saker innenriks, mens disse man så i helga kun var med for å ødelegge. Man kan nok argumentere for at helgens utenrikspolitiske agenda var like reell som datidens innenrikske... At Blitz mener det er et uttrykk for ungdommens misnøye med privatisering i offentlig sektor osv. tror jeg vel mer er et påskudd, enn noe som virkelig er grunnen til at bråket ble så voldsomt som det gjorde nå i helga. Ja, men de som etterhvert skulle bli kjent som Blitz'ere var med den gangen også... Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Noen må si det for de fleste i Norge har vært helt uforberedt på utviklingen vi har hatt. Om jeg for en uke siden hadde sagt at islamister kom til å gå talibananas midt i Oslo sentrum og kaste molotov-cocktails og sprengstoff mens de ropte "Allah akkbar!" så ville heller ingen trodd meg. Jeg ser ikke noen "utvikling" her. Jeg ser en enkeltstående hendelse (eller snarere to). Og jeg ville - desverre - trodd deg om du hadde fortalt meg at palestinakonflikten ville kunne føre til ungdomsopptøyer. Jeg har som sagt opplevd det samme tidligere med etnisk norsk ungdom. Geir Lenke til kommentar
Huginn Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Hva trodde du politiet prøvde å få frem til dere at dere skulle da?Stå på og ikke bry deg om alle rakettene som flyr over hodene deres? Fikk dere ikke sagt det dere skulle si ved Stortinget? Jeg innser jo selvsagt i etterpåklokskapens syn at jeg burde ha forlatt toget tidligere, men det hjelper lite nå. Poenget er at jeg ikke har gjort noe ulovlig, og at det må tas høyde for at det var flere uskyldige blant dem media omtalte som "den harde kjernen" før man automatisk synes behandlingen vi fikk er fortjent. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg stod på venstresiden av demonstrasjonstoget og ropte "fritt Palestina uten vold" sammen med en gruppe mennesker. Verken jeg, kameraten min, eller noen av de andre i "fellescella" hørte noen advarsel om å forlate området fra politiet. Jeg har aldri kastet stein, aldri truet noen, aldri kastet molotovcoctails eller ramponert Oslo. Allikevel fortjener jeg 5 timer i fellescelle uten toalett, og 5 timer på glattcelle med to fremmedfolk, uten mat, tepper eller en liten madrass? Skal vi se: Du stod altså sammen med en gjeng pøbler og når de begynner å kaste movolov-cocktails og sprengstoff på politiet så er altså din reaksjon å bli stående og rope slagord? Det er utrolig om du slipper unna med kun 9000 i bot. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Hva trodde du politiet prøvde å få frem til dere at dere skulle da?Stå på og ikke bry deg om alle rakettene som flyr over hodene deres? Fikk dere ikke sagt det dere skulle si ved Stortinget? Jeg innser jo selvsagt i etterpåklokskapens syn at jeg burde ha forlatt toget tidligere, men det hjelper lite nå. Poenget er at jeg ikke har gjort noe ulovlig, og at det må tas høyde for at det var flere uskyldige blant dem media omtalte som "den harde kjernen" før man automatisk synes behandlingen vi fikk er fortjent. Du er ikke den første eller siste som sitter uskyldig på glattcella på grønland, så den må du nesten akseptere når du var så sykt på feil sted til feil tid. Som du sier burde man holdt seg unna, og når først politiet aksjonerer mot en slik folkemengde er det nødt til at visse "uskyldige" blir med inn, mens visse av de "skyldige" komemr seg unna. Med alt som var skrevet før denne demonstrasjonen, og at arrangøren selv hadde valgt å unnlate ambassaden som mål, burde tilsi at de som trekker opp dit ønsker noe mer action enn arrangementet på Stortinget klarte å skape. Regner også med at siden du var helt uskyldig at politi ikke har vitner eller opptak av at du gjør noe straffbart, og at det dermed ikke får noe etterspill. Hvem hadde egentlig søkt og fått godkjent den andre demonstrasjonen foran Israels ambassade? Ser folk påstår den var lovlig, og da skal jo godkjenningen og arrangør være tilgjengelig for offentligheten. Endret 12. januar 2009 av archongamer Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Palestinerne er teite. De vil ha fred men beviser selv at de ikke kan være fredelige *ler* Lenke til kommentar
Huginn Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Hvem hadde egentlig søkt og fått godkjent den andre demonstrasjonen foran Israels ambassade?Ser folk påstår den var lovlig, og da skal jo godkjenningen og arrangør være tilgjengelig for offentligheten. Arrangementet ble avsluttet ved Stortinget, men arrangørene hadde fremdeles søkt om tillatelse til demonstrasjon etter hva jeg har fått med meg. Det ble annonsert, rett etter Stortinget-demonstrasjonens slutt, at arrangørene hadde snakket med politiet og fått tillatelse til demonstrasjonen. Aner ikke hvor informasjonen ligger, men dette var nå det som ble fortalt oss som møtte opp foran Stortinget. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Hvem hadde egentlig søkt og fått godkjent den andre demonstrasjonen foran Israels ambassade?Ser folk påstår den var lovlig, og da skal jo godkjenningen og arrangør være tilgjengelig for offentligheten. Arrangementet ble avsluttet ved Stortinget, men arrangørene hadde fremdeles søkt om tillatelse til demonstrasjon etter hva jeg har fått med meg. Det ble annonsert, rett etter Stortinget-demonstrasjonens slutt, at arrangørene hadde snakket med politiet og fått tillatelse til demonstrasjonen. Aner ikke hvor informasjonen ligger, men dette var nå det som ble fortalt oss som møtte opp foran Stortinget. Så arrangøren blåste i hva sine støttespillere hadde forlangt, og de gikk bort fra hva de tidligere har uttalt i media? Finner det som en, i beste fall på kanten godkjenning, og lurer på om palestinakomiteen er enig i at ansvaret ligger på dem som arrangør av den andre demonstrasjonen. De var i hvertfall veldig klare i media på lørdagen før demonstrasjonen om at dems opplegg ble avsluttet på Stortinget. Endret 12. januar 2009 av archongamer Lenke til kommentar
Huginn Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Neinei, opplegget stoppet ved Stortinget, og det ble gjort veldig klart at arrangørene og støttespillerne offisielt ikke støttet selve demonstrasjonstoget, men det ble opplyst om en demonstrasjon mot ambassaden var lovlig. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Neinei, opplegget stoppet ved Stortinget, og det ble gjort veldig klart at arrangørene og støttespillerne offisielt ikke støttet selve demonstrasjonstoget, men det ble opplyst om en demonstrasjon mot ambassaden var lovlig. Ok, får vel vente å se hva etterspillet blir da. Har politiet godkjent at de som har ansvaret da fraskrev seg sitt ansvar, og at politisjefen sa ok til at folket kunne bevege seg mot ambassaden, bør jo han bli spurt om sine vurderinger. Ville jo forventet at politi av alle så behovet for å holde denne folkemengden på god avstand til ambassaden på denne lørdagen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå