Gå til innhold

Gateopptøyer i Oslo (MODWARN: Brudd på retningslinjene = utestengelse)

Anbefalte innlegg

Forstår veldig godt demonstrantene!

Hvorfor i all verden måtte Siv Jensen stå å preike FOR Isral, samtidig som flere tusen Palestina-sympatisører kommer for å mot-demonstrere?

Helt idiotisk etter min mening!

Boikott Israel og fritt Palestina!

-------------------------

Hvorfor måtte demonstrantene demonstrere MOT israel samtidig som siv jensen holder en støttetale FOR israel?

Helt idiotisk etter min mening!

Men kanskje det ikke var så tilfeldig allikevel?

Kanskje målet var å ødelegge for støtten til israel?

Det føyer seg jo inn i rekken av argumentasjonsmidler palestinavennene bruker, som å banke eldre israel venner.

Hvorfor diskutere når man kan slå?

Hihi, der fikk du svaret ditt, Skyax.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Haha, logikken er på topp.

Dette er bare en reprise fra tråden om dyremishandling. Hele din argumentasjon er bygget opp på absurditet, falske beskyldninger, blånekting, gotcha-replikker, "haha!" og direkte lø

Jeg kaster enkelt og greit ikke bort tiden min på videre diskusjon med deg.

Ja, for du er så mye bedre med å anklage en bruker (sier ikke navn) for å ikke ha noe liv, fordi han postet for mye, når du selv er mye verre.

Logikken din er ganske skrøpelig, og jeg viste det ganske godt i forrige post. Hadde du ikke ønsket å diskutere mer med meg ville du ikke svart. Dette er heller en redningsaksjon, fordi du ikke ønsker å vise at du kan ha hatt en klar logisk brist.

Herregud, bare innrøm at du hadde en liten logisk brist og svar på spørsmålene jeg spurte deg.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Det at titusner av nordmenn (inkludert innvandrere) demonstrerer samhold og medfølelse for palestinasituasjonen tror jeg vil ha en mye større effekt på lang sikt enn kvalmen noen unger i Oslo sentrum klarer å stelle i stand.

Det er sikkert viktig for passive grupper i samfunnet å foreta seg noe på en måte som aldri vil føre til noen endringer. Noen må jo pleie sitt syn på seg selv som fredselskende empatiske borgere. Dette gjøres ved å gå i tog og synge sanger etter endt arbeidstid.

Andre mener man må gå hardere til verks ovenfor statens maktmonopol, så lenge man ikke angriper enkeltindivider og holder seg til ruteknusing og steinkasting på politiet er dette en legitim form for aktivisme.

Tror du internasjonal presse hadde nevnt en fredelig norsk demonstrasjon med et eneste pennestrøk?

Ta en titt på http://news.google.com/news?hl=en&ned=...;ncl=1291940981

Lenke til kommentar

Du ser jo konsekvensene av det du sier! Tror du virkelig at staten hadde gitt etter hvis en voldelig mobb hadde gått amok? Eller tror du at de hadde strammet inn?

Legitim form for aktivisme ja. Du har enda ikke kommet med et eneste argument for hvorfor det er legitimt.

Lenke til kommentar
Du ser jo konsekvensene av det du sier! Tror du virkelig at staten hadde gitt etter hvis en voldelig mobb hadde gått amok? Eller tror du at de hadde strammet inn?

Legitim form for aktivisme ja. Du har enda ikke kommet med et eneste argument for hvorfor det er legitimt.

Legitimt i forhold til hva? Statens lovverk? Selvfølgelig ikke. Legitimt å skade profittgrunnlaget til aktører som er delaktige i krigsforbrytelser? Ja, absolutt.

Så lenge man kun går på eiendom, som igjen representerer økonomisk verdi er dette legitimt.

Lenke til kommentar
Det er sikkert viktig for passive grupper i samfunnet å foreta seg noe på en måte som aldri vil føre til noen endringer. Noen må jo pleie sitt syn på seg selv som fredselskende empatiske borgere. Dette gjøres ved å gå i tog og synge sanger etter endt arbeidstid.

Andre mener man må gå hardere til verks ovenfor statens maktmonopol, så lenge man ikke angriper enkeltindivider og holder seg til ruteknusing og steinkasting på politiet er dette en legitim form for aktivisme.

Tror du internasjonal presse hadde nevnt en fredelig norsk demonstrasjon med et eneste pennestrøk?

Hvorfor er det så viktig at norske demonstrasjoner skal få internasjonal oppmerksomhet? Det virker mer som pr-kåthet enn kommunikativ innsikt. Jeg er fornøyd med de offisielle utenrikspolitiske uttalelsene fra Norge i denne saken.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
Legitimt i forhold til hva? Statens lovverk? Selvfølgelig ikke. Legitimt å skade profittgrunnlaget til aktører som er delaktige i krigsforbrytelser? Ja, absolutt.

Så lenge man kun går på eiendom, som igjen representerer økonomisk verdi er dette legitimt.

Dette er pisspreik. Krigsforbrytelser skal straffes i Haag. Ikke av en gjeng forvirrede ungdom uten respekt for andres verdier. Hvem er du til å si at andres eiendom er fritt villt?

Endret av monzilla
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så viktig at norske demonstrasjoner skal få internasjonal oppmerksomhet? Det virker mer som pr-kåthet enn kommunikativ innsikt. Jeg er fornøyd med de offisielle utenrikspolitiske uttalelsene fra Norge i denne saken.

Norge har et bilde utad som en fredelig nasjon som bl.a. deler ut Nobels fredspris og forhandlet fram Oslo avtalen. Når det oppstår voldelige demonstrasjoner i Oslo vekker dette oppsikt blant befolkningen i andre land og sender et sterkt signal om at det norske folk tar avstand fra Israels forbrytelser. Dette vil ha en større effekt internasjonalt enn en fredelig demonstrasjon som ikke blir nevnt.

Dette er pisspreik. Krigsforbrytelser skal straffes i Haag. Ikke av en gjeng forvirrede ungdom uten respekt for andres verdier. Hvem er du til å si at andres eiendom er fritt villt?

Jeg er DiKKy, er min mening mindreverdig?

Krigsforbrytelser skal straffes i Haag, helt korrekt. Men når skjer dette? Har noen Israelske offiserer/politikere noensinne blitt prøvd for denne domstolen for sine brudd på internasjonale lover? Hørt om Jenin? Når ble de ansvarlige stilt til ansvar?

De aktører som benytter ødeleggelse av eiendom som yttringsform ønsker en klarere linje ovenfor Israel.

Lenke til kommentar
Ja, for du er så mye bedre med å anklage en bruker (sier ikke navn) for å ikke ha noe liv, fordi han postet for mye, når du selv er mye verre.

Det var en spøkefull kommentar jeg skrev til robertaas fordi han hadde vært online i denne tråden like lenge som meg (en hel fredagskveld). Jeg antar at du nevner dette som et forsøk på å få meg utestengt, og det er helt greit. Rent spill er ikke for alle - noen må vinne på andre måter.

Logikken din er ganske skrøpelig, og jeg viste det ganske godt i forrige post. Hadde du ikke ønsket å diskutere mer med meg ville du ikke svart. Dette er heller en redningsaksjon, fordi du ikke ønsker å vise at du kan ha hatt en klar logisk brist.

Dette er selve essensen i det jeg snakket om. Du skriver frekt og arrogant og utroper deg til vinner av diskusjonen hver gang du fullfører en setning.

Herregud, bare innrøm at du hadde en liten logisk brist og svar på spørsmålene jeg spurte deg.

Jeg hadde gladelig innrømmet det om det var sant.

Lenke til kommentar
Norge har et bilde utad som en fredelig nasjon som bl.a. deler ut Nobels fredspris og forhandlet fram Oslo avtalen. Når det oppstår voldelige demonstrasjoner i Oslo vekker dette oppsikt blant befolkningen i andre land og sender et sterkt signal om at det norske folk tar avstand fra Israels forbrytelser. Dette vil ha en større effekt internasjonalt enn en fredelig demonstrasjon som ikke blir nevnt.

Dette blir bare en søkt rettferdigjøring fra din side. Skal man bruke vold som et signal, så må faktisk dem som utsettes for volden fortjene å motta den!

Jeg tviler sterkt på at de som stod for bråket i Oslo hadde lagt noen særlig grundige tanker rundt hva de ville oppnå med å knuse ruter og fyre av fyrverkeri. Det handler for det meste om å få seg et adrenalinrush sammen med likesinnede. "Knuse snuten", osv.

Det finnes absolutt situasjoner der opptøyer er legitimt, men dette var bare et flaut stykke opptreden fra folk som synes det er kjempetøft å gå berserk i tåregasståka.

Lenke til kommentar

Vil gjerne at folk som liker å skremme vettet av unger med ruteknusing og steinkasting blir dømt til å ikke tråkke foten sin ute i gatene på lang lang tid. Så slipper vi at ignoransen, ondskapen og den respektløse holdningen til ytringsfrihet forpester samfunnet.

Det skader heller ikke å komme seg i jobb fremfor å bruke all tid til å syte og klage på alle andre. Om ikke annet kan man jo reise ned til Midtøsten og bidra med humanitært arbeid fremfor å vandre rundt som tanketomme ruteknusende tullinger.

Om man virkelig ønsker å hjelpe så er det jo mulig å gjøre det på vettugt vis fremfor å få hele verden til å tenke "for noen idioter". Amerikanere, afrikanere og kinesere går nå rundt og spør folk om "så dere de tullingene som knuste ruter, skremte barn og hev stein på politiet i en markering for fred i Norge?".

Lenke til kommentar

Det synes som om du preker en "væpna-opprør"-holdning, hvor nærmest enhver handling kan forsvares dersom en person eller en gruppe personer har bestemt seg for at den kan fosvares, uavhengig av hva staten eller andre individer måtte mene om saken. Som argument for dette nevner du den Franske revolusjon.

Har du tenkt igjennom at gruppe A og gruppe B veldig ofte har forskjellig syn på ting? Hvilken annen mekanisme ser du for deg i det tilfellet to grupper (f.eks høyreradikale og venstreradikale) ønsker å endre et lands styresett med vold, i stikk motsatt retning, annet enn at "den sterkeste vinner"? Selv med alle demokratiets svakheter, har du tatt innover deg at mange av verdens grusomste regimer har oppstått nettopp ved at en gruppe idealistiske mennesker ønsket endret ting mot flertallets (evt en betydelig minoritets) vilje med makt?

Mener du f.eks at Nazistenes knusing av glassruter og vold mot kommunister og andre motstandere var fullstendig legitimt uttrykk for deres (komplett irrasjonelle) frustrasjon over jøder, eller mener du at pøbelpakket burde ha blitt tatt?

Dersom den sterkes makt er greia di betyr det også at du synes at det er greit om Israel med sin betydelige militærmakt høvler over sine naboland, eller er det fint å ha noen internasjonale kjøreregler?

Krigsforbrytelser skal straffes i Haag, helt korrekt. Men når skjer dette? Har noen Israelske offiserer/politikere noensinne blitt prøvd for denne domstolen for sine brudd på internasjonale lover? Hørt om Jenin? Når ble de ansvarlige stilt til ansvar?

De aktører som benytter ødeleggelse av eiendom som yttringsform ønsker en klarere linje ovenfor Israel.

Og jeg ønsker disse aktørene et passe langt opphold med vann og brød. Av prinsipp så mener jeg at det skal være umulig å få oppmerksomhet rundt sin "gode sak" med vold eller terror. Den logiske konsekvensen av det er å stille seg litt mer negativ til PP, så lenge det ikke kan sannsynliggjøres at disse individene var dobbelt-agenter for PI. Det er imidlertid en brist i en slik tankegang for uskyldige så vel som skyldige på Gaza-stripa kan ikke holdes skyldig for at en gjeng tapere bruker deres lidelse som unnskyldning til å spre fandenskap i Norge.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Dette blir bare en søkt rettferdigjøring fra din side. Skal man bruke vold som et signal, så må faktisk dem som utsettes for volden fortjene å motta den!

Jeg tviler sterkt på at de som stod for bråket i Oslo hadde lagt noen særlig grundige tanker rundt hva de ville oppnå med å knuse ruter og fyre av fyrverkeri. Det handler for det meste om å få seg et adrenalinrush sammen med likesinnede. "Knuse snuten", osv.

Om de bedrifter som har fått eiendommen sin skadet fortjener det eller ikke kan diskuteres, de er uansett en inntektskilde til staten.

Nå er jeg rimelig sikker på at de fleste som demonstrerer håper på oppmerksomhet rundt sin sak, det er jo derfor de protesterer til å begynne med?

Det finnes nok elementer som kun deltar av de grunner du nevner, men jeg er overbevist om at de fleste ikke ville tydd til slike virkemidler i mindre akutte situasjoner. Det er jo de verste opptøyene på 30 år..

Vil gjerne at folk som liker å skremme vettet av unger med ruteknusing og steinkasting blir dømt til å ikke tråkke foten sin ute i gatene på lang lang tid. Så slipper vi at ignoransen, ondskapen og den respektløse holdningen til ytringsfrihet forpester samfunnet.

Hvordan hindrer ruteknusing og steinkasting på politiet andres rett til å ytre seg?

Hvordan kan det at jeg uttaler meg eller ytrer min mening på en annen måte redusere din rett til ytring?

Synes også det er latterlig at skremte barn blir brukt som argument for å slå ned på slik adferd, verden er skummel og jeg kan huske flere ganger når jeg var liten at jeg ble skremt. Det er en del av livet.

Det skader heller ikke å komme seg i jobb fremfor å bruke all tid til å syte og klage på alle andre. Om ikke annet kan man jo reise ned til Midtøsten og bidra med humanitært arbeid fremfor å vandre rundt som tanketomme ruteknusende tullinger.

Hvordan kan du vite om "utagerende" demonstranter ikke har jobb? Er dette et argument basert på grunnløse fordommer, eller sitter du på kunnskap som vi andre ikke gjør?

Å dra til midtøsten og bidra med humanitært arbeid er ett godt forslag. Men, de færreste vil nok ønske å gjøre dette da man som oftest har ett liv her i Norge, med jobb og familie og de plikter og ansvar det medfører.

Om man virkelig ønsker å hjelpe så er det jo mulig å gjøre det på vettugt vis fremfor å få hele verden til å tenke "for noen idioter". Amerikanere, afrikanere og kinesere går nå rundt og spør folk om "så dere de tullingene som knuste ruter, skremte barn og hev stein på politiet i en markering for fred i Norge?".

Det kan godt være det er noen som går rundt og tenker dette, men da er det sikkert også mulig at det er noen som går rundt og tenker at "Oi, nå er tilogmed nordmennene forbanna og frustrerte på Israels krigsforbrytelser, kanskje det ligger noe i det?"

Lenke til kommentar
Hørt om Jenin? Når ble de ansvarlige stilt til ansvar?

Den såkalte massakren i Jenin viste seg å være uten rot i virkeligheten:

http://www.un.org/peace/jenin/

43. In the early hours of 3 April 2002, as part of Operation Defensive Shield, the Israeli Defence Forces entered the city of Jenin and the refugee camp adjacent to it, declared them a closed military area, prevented all access, and imposed a round-the-clock curfew. By the time of the IDF withdrawal and the lifting of the curfew on 18 April, at least 52 Palestinians, of whom up to half may have been civilians, and 23 Israeli soldiers were dead. Many more were injured.
Lenke til kommentar

Jeg mener at de som sitter dagen lang, gjerne i Blitzhuset, og klager om hvor ille ting er og eneste måten de prøver å gjøre noe er ved å knuse ruter og bedrive ramp bør prøve å finne seg noe mer fornuftig å bedrive tiden med. Søk jobb i Røde Kors eller stå på gatekjøkkenet og bidra med noe. Ikke løp rundt og gjør jobben til alle de som ønsker fred og som ønsker å bekjempe rasisme vanskeligere.

Pøbelen har prestert å skape mer rasisme. De burde fått medalje i paradoksalt idioti, synd om det ikke går opp for dem at de har gått fra å være motstander av et problem til å bli en del av problemet.

Ruteknuserne har gjort mer for rasisme enn Vigrid har prestert i hele sin eksistens. Palestinahatere og rasister sitter nå og gliser og gnir seg i hendene. Dette er som jul, nyttår og bursdag på en og samme gang for dem.

Lenke til kommentar

Helt enig, muslimer blir nå enda mer nedsett på etter demonstrasjonstogene. Folk fra andre land, kontinenter og religioner har mindre sympati til dem nå enn det var før.

Lenke til kommentar
Det kan godt være det er noen som går rundt og tenker dette, men da er det sikkert også mulig at det er noen som går rundt og tenker at "Oi, nå er tilogmed nordmennene forbanna og frustrerte på Israels krigsforbrytelser, kanskje det ligger noe i det?"

Jeg utfordrer deg til å finne EN person som stemmer med den beskrivelsen. Folk endrer syn av å se lidelse på tv-en eller av fakta-beskrivelse fra personer de finner troverdig.

I den grad folk endrer syn så er det (som vi har sett i denne tråden) folk som får bygget opp under fordommer mot muslimer, eller som tenker at Israel har litt å stri med. Jeg mener at det er synd, selv de av oss som ikke kan eller vil reise ned til midt-østen selv burde basere sine meninger på etterprøvbar fakta (i den grad det lar seg gjøre), og holdningen at alle mennesker er frie individer som ikke kan stilles til ansvar for handlinger utført av andre i samme "gruppe"

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...