Gå til innhold

Gateopptøyer i Oslo (MODWARN: Brudd på retningslinjene = utestengelse)

Anbefalte innlegg

Om man virkelig ønsker å hjelpe så er det jo mulig å gjøre det på vettugt vis fremfor å få hele verden til å tenke "for noen idioter". Amerikanere, afrikanere og kinesere går nå rundt og spør folk om "så dere de tullingene som knuste ruter, skremte barn og hev stein på politiet i en markering for fred i Norge?".

Det kan godt være det er noen som går rundt og tenker dette, men da er det sikkert også mulig at det er noen som går rundt og tenker at "Oi, nå er tilogmed nordmennene forbanna og frustrerte på Israels krigsforbrytelser, kanskje det ligger noe i det?"

Dette innlegget støtter jeg ikke, du kan ikke seriøst mene at å knuse ruter, skremme barn og hive stein på politiet er framgangsmåten for å få folk mot Israel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ruteknuserne har gjort mer for rasisme enn Vigrid har prestert i hele sin eksistens. Palestinahatere og rasister sitter nå og gliser og gnir seg i hendene. Dette er som jul, nyttår og bursdag på en og samme gang for dem.

Her er jeg ikke helt med, rasister er noe du finner på enhver side av konflikten. Å plassere Vigrid i bildet er noe søkt, de er minst like store jødehatere som de rasistiske pro-Palestina stormtroppene som angrep en uskyldig 73 år gammel mann mens de skrek "Ta ham! Jævla jøde!". Nynazister og islamister er ingen motpoler, heller tvert i mot.

Lenke til kommentar
Jeg er DiKKy, er min mening mindreverdig?

Krigsforbrytelser skal straffes i Haag, helt korrekt. Men når skjer dette? Har noen Israelske offiserer/politikere noensinne blitt prøvd for denne domstolen for sine brudd på internasjonale lover? Hørt om Jenin? Når ble de ansvarlige stilt til ansvar?

De aktører som benytter ødeleggelse av eiendom som yttringsform ønsker en klarere linje ovenfor Israel.

Så lenge du eller dine meningsfeller plutselig kan finne på å definere mine eiendeler som legitime å ødelegge så mener jeg at du er en fare for samfunnet. Det at du og dine meningsfeller ikke greier å forstå at en skal ha respekt for andres eiendeler, hvordan i alle dager tror du at dere forstår internasjonal rett, og har evnen til å definere hvem som er krigsforbrytere og hvem som ikke er det? Ikke minst, hvem som støtter disse? Hvorfor ikke kaste stein på moskeer som tilbyr bedeplass til Hamas-medlemmer?

Hyklere hele gjengen!

Lenke til kommentar
Det at titusner av nordmenn (inkludert innvandrere) demonstrerer samhold og medfølelse for palestinasituasjonen tror jeg vil ha en mye større effekt på lang sikt enn kvalmen noen unger i Oslo sentrum klarer å stelle i stand.

Det er sikkert viktig for passive grupper i samfunnet å foreta seg noe på en måte som aldri vil føre til noen endringer. Noen må jo pleie sitt syn på seg selv som fredselskende empatiske borgere. Dette gjøres ved å gå i tog og synge sanger etter endt arbeidstid.

Andre mener man må gå hardere til verks ovenfor statens maktmonopol, så lenge man ikke angriper enkeltindivider og holder seg til ruteknusing og steinkasting på politiet er dette en legitim form for aktivisme.

Tror du internasjonal presse hadde nevnt en fredelig norsk demonstrasjon med et eneste pennestrøk?

Ta en titt på http://news.google.com/news?hl=en&ned=...;ncl=1291940981

Så det er legetimt å knuse ruter og å angripe tjeneste personell som først og fremst hjelper og beskytter borgerne. Er det greit for de individene dette rammer, som f eks butikkene og resturantene i omerådene, er det greit for de Isreal støtterne som blir utsatt for vold fordi de ytrer seg på lovlig vis i et land med ytringsfrihet?

