robertaas Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 De fortsatte jo å bråke så politiet kunne i det minste spylt dem til de holdt fred. Forstår jeg deg rett om jeg oppfatter at du foreslår å bruke tortur mot landets arrestanter? Tortur? Ba de ikke om vann? Lenke til kommentar
Mith Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Jeg kan bekrefte at det var mange som bare var på feil plass til feil sted. For det første var det umulig å høre noen ordre fra politiet om å flytte seg. Både pga. bråket av selve demonstrasjonen og helikopteret over. For det andre så var det rimelig "rolig" og god plass foran ved barrikaden, så man kunne stort sett komme og gå som man ville. Mange skuelystne som bare så på demonstrasjonen. For det tredje så kan man se på de 20første sekundene på denne filmen: http://atvs.vg.no/player/?id=20652 Denne manngarden av politifolk rykket inn bakfra, mens en lignende rekke politimenn med skjold og biler rykket inn fra siden (altså fra parken) og dannet en ring rundt demonstrantene. Ser man det i sammenheng med de to andre poengene mine så burde det gå ann å trekke slutningen at en del av de arresterte ikke hadde kastet noe eller gjort noe annet ulovlig enn å være på feil plass på feil sted. Endret 12. januar 2009 av Mith Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Haha fy faen, skjønner ikke at det er mulig å grine så mye for så lite. Når du blir arestert skal du ikke få noe særlig luksus. Du har tross alt mest sannsynelig gjort noe galt! Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Morsomt at 5 timer uten mat og toalettilgang skal overdøve innsatsen til politiet under demonstrasjonene. Damned if you do, damned if you don't. Det gjør den heller ikke. Man må skille mellom behandlingen arrestantene fikk i etterkant og politiet sin innsats i sentrum. De gjorde en bra jobb i sentrum, men behandlingen de fikk i ettertid kan nok muligens kritiseres. De fortsatte jo å bråke så politiet kunne i det minste spylt dem til de holdt fred. Tortur er forbudt og straffbart. Det at de sitter i varetekt ville gjort en slik handling enda mer kritikkbar. Og jeg synes det er kritikkverdig å la dem få bli 5-6 timer til i Norge. Så du mener vi skulle sendt ut alle personene som var norske statsborgere? Jeg tror neppe det er noen land som ville tatt dem i mot, dessuten så har staten et ansvar for egne innbyggere. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Ærlig talt vil jeg verken ha folk som forhåndsdømmer alle de ikke liker nord og ned, eller folk som knuser vinduer i Oslo sentrum. Men dessverre er det en gang slik at vi må ha begge, og med tid og stund kan kanskje begge ledes over på den smale sti. Det er i alle fall klinkende klart at vi ikke skal gå rundt og hate medmennesker, forhåndsdømme dem og argumentere for at enkelte mennesker har færre rettigheter enn andre mennesker, en slik tankegang er en større trussel mot demokratiet vårt enn opptøyer. Vindusruter kan erstattes, folk som kommer til skade kan bli bedre, selv et dødsfall, om enn utrolig tragisk og forkastelig, truer ikke vårt demokrati. Men å lempe på prinsippene våre, det truer demokratiet. De fortsatte jo å bråke så politiet kunne i det minste spylt dem til de holdt fred. Forstår jeg deg rett om jeg oppfatter at du foreslår å bruke tortur mot landets arrestanter? Tortur? Ba de ikke om vann? Jeg er målløs.. Jeg kan bekrefte at det var mange som bare var på feil plass til feil sted. For det første var det umulig å høre noen ordre fra politiet om å flytte seg. Både pga. bråket av selve demonstrasjonen og helikopteret over. For det andre så var det rimelig "rolig" og god plass foran ved barrikaden, så man kunne stort sett komme og gå som man ville. Mange skuelystne som bare så på demonstrasjonen. For det tredje så kan man se på de 20første sekundene på denne filmen: http://atvs.vg.no/player/?id=20652 Denne manngarden av politifolk rykket inn bakfra, mens en lignende rekke politimenn med skjold og biler rykket inn fra siden (altså fra parken) og dannet en ring rundt demonstrantene. Ser man det i sammenheng med de to andre poengene mine så burde det gå ann å trekke slutningen at en del av de arresterte ikke hadde kastet noe eller gjort noe annet ulovlig enn å være på feil plass på feil sted. Det var i og for seg det jeg hinter til, ja. Haha fy faen, skjønner ikke at det er mulig å grine så mye for så lite. Når du blir arestert skal du ikke få noe særlig luksus. Du har tross alt mest sannsynelig gjort noe galt! Det er ingen som foreslår Grand Hotel eller Plaza, men som sagt, mat, vann og tepper hadde vært på sin plass. Det er en luksus alle normale arrestanter i Norge unnes, så jeg ser ingen grunn til å nekte andre det. Mener du i så fall at man ikke skal få mat, vann og et teppe om man settes på glattcelle for helt vanlige, folkelige forbrytelser som å banke kona si? Endret 12. januar 2009 av Simon Aldra Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Siden årtusenskiftet har 22 000 forsvunnet fra norske asylmottak. MAO er det nok av folk vi kan kaste ut hvis vi bare begynner å lete ordenlig. kilde: Endret 12. januar 2009 av JimRamse Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) I kontrast til å forhåndsdømme 120 forskjellige mennesker på det pretekst at de ble arrestert finner jeg det å være en forbilledlig påstand! De samlet sammen 120 personer som ikke flyttet seg da de fikk ordre om dette, og tok dem inn i en stor jafs. Ergo, de har gjort seg skyldige i lovbrudd og kan ikke forvente annet enn varetekt. Når politiet ber deg forlate et område, og du velger å ikke følge dette ber du jo rett og slett om det. Om en og annen stakkar liksom skulle befinne seg midt inni bråkmakerne, men ikke hadde noe å gjøre der tror jeg politiet finner fort ut av dette og slipper vedkommende. Men, hvem skulle befinne seg i klynga utenfor ambassaden om de ikke ville demonstrere?? Endret 12. januar 2009 av archongamer Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Ergo, de har gjort seg skyldige i lovbrudd og kan ikke forvente annet enn varetekt.Når politiet ber deg forlate et område, og du velger å ikke følge dette ber du jo rett og slett om det. Og så kommer rosinen i pølsa, hørte de innbragte at politiet ba dem forlate stedet? Om en og annen stakkar liksom skulle befinne seg midt inni bråkmakerne, men ikke hadde noe å gjøre der tror jeg politiet finenr fort ut av dette og slipper vedkommende, men hvem skulle befinne seg i klynga utenfor ambassaden om de ikke ville demonstrere?? Skuelystne. Elever som skriver til en skoleavis. Legitime demonstranter som ikke kom seg unna. Og så videre. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Og så kommer rosinen i pølsa, hørte de innbragte at politiet ba dem forlate stedet? Hvilken rosin? De visste at demonstrasjonen ikke skulle gå til ambassaden, men avsluttes ved Stortinget. De valgte selv etter demonstrasjonen var ferdig å bevege seg mot ambassaden, med et formål å lage bråk. Når du i tillegg er omringet av politi som ber deg komme deg vekk og helikopter i lufta som gjør det samme, holder bare ikke det argumentet mål lenger. Man blir ikke fritatt straff for å være dum her i landet heldigvis! Skuelystne. Elever som skriver til en skoleavis. Legitime demonstranter som ikke kom seg unna. Og så videre. Det finnes ingen legitime demonstranter ved ambassaden, da de ikke hadde tillatelse til å demonstrere der! Skuelystne burde holdt avstand, og ikke gått inn i klyngen, spesiellt ikke når politi ber deg flytte en. Skoleaviser skal holde seg på trygg avstand, og unnskylder ikke at man ikke fulgte politiets kommandoer! Endret 12. januar 2009 av archongamer Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Og jeg synes det er kritikkverdig å la dem få bli 5-6 timer til i Norge.Så du mener vi skulle sendt ut alle personene som var norske statsborgere? Jeg tror neppe det er noen land som ville tatt dem i mot, dessuten så har staten et ansvar for egne innbyggere.De som ikke var norske statsborgere kunne vi sendt ut uten problemer og der hvor vi kunne trukket tilbake statsborgerskapet som sosialistene feilaktig har delt ut burde vi også gjøre det. Og da er det ingen problemer med å sende disse ut av landet. Og som tidligere nevnt i tråden finnes det mange lovløse steder i verden hvor vi kunnet dumpet disse. Det ville også sendt en kraftig beskjed til andre innvandrere/asylsøkere om hva som ville skje om de ikke begynner å følge norsk lov. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Ergo, de har gjort seg skyldige i lovbrudd og kan ikke forvente annet enn varetekt.Når politiet ber deg forlate et område, og du velger å ikke følge dette ber du jo rett og slett om det. Og så kommer rosinen i pølsa, hørte de innbragte at politiet ba dem forlate stedet? Om en og annen stakkar liksom skulle befinne seg midt inni bråkmakerne, men ikke hadde noe å gjøre der tror jeg politiet finenr fort ut av dette og slipper vedkommende, men hvem skulle befinne seg i klynga utenfor ambassaden om de ikke ville demonstrere?? Skuelystne. Elever som skriver til en skoleavis. Legitime demonstranter som ikke kom seg unna. Og så videre. Det er det jeg kaller å være pirkete. Politiet har ikke tid eller ressurser å drive med sorteringer i slike situasjoner. Her er det høy puls og masse som skjer på engang. Da er det å få rydda vekk bråkmakeren med engang, og om du er midt i klynga og ikke klart å komme deg vekk så får man ta konsekvensene. Seriøst, man må mangle noe mellom øra om man befinner seg i en klynge av rebeller og ikke har noen intensjon av å gjøre noen form for lovbrudd. Lenke til kommentar
gogg2 Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Skuelystne. Elever som skriver til en skoleavis. Legitime demonstranter som ikke kom seg unna. Og så videre. Så vidt meg bekjent hadde ikke politiet anmodet gruppen om å dra før de hadde området gjengen. Tviler på at noen kan bli bøtelagt, men det spiller liten rolle siden det ungdommene trenger mer er at noen lytter til de og følger de opp. Lenke til kommentar
Mith Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 De visste at demonstrasjonen ikke skulle gå til ambassaden, men avsluttes ved Stortinget.De valgte selv etter demonstrasjonen var ferdig å bevege seg mot ambassaden, med et formål å lage bråk. Når du i tillegg er omringet av politi som ber deg komme deg vekk og helikopter i lufta som gjjør det samme, holder bare ikke det argumentet mål lenger. Man blir ikke fritatt straff for å være dum her i landet heldigvis! Det finnes ingen legitime demonstranter ved ambassaden, da de ikke hadde tillatelse til å demontrere der! Skuelystne burde holdt avstand, og ikke gått inn i klyngen, spesiellt ikke når politi ber deg flytte en. Skoleaviser skal holde seg på trygg avstand, og unnskylder ikke at man ikke fulgte politiets kommandoer! Det du sier er totalt feil. Demonstrasjonen opp til ambassaden var søkt om på forhånd og godkjent av politiet. Det var riktig nok en demonstrasjon på stortinget først, men når den var ferdig ble det sagt fra talerstolen at politiets innsatsleder hadde gitt klarsignal for tog opp til ambassaden. Eller krysset i parkveien/uranienborgveien, der sperringene alt sto klare. Der var det også egne vakter mellom demonstrantene og politiet, disse var frivillige fra de organisasjonene som organiserte toget. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 De visste at demonstrasjonen ikke skulle gå til ambassaden, men avsluttes ved Stortinget.De valgte selv etter demonstrasjonen var ferdig å bevege seg mot ambassaden, med et formål å lage bråk. Når du i tillegg er omringet av politi som ber deg komme deg vekk og helikopter i lufta som gjjør det samme, holder bare ikke det argumentet mål lenger. Man blir ikke fritatt straff for å være dum her i landet heldigvis! Det finnes ingen legitime demonstranter ved ambassaden, da de ikke hadde tillatelse til å demontrere der! Skuelystne burde holdt avstand, og ikke gått inn i klyngen, spesiellt ikke når politi ber deg flytte en. Skoleaviser skal holde seg på trygg avstand, og unnskylder ikke at man ikke fulgte politiets kommandoer! Det du sier er totalt feil. Demonstrasjonen opp til ambassaden var søkt om på forhånd og godkjent av politiet. Det var riktig nok en demonstrasjon på stortinget først, men når den var ferdig ble det sagt fra talerstolen at politiets innsatsleder hadde gitt