Gå til innhold

Gateopptøyer i Oslo (MODWARN: Brudd på retningslinjene = utestengelse)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dikky: Hvorfor de ikke kan bestemme hvor de skal selge våpen har vi tatt før. Det er tøft marked hvor folk selger til hverandre for lavest pris for best kvalitet. Vi kan umulig forhindre at vi selger våpen til Israel, så lenge USA selger våpen. For det andre trenger Israel våpen til å fullføre denne krigen og for å kunne forsvare seg mot lignende angrep.

Det er ihvertfall meningsøst å bruke vold. Da vil man få flere Israelsupportere, fordi folk vil begynne å forstå hvorfor Israel gjør som de gjør. For det andre koster det mye penger.

Er ikke noe galt i å selge våpen til Israel, og Israel har selvfølgelig rett til å forsvare seg. Om vi bør selge våpen til Israel mens de okkuperer Palestinsk territorie, slik de har gjort de siste 40(!) år er et omdiskutert tema. Om Norge bør selge våpen til Israel mens de er involvert i handlinger som helt klart er krigsforbrytelser er noe de fleste forstår gjør Norge delaktige i disse krigsforbrytelsene.

Selskaper som profitterer på krigsforbrytelser og brudd på menneskerettigheter kan og bør stilles til ansvar for dette under internasjonal lov, på dette området foreligger det klar rettspraksis.

Jeg er også enig i at voldsbruk (ikke ødeleggelse av eiendom) er meningsløst. Og jeg ser ditt poeng i at dette muligens kan fremmedgjøre folk for saken. Dette er dog en risiko man løper når man krysser den magiske lovens grense. De aktører som benytter seg av slike virkemidler må nøye overveie konsekvensene av dette før de tas i bruk.

Lenke til kommentar
Haha, logikken er på topp.

Dette er bare en reprise fra tråden om dyremishandling. Hele din argumentasjon er bygget opp på absurditet, falske beskyldninger, blånekting, gotcha-replikker, "haha!" og direkte løgn.

Jeg kaster enkelt og greit ikke bort tiden min på videre diskusjon med deg.

Lenke til kommentar
Det som også egentlig er synd her, er at flesteparten av de som var med på disse voldelige "aksjonene" er innvandrere, eller mørkhudede om mann vil. Det medfører jo ikke akkurat til at slike blir bedre ligt blant den norske befolkningen.

Det er dette som er det mest triste av hele situasjonen, og blitzene hjelper gjerne til.

Lenke til kommentar
Fred er noe Palestina også vil ha, men kan jeg da støtte Hamas sine handlinger, er det virkelig store forskjell på Hamas og Israelsk militær, bortsett fra hvilket side men ser det på fra. Israel har drevet med ulovlig okkupasjon i over 40 år nå. Da er det vel ikke så rart org. som Hamas oppstår?

Dette er muligens feil sted å diskutere politikken i midt-østen, når tråden handler om opptøyene i Oslo så er vel det hovedsaken. Ved å røre sammen moralske, religiøse, politiske forhold hjemme og i midtøsten så ender vi opp med den hengemyra som "midt-østen-problemet" representerer for mange.

Om så Israel var den onde parten i midt-østen så ser jeg ikke at det gir noen som helst adgang til å banke opp en gammel mann i Oslo. De av "moderate" PP som har hintet om at PI på noen måte har "provosert dette fram selv" gjør meg ganske irritert. Adgangen til å gjennomføre fredelige demonstrasjoner står ganske sterkt i Norge - selv om man måtte mene at budskapet er usmakelig.

Dersom man mener at gamle menn som bærer et Israelsk flagg fortjener juling så synes jeg igrunn at 2 mnd tvungen sivilisering på statens kost og losji hadde vært et fint virkemiddel.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Det er trist om folk tror de kan dømme alle innvandrere etter rampestrekene til et hundretalls innvandrerkids.

Tror du ikke det finnes folk med så mye fordommer at dette medfører at de synes enda mindre om de?

Jeg synes du er rimelig naiv om det overrasker deg.

Dessuten så er det jo ikke snakk om 5-10-20-50 stk, men mange hundre!

Hvorfor er det ingen som demonstrerer mot Hamas som har startet nåværende krig?

Kanskje den gruppen ikke leter etter en dårlig grunn for å rasere og terrorisere Oslos befolkning?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

I tiden før bråket i oslo stod det store annonser i bl.a dagbladet hvor blitz med flere inviterte til bråk til støtte for gaza.

Når jeg ser koblingen palestina og blitz så lyser det vold og bråk mot meg, og for meg var det en selvfølge at det kom til å bli helvete i oslo.

Så fikk man ytterligere bekreftet mistankene når man hørte at blitz inviterte voldelige demonstranter til å lage helvete igjen.

Allikevel møtte masse naive folk opp og var sjokkerte over utviklingen...det hadde de selvsagt? aldri forventet.

Hallo? Manglet de totalt dømmekraft og gikk inn i en "barn av regnbuen" rus slik at de ikke kunne se forbi skylappene hva som garantert kom til å skje?

Har også mistanke om at avisene trykket invitasjonene fordi de visste at det ville bli bråk da og at det ville gi dem noe å skrive om.

Avisene av alle burde visst bedre, de har nok av arkivmateriale til å se hvordan det har gått før.

Og demonstrantene? Hvor naive er DE da?

EN kødde-sms om mcdonald og de går totalt bananas mot kjeden?

Skjønte virkelig ingen spøken?

Enda en bekreftelse på at ikke de smarteste deltok....

Lenke til kommentar

Forstår veldig godt demonstrantene!

Hvorfor i all verden måtte Siv Jensen stå å preike FOR Isral, samtidig som flere tusen Palestina-sympatisører kommer for å mot-demonstrere?

Helt idiotisk etter min mening!

Boikott Israel og fritt Palestina!

Lenke til kommentar

Kanskje den gruppen ikke leter etter en dårlig grunn for å rasere og terrorisere Oslos befolkning?

Det er horribelt at det ikke blir diskutert alt det onde Hamas har gjort?

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden måtte Siv Jensen stå å preike FOR Isral, samtidig som flere tusen Palestina-sympatisører kommer for å mot-demonstrere?

Jeg tror du skal høre etter en gang til hva hun sa jeg. Hun kom med kritikk til begge parter, men det er for tiden veldig mange som velger å se bort fra det.

Du har forøvrig fått med deg at vi lever i et land hvor det er yttringsfrihet? Man forventer at folk skal få yttre seg mot henne igjen, men ikke ty til vold mot andre mennesker og eiendom.

Lenke til kommentar
Det er trist om folk tror de kan dømme alle innvandrere etter rampestrekene til et hundretalls innvandrerkids.

Tror du ikke det finnes folk med så mye fordommer at dette medfører at de synes enda mindre om de?

Jeg synes du er rimelig naiv om det overrasker deg.

Dessuten så er det jo ikke snakk om 5-10-20-50 stk, men mange hundre!

Jeg vet godt at det finnes folk med så mye fordommer at de velger å se bort fra faktagrunnlaget når de bestemmer seg for å fordømme menneskegrupper.

Jeg vet også godt at hvis man resonerer slik er man enten svært dum, eller så ser man etter unnskyldninger for å være rasistisk.

Jeg tror ikke det vil bli en rasistisk oppblomstring pga. dette, siden folk som lar seg styre av sine fordommer som oftest allerede er motstandere av innvandring. Derimot tror jeg at den nasjonale oppslutningen rundt palestinaproblemet har påvirket veldig mange til å f.eks. stille opp i de fredelige demonstrasjonene som ble avviklet i byer over hele landet.

Det at titusner av nordmenn (inkludert innvandrere) demonstrerer samhold og medfølelse for palestinasituasjonen tror jeg vil ha en mye større effekt på lang sikt enn kvalmen noen unger i Oslo sentrum klarer å stelle i stand.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Det er horribelt at det ikke blir diskutert alt det onde Hamas har gjort?

Helt enig. Men det er jo typisk at de som er mest overlegne i en konflikt er de som får mest kritikk.

Dessuten er dette en mediakrig uten like.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hvorfor måtte demonstrantene demonstrere MOT israel samtidig som siv jensen holder en støttetale FOR israel?

Men kanskje det ikke var så tilfeldig allikevel?

Kanskje målet var å ødelegge for støtten til israel?

Det føyer seg jo inn i rekken av argumentasjonsmidler palestinavennene bruker, som å banke eldre israel venner.

Hvorfor diskutere når man kan slå?

Lenke til kommentar

1: Palestina-sympatisører kom for å mot-demonstrere fordi hun holdt en appell til Israel. Hun holdt ikke den appellen fordi noen skulle demonstrere samtidig.

2: Hun må da få lov til å yttre sine meninger hun som alle andre? Palestina-sympatisører er vel ikke de eneste som skal få lov til det? Du skjønner at vi har yttringsfriet.

3: Forstår du veldig godt demonstrantene? Altså, du forstår hvorfor de skøyter rakketer, kaster stein og slår jernrør mot politiet og deres hester? Du forstår hvorfor knuser vinduene til uskyldige bedrifter? Du forstår hvorfor de skyter raketter inn på et festlokale fullt av barn? Hvorfor de går til angrep på eldre mennesker bare fordi de er uenige med dem? Du forstår hvorfor de bruker vold og oppfører seg idiotisk?

Forklar gjerne, for jeg klarer ikke å forstå hvordan du kan unnskylde handlinger som dette!

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar
Sjekk hva terrorisme egentlig er så finner du ut at de eksemplene som er kommet ikke er terror!

http://en.wikipedia.org/wiki/Terrorism

Terrorism is the systematic use of terror [1] At present, there is no internationally agreed definition of terrorism.[2][3] Common definitions of terrorism refer only to those acts which are intended to create fear (terror), are perpetrated for an ideological goal (as opposed to a lone attack), and deliberately target or disregard the safety of non-combatants.

Jeg synes det brukes fryktelig mye energi på å putte et stempel på en handling, i stedetfor å karakterisere handlingen i seg selv. Bush-administrasjonen har vært langt framme, men de er ikke alene.

Kanskje er det terror å bombe en rakettutskytningsrampe anlagt i en barnehage, kanskje er det det ikke. Men endrer navnet vi setter på handligen ved om det er "moralsk" eller "umoralsk"? Hva enn som er den "rette" definisjonen av terror, kan vi løse midtøsten-disputten ved å finne ut hvem som er "mest terrorist"? Kan vi frikjenne en aktør for terror eller terror-lignende handlinger under unnskyldningen av at "de andre gjør det jo også"?

Jeg føler sympati for alle uskyldige, lidende sivile i midt-østen uavhengig av religion, statsborgerskap og hudfarge. Jeg greier ikke å tenke politikk når jeg ser småbarn som har blitt knust under bomber. Men når politiske og religiøse mørkemenn prøver å slå mynt på lidelsen, å skape sympati for sin "sak" (som regel mer makt for seg, og undertrykkelse av det andre folket) så tror jeg at jeg greier å skille følelsesliv og resoneringsevne. De som er blinde for at også politiske organisasjoner her hjemme på kynisk sett utnytter konflikten for hva den er verdt (fra ytterste høyre til ytterste venstre) burde tenke nøye igjennom hvem som sier hva og når.

Kanskje er vi i vesten skyldige i å bry oss for mye om midt-østen (av kulturelle/religiøse årsaker), slik at begge parter ser seg tjent på en politikk som prøver å hente mer økonomiske og politiske fordeler ut fra sine støttespillere enn det motparten får? Hvor var Frp, blitzerne, muslimsk norsk ungdom, blond norsk ungdom, og alle de andre aktørene når 1 million tutsier ble drept? Dersom det var noe som helst samsvar mellom argumentasjon og engasjement så ville man vente at reaksjonen var størst når lidelsene var størst. Men slik er det ikke. Alle passer på "sine" egne, enten det er folk med samme religion, samme etnisitet eller noe annet. Det er deprimerende å se hvor mye rett Samuel P Huntington hadde.

Det er veldig bra at så mange PP kunne samles og holde en fredelig og verdig demonstrasjon. Det er synd at en liten minoritet greier å ødelegge for det. Det er også synd at enkelte PP ikke greier å ta uforbeholden avstand fra pøbelens handlinger, men prøver å unnskylde dem med provoserende Siv Jensen (jeg blir også provosert av henne, men jeg kaster ikke molotow av den grunn).

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...