Da kan jo DU ta å betale for alle de knuste vinduene og lønningene til politiet som var på ekstra vakt siden DU syntes dette er en legetim måte å vise sine ytringer vil. Mest sannsynlig vil du ikke betale for al skaden disse skadeyrene har gjort, og dermed faller det å betale til mennesker som eier disse butikkene og til samfunnet som forøvrig syntes dette er noe dritt, jeg er vertfall lite interessert i at skattepengene mine skal gå til å måtte holde en gjeng rabiater i sjakk.

Det er ikke en form for aktivisme, det er en form for kriminalitet og opprør. Det eneste disse tullingene klarer å endre er sympati for motparten, i dette tilfellet isreal. Mange der ute som ser 2 sider i en sak de ikke vet alle detaljene rundt, der ene parten viser sine ytringer på en voksen og sivilisert måte og deler av den andre siden oppfører seg som opprørsk pakk. Da gir de egentlig motparten sympati og støtte.

Jeg er DiKKy, er min mening mindreverdig?

Krigsforbrytelser skal straffes i Haag, helt korrekt. Men når skjer dette? Har noen Israelske offiserer/politikere noensinne blitt prøvd for denne domstolen for sine brudd på internasjonale lover? Hørt om Jenin? Når ble de ansvarlige stilt til ansvar?

De aktører som benytter ødeleggelse av eiendom som yttringsform ønsker en klarere linje ovenfor Israel.

Så lenge du eller dine meningsfeller plutselig kan finne på å definere mine eiendeler som legitime å ødelegge så mener jeg at du er en fare for samfunnet. Det at du og dine meningsfeller ikke greier å forstå at en skal ha respekt for andres eiendeler, hvordan i alle dager tror du at dere forstår internasjonal rett, og har evnen til å definere hvem som er krigsforbrytere og hvem som ikke er det? Ikke minst, hvem som støtter disse? Hvorfor ikke kaste stein på moskeer som tilbyr bedeplass til Hamas-medlemmer?

Hyklere hele gjengen!

Helt enig.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Her er jeg ikke helt med, rasister er noe du finner på enhver side av konflikten. Å plassere Vigrid i bildet er noe søkt, de er minst like store jødehatere som de rasistiske pro-Palestina stormtroppene som angrep en uskyldig 73 år gammel mann mens de skrek "Ta ham! Jævla jøde!". Nynazister og islamister er ingen motpoler, heller tvert i mot.

Har alltid lurt på hvor nazistene står i denne konflikten. På den ene siden så hater de innvandrere (med ikke-vestilg bakgrunn).. På den andre siden hater de jøder.

Lenke til kommentar
Ikje rart at det blei kaos i Oslo!

Siv Jensen, som støtta blodbadet i Gaza, holdt appell kor hu fremstilte Palestina som den onde part og Israel som en harmløs, terrorisert stat. ...

Og samtidig møtte ti ganger så mange Israel-forkjemper for å markere sin avsky... Veldig smart itte min meining å preika for Israel samtidig.

Å kos kan dere si at palestina en mer terroristiske en israel ?

Hvem har drept flest opp i gjennom historien??

Vi har ytringsfrihet i Norge og hun skal akkurat slik som dere lavpannede pro-palestinere få lov til si sin mening. Det var ikke pro-israelerne som gikk til en palestinsk demonstrasjon for å provosere, men omvendt.

Jeg vet ikke hva terroristiske er, men jeg tipper det går ut på hvem som har utført mest terrorisme opp igjennom årene. Hvem som driver med mest terrorisme har i prinsippet ingen tilknytning til dødstall. Selv om det er store sivile tap betyr ikke det at man bedriver terrorisme.

Lenke til kommentar
Det synes som om du preker en "væpna-opprør"-holdning, hvor nærmest enhver handling kan forsvares dersom en person eller en gruppe personer har bestemt seg for at den kan fosvares, uavhengig av hva staten eller andre individer måtte mene om saken. Som argument for dette nevner du den Franske revolusjon.

Jeg forsvarer ikke enhver handling, jeg er ikke for at en liten gruppe påtar seg å handle på vegne av hele folket. Jeg forsvarer ødeleggelse av eiendom som en legitim ytring som hvert individ må tenke gjennom konsekvensene av for både seg selv(fengselstraff/bøter) og samfunnet før man benytter seg av.

Jeg har ikke nevnt den franske revolusjonen en eneste gang.

Har du tenkt igjennom at gruppe A og gruppe B veldig ofte har forskjellig syn på ting? Hvilken annen mekanisme ser du for deg i det tilfellet to grupper (f.eks høyreradikale og venstreradikale) ønsker å endre et lands styresett med vold, i stikk motsatt retning, annet enn at "den sterkeste vinner"? Selv med alle demokratiets svakheter, har du tatt innover deg at mange av verdens grusomste regimer har oppstått nettopp ved at en gruppe idealistiske mennesker ønsket endret ting mot flertallets (evt en betydelig minoritets) vilje med makt?

For endring av ett lands styresett er reform min foretrukne metode. Det er politiets oppgave å hindre voldsutøvelse.

Hvis ett grusomt regime oppstår i et land, legitimerer dette dog i mine øyne bruk av vold også mot politikere og høytstående embetsmenn, men dette er en annen diskusjon.

Mener du f.eks at Nazistenes knusing av glassruter og vold mot kommunister og andre motstandere var fullstendig legitimt uttrykk for deres (komplett irrasjonelle) frustrasjon over jøder, eller mener du at pøbelpakket burde ha blitt tatt?

Nå gikk Nazistene noe lenger, og utøvde også vold mot jødiske butikkeiere. Jeg ser ikke angrep på jøder som en folkegruppe som legitimt fordi de er en folkegruppe. Manglende kontroll fra den Tyske stat lot dette skli ut, en politisk terrorkampanje slik nazistene utøvde er dog noe forskjellig fra en demonstrasjon mot overgrep på en forsvarsløs sivilbefolkning. Fint at Norge har lover mot rasisme og rasistisk motivert vold. Tenk om Tyskland hadde hatt det samme på 30 tallet?

Nei, jeg mener ikke nazistenes framferd var legitim, og ja jeg mener voldsutøvere bør straffes av samfunnet. Jeg mener og man må skille mellomg voldsutøvelse og ødeleggelse av eiendom som politisk virkemiddel.

Dersom den sterkes makt er greia di betyr det også at du synes at det er greit om Israel med sin betydelige militærmakt høvler over sine naboland, eller er det fint å ha noen internasjonale kjøreregler?

Den sterkes makt er ikke "greia" mi, alle har rett til å ytre sine meninger når og hvor de vil, på en måte som passer dem. Dette inkluderer ødeleggelse av eiendom innenfor visse vilkår. Det er statens oppgave å ivareta alles rett til ytring, inkludert Siv Jensen.

Det er jo nettopp at Israel høvler over sine naboland, låser palestinerne inne og bomber dem sønder og sammen som er grunnen til disse opptøyene. Hadde Israel fulgt internasjonal lov i sin framferd på Gaza og unnlatt å benytte kollektiv avstraffelse mot det palestinske folk for organisasjonen Hamas' handlinger tviler jeg på at vi hadde opplevd disse tilstandene i vår kjære hovedstad.

Og jeg ønsker disse aktørene et passe langt opphold med vann og brød. Av prinsipp så mener jeg at det skal være umulig å få oppmerksomhet rundt sin "gode sak" med vold eller terror. Den logiske konsekvensen av det er å stille seg litt mer negativ til PP, så lenge det ikke kan sannsynliggjøres at disse individene var dobbelt-agenter for PI. Det er imidlertid en brist i en slik tankegang for uskyldige så vel som skyldige på Gaza-stripa kan ikke holdes skyldig for at en gjeng tapere bruker deres lidelse som unnskyldning til å spre fandenskap i Norge.