klarsignal for tog opp til ambassaden. Eller krysset i parkveien/uranienborgveien, der sperringene alt sto klare. Der var det også egne vakter mellom demonstrantene og politiet, disse var frivillige fra de organisasjonene som organiserte toget. Vel, da fulgte man ikke oppfordringen til de som arrangerte demonstrasjonen. Det var en klar betingelse fra støttespillere at demonstrasjonen ikke skulle gå til ambassaden, hvilket arrangørene støttet. De som gikk mot ambassaden var de som ønsket bråk, og når politi omringer en burde de første varsellaper om at man er på et uønsket sted lyse. Når de skriker og roper det til deg i tillegg er det bare dumhet som sørger for at man blir ! Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 De visste at demonstrasjonen ikke skulle gå til ambassaden, men avsluttes ved Stortinget.De valgte selv etter demonstrasjonen var ferdig å bevege seg mot ambassaden, med et formål å lage bråk. Nå er det jo enkelte som påpeker at demonstrasjonen IKKE var ulovlig, så å si at alle som demonstrerte ved ambassaden var der for å lage bråk er kontraproduktivt og en ganske generaliserende påstand. Når du i tillegg er omringet av politi som ber deg komme deg vekk og helikopter i lufta som gjør det samme, holder bare ikke det argumentet mål lenger. Det holder mål dersom en faktisk ikke HØRER at ordren blir gitt. Dersom en ikke oppfatter en ordre fra politiet på grunn av audiovisuelle begrensninger, altså at en står langt bak i massen av mennesker eller ikke hører noe som helst på grunn av taktfast rop fra demonstrantene selv, bjeffende bikkjer, fyrverkeri og andre lydkilder er det faktisk vanskelig å vri det til en kriminell handling. Man blir ikke fritatt straff for å være dum her i landet heldigvis! Jo, i de fleste fall blir en det. Det er kun ulovlig å være dum i enkelte spesialtilfeller. Dersom du kjøper en ekte Rolex-klokke til en 50-lapp fra noen i et skur er du kriminelt dum, i lovens rette forstand. Å ikke høre en ordre fra politiet gjør deg derimot ikke til kriminell. Det finnes ingen legitime demonstranter ved ambassaden, da de ikke hadde tillatelse til å demonstrere der! Som tidligere nevnt er det ikke dokumentert at demonstrasjonen ved ambassaden var ulovlig, det er derimot kommet påstand om at den var lovlig, så jeg vil gjerne se dokumentasjon for at demonstrasjonen var ulovlig i utgangspunktet. Skuelystne burde holdt avstand, og ikke gått inn i klyngen, spesiellt ikke når politi ber deg flytte en. Skoleaviser skal holde seg på trygg avstand, og unnskylder ikke at man ikke fulgte politiets kommandoer! Skulystne BURDE holde avstand, selv ville jeg gjort det. Men folk er forskjellige, noen er mer nysjerrige enn andre. Flokkmentalitet er også en faktor, og den store majoriteten kastet kanskje ikke en gang en stein, det er så vidt meg bekjent i alle fall ikke bevist. I dette tilfellet regner jeg skoleavis som presse, og presse bør under slike hendelser få bevege seg fullstendig fritt. Selv etter ordren om å flytte seg, faktisk. Det er pressens oppgave å dokumentere hva som foregår, og pressen er ikke et element man kan argumentere for at burde fjernes fra en demonstrasjon. Dersom politiet beordrer en demonstrasjon oppløst bør ikke dette gjelde journalister, de er ikke en del av demonstrasjonen og er heller ikke en del av det grunnlaget som har ført til oppløsning av demonstrasjonen. Men der strides nok de lærde, for å si det slik. Uansett er det ingen holdepunkter for å si at alle 120 ble anholdt, eller inbragt fordi de hadde kastet steiner eller andre ting, det er holdepunkter for å hevde at enkelte, kanskje til og med svært mange, faktisk ikke hørte politiets kommando. Nå er det ikke selve det at så mange ble innbragt jeg strides om. Jeg strides om behandlingen de fikk i ettertid, og påstanden om at de automatisk er skyldige i ordenforstyrrelse, det ser jeg intet grunnlag for å hevde. Lenke til kommentar
Mith Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Vel, da fulgte man ikke oppfordringen til de som arrangerte demonstrasjonen.Det var en klar betingelse fra støttespillere at demonstrasjonen ikke skulle gå til ambassaden, hvilket arrangørene støttet. De som gikk mot ambassaden var de som ønsket bråk, og når politi omringer en burde de første varsellaper om at man er på et uønsket sted lyse. Når de skriker og roper det til deg i tillegg er det bare dumhet som sørger for at man blir ! Det er som sagt snakk om to demonstrasjoner her. En foran stortinget, med støtte fra bla. RU og Oslo BU og andre fagforeninger og ungdomslag, og det var en egen demo (også søkt om på forhånd og godtatt av politiet) som skulle gå i tog opp til ambassaden. Er ikke sikker på hvor mange det var som var med på det toget, men det var da noen tusen. Å si at de ønsket bråk blir helt feil. Det blir også feil og si at lampene burde begynne å lyse når politiet omringer demonstrasjonen. Politiet var alltid til stede, de stilte ganske sterkt nede på stortinget, de holdt øye med toget på vei opp til ambassaden og hadde alt forskanset seg i slottsparken, satt opp sperringer og kjørt bilene sine inn mot parkveien slik at der demonstrantene møtte politiet var du alt omringet. Dette var på det stadiet da demoen fortsatt var lovlig. Så går det en del tid før de annonserer at nå er det slutt, alle som står her blir arrestert. Det skjer tilsynelatende ingenting, mange går riktig nok unna og trekker ned i parken. Så etter en stund (legg merke til at vi snakker god tid, så det er nok mange som kom i ettertid og ikke fikk med seg at den lovlige delen faktisk var slutt) virker det som om politiet er lei av bråket, rykker inn fra alle kanter og arresterer alle som ikke var heldige nok til å komme seg ut av ringen. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 De aller fleste som stod ved ambassaden gjorde absolutt ikke noe galt. De fleste var nok sinte og engasjerte, men det var bare noen få som skøyt fyrverkeri og kastet steiner. De fleste ødeleggelsene fant ikke sted før demonstrasjonen ble oppløst og noen få beveget seg ut i byen for å knuse ruter og kaste fyrverkeri på frimurerlosjen. Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
Mith Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Hat skal ikke styre rettsvesenet vårt, og jeg er svært glad for at vi ikke sitter med FRP-lover som senker grensene for å dømme mennesker til bøter eller fengsel til et slik nivå at en heller ser en uskyldig i fengsel i stedet for ti skyldige i frihet, heller enn dagens noe motsatte prinsipp. Hvilke FRP-lover er det du sikter til? Prøver du å si at Fremskrittspartiet mener hat skal styre rettsvesenet? Prøver du å si at Fremskrittspartiet aksepterer at uskyldige blir dømt? Obs obs. Jeg skal ikke legge ord i Simon Aldras munn. Han prøver nok og si at de tiltakene som en del i frp vil ta i bruk skader rettsikkerheten her i landet og bør absolutt motarbeides. Som du selv sier vil nok ikke frp aksepterer at uskyldige blir dømt, men om de kommer i posisjon der de faktisk kan forandre lover og regler er spørsmålet om de vil kriminaliserer en del av befolkningen ved å innføre lover og regler som strider mot den restpraksisen vi har nå. Om holdningene som disse lovene er laget av da først og fremst er basert på hat så vil jo faktisk hat styre rettsvesenet og de som er uskyldige etter dagens lover kan komme til å bli dømt etter lover som frp evt. innfører. Dette blir selvfølgelig en teori, men det er jævla mye grumsete holdninger ute blant de som stemmer frp og mange av de har tydeligvis ingen skrupler med å ofre rettighetene til den vanlige mann i gata for å få tatt feks. terrorister ( http://www.bt.no/innenriks/article682554.ece ) Endret 12. januar 2009 av Mith Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 sbstn: Det kan i alle fall virke som om en del Fremskrittspartisympatisører mener man ville ha en mer brutal behandling av disse individene dersom FRP styrte Norge, og jeg må ærlig innrømme at siden jeg ikke har lest partiprogrammet, stoler jeg på deres utsagn. Jeg beklager, det er litt klønete formulert. Men ellers ikke noe annet enn at man tillegger en religiøs gruppering en mening fordi ekstremistene i den grupperingen har den meningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå