robertaas Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Hver gang IDF sender en rakett inn i en menneskemengde under dekke av at de skal drepe en terrorist, er det en terrorhandling. Da kan du nevne en eneste gang hvor de har gjort dette. Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) http://www.dagbladet.no/nyheter/2009/01/11/561434.html150 løslatt!!! hvorfor??? Da kan de like gjerne slutte å pågripe folk .. Politiet varslet i natt at en stor andel av de løslatte kan vente forenklede forelegg på 9 000 kroner, mange for ikke å ha etterkommet politiets beskjed om å dra bort fra folkemengden. Så de har blitt registrert og straffet - ferdig arbeid! Syntes at det er en veldig mild straff egentlig, burde gå mye hardere utover de som blir tatt for slikt bråk. Straff for å bruke fyrverkeri raketter med styrepinnne på fredelig og korrekt måte 7000 kr i bot. Gå rabiat i hovedstaden der en begår hærverk, vold mot samfunnet og politi/myndighetene og ordensforstyrrelser: 9000 kr i bot. Bere jeg som ikke ser sammenhengen i straffemetoden her til lands ? Endret 11. januar 2009 av Ceburger Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 http://www.dagbladet.no/nyheter/2009/01/11/561434.html150 løslatt!!! hvorfor??? Da kan de like gjerne slutte å pågripe folk .. Politiet varslet i natt at en stor andel av de løslatte kan vente forenklede forelegg på 9 000 kroner, mange for ikke å ha etterkommet politiets beskjed om å dra bort fra folkemengden. Så de har blitt registrert og straffet - ferdig arbeid! Syntes at det er en veldig mild straff egentlig, burde gå mye hardere utover de som blir tatt for slikt bråk. Straff for å bruke fyrverkeri raketter med styrepinnne på fredelig og korrekt måte 7000 kr i bot. Gå rabiat i hovedstaden der en begår hærverk, vold mot samfunnet og politi/myndighetene og ordensforstyrrelser: 9000 kr i bot. Bere jeg som ikke ser sammenhengen i straffemetoden her til lands ? De som politiet finner det bevist å stå bak hærverk og vold vil nok få en annen straffereaksjon enn de som bare lot være å dra bort fra folkemengden når de fikk beskjed om det. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Ok, hva mener du vi skal kalle det når Israel slipper (ikke unnlater å stoppe, men aktivt slipper inn) falangistene i sabra og chatila, når israel dreper hundrevis av sivile i gaza, når israel avretter uskyldige norske statsborgere på lillehammer? Alt dette har jeg allerede svart på, virker som om du går i ring. Skjønner at du ikke finner noen eksempler på faktisk terrorisme. "aktivt skippe inn" var virkelig en god en. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Bare gi opp, dere finner nok ikke en eneste israelsk terrorhandling. Hver gang IDF sender en rakett inn i en menneskemengde under dekke av at de skal drepe en terrorist, er det en terrorhandling. Det hjelper ikke om du, USA eller Israel hevder at det er anti-terror. Jajaja... og Norge er en terrornasjon også fordi vi produserer våpen som dreper sivile.... Kan du ikke heller argumentere for hvordan det ikke er en terrorhandling å bombe en menneskemengde med vilje, og etterpå lyge om at et Hamas-medlem brukte dem som levende skjold? Kom gjerne også med argumenter mot at det er en terrorhandling å sprenge huset til et Hamas-medlem og drepe hele familien hans, for deretter å unnskylde seg med