-k

Det er norske borgere som demonstrerer i Norge mot norsk politikk, som inkluderer økonomisk og diplomatisk samarbeid med Israel, en stat som bedriver krigsforbrtyelser. Igjen, om Palestinerne ønsker dette eller ikke er ikke relevant. De som demonstrerer ønsker det og er ved sin fulle rett til å si nøyaktig hva de mener, på en måte de selv velger.

Lenke til kommentar
Du lener deg litt for mye på fri fantasi Dotten. Du har ikke grunnlag for å hevde noe av dette.

Dette kunne gitt noe mening om du visste noe om mitt grunnlag. Med mindre det er deg mamma så vil jeg ikke du har grunnlag til å uttale deg om akkurat det, eller hva? :)

Ruteknuserne har gjort mer for rasisme enn Vigrid har prestert i hele sin eksistens. Palestinahatere og rasister sitter nå og gliser og gnir seg i hendene. Dette er som jul, nyttår og bursdag på en og samme gang for dem.

Poenget er at alle vi som jobber med å bekjempe rasisme, hat, vold og krig nå har fått det enda litt vanskeligere grunnet ruteknuserne. Det er mange som kjemper for økt rasisme, ruteknuserne kan nå anse seg som del av denne gruppen. Selv om de paradoksalt nok sikkert er motstandere av rasisme, vold og krig. Men det er økt rasisme de i handling kjemper for.

It's what you do that defines you. Det er dette som er det triste med det hele, her løper ruteknuserne rundt og gjør en god jobb for alle rasister og krigshissere. Så må vi andre rydde opp.

Lenke til kommentar
Ikje rart at det blei kaos i Oslo!

Siv Jensen, som støtta blodbadet i Gaza, holdt appell kor hu fremstilte Palestina som den onde part og Israel som en harmløs, terrorisert stat. ...

Og samtidig møtte ti ganger så mange Israel-forkjemper for å markere sin avsky... Veldig smart itte min meining å preika for Israel samtidig.

Å kos kan dere si at palestina en mer terroristiske en israel ?

Hvem har drept flest opp i gjennom historien??

Jeg kan ikke skjønne hvordan noen prøver å bortforklare den udemokratiske adferden med hærverk og vold med at Siv Jensen holdt tale, utsagnet ditt er jo kontraproduktivt siden det impliserer at pøbelen er laverestående mennesker som ikke greier å innfinne seg etter demokratiske spilleregler, noe som pro-Israel-gjengen greide utmerket. Hvis man ikke tåler å høre andres meninger så er det fullt mulig å bli hjemme, eller flytte til et av Israels totalitære naboland hvor man slipper å høre noen annet om isralere enn i et endeløst jødehat.

Lenke til kommentar
Du lener deg litt for mye på fri fantasi Dotten. Du har ikke grunnlag for å hevde noe av dette.

Dette kunne gitt noe mening om du visste noe om mitt grunnlag. Med mindre det er deg mamma så vil jeg ikke du har grunnlag til å uttale deg om akkurat det, eller hva? :)

Det ble noe uklart, for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Poenget er at alle vi som jobber med å bekjempe rasisme, hat, vold og krig nå har fått det enda litt vanskeligere grunnet ruteknuserne. Det er mange som kjemper for økt rasisme, ruteknuserne kan nå anse seg som del av denne gruppen. Selv om de paradoksalt nok sikkert er motstandere av rasisme, vold og krig. Men det er økt rasisme de i handling kjemper for.

Tipper at ruteknuserne er mot rasisme når det gavner dem, men ellers så er de ikke noe mindre rasister (jødehatere) enn hva man finner blandt medlemmene i Vigrid.

Lenke til kommentar
Det går slik når man kommer med antagelser om budbringerens kunnskap (eller mangel på den). Man må kjenne vedkommende for å kunne avgjøre om det er fantasi eller noe deskriptivt man kommer med.

Jasså. Jeg trodde det var slik at man måtte underbygge sine påstander i diskusjon med fremmede. Men man kan altså bare klandre dem for at de ikke kjenner en godt nok når de peker på logiske brister i argumentene?

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
De som reagerer på dette er jo korttenkte rasister fra før... De er oppbrakt over noe konstant. Jeg tror de fleste nordmenn klarer å skjønne at de småungene som gikk berserk i sentrum ikke var en akseptert del av demonstrasjonen.

Det er jo lov å håpe, men dette er ikke akkurat noe som gjør det lettere å omvende rasister. I tillegg kan det være det som får noen til å vippe over i denne ondskapsfulle idealismen.

Dette gavner på ingen måte noen andre enn rasisme, ondskap og hat. De som tror annet vil jeg påstå er blitt lurt. Ruteknuserne er blitt nyttige idioter for hat. Det er som om man nesten kan høre champagneflasken sprette inne hos djevelen nede i det varme H.....

Denne hendelsen vil så absolutt bli brukt som skyts hos dem som fremmer krig, hat og rasisme. Det blir ikke en lettere hverdag for oss andre som prøver å gjøre noe med dette monsteret.

Lenke til kommentar
Det går slik når man kommer med antagelser om budbringerens kunnskap (eller mangel på den). Man må kjenne vedkommende for å kunne avgjøre om det er fantasi eller noe deskriptivt man kommer med.

Jasså. Jeg trodde det var slik at man måtte underbygge sine påstander i diskusjon med fremmede. Men man kan altså bare klandre dem for at de ikke kjenner en godt nok når de peker på logiske brister i argumentene?

Det var nå ikke jeg som kom med påstander om hva den man diskuterer med fantaserer om. Det er jo greit å prøve å ta ballen fremfor spilleren vet du. Om du vil ha underbygget noe med empirisk dokumentasjon eller om du lurer på om noe er basert på egen erfaring/synsing (og hva den erfaringen evt. er) så kan man bare spørre. Fremfor å leke gjetteleken om den man diskuterer med over internett. Det er større sjans for suksess ved å ringe spåkonen.

Jeg står ved at folk vil oppnå langt mer ved å slutte å vase rundt og knuse ruter og heller finne seg en jobb innen humanitært arbeid eller finne seg en jobb på MacDonalds og sende overskuddet av lønnen til Leger uten grenser eller andre. Det ville vært langt mer fornuftig enn å prøve å knuse MacDonalds.

De er et hinder på veien til fred, samtidig lever de i illusjonen at de er løsningen på alt. Tenk om denne energien hadde blitt brukt på noe mer produktivt, fremfor å oppta tiden til alle de som virkelig kjemper for fred der ute. :)

Lenke til kommentar
De som reagerer på dette er jo korttenkte rasister fra før... De er oppbrakt over noe konstant. Jeg tror de fleste nordmenn klarer å skjønne at de småungene som gikk berserk i sentrum ikke var en akseptert del av demonstrasjonen.

Det er jo lov å håpe, men dette er ikke akkurat noe som gjør det lettere å omvende rasister. I tillegg kan det være det som får noen til å vippe over i denne ondskapsfulle idealismen.

Dette gavner på ingen måte noen andre enn rasisme, ondskap og hat. De som tror annet vil jeg påstå er blitt lurt. Ruteknuserne er blitt nyttige idioter for hat. Det er som om man nesten kan høre champagneflasken sprette inne hos djevelen nede i det varme H.....

Denne hendelsen vil så absolutt bli brukt som skyts hos dem som fremmer krig, hat og rasisme. Det blir ikke en lettere hverdag for oss andre som prøver å gjøre noe med dette monsteret.

Det er jeg enig i. Dette er typiske situasjoner der enkelte koser seg med å gå ut og fortelle hvor "sjokkerte" de er.

Dette er en del av den klassiske polariseringstaktikken som mer ekstreme miljøer forsøker å dra fordel av. De vil helst ha et samfunn der man "enten er med eller mot oss/dem".

Men, jeg tror ikke det er vits i å gå ut fra at dette vil ha særlig stor effekt. Den vil uansett blekne i forhold til oppmerksomheten rundt Palestina/Israel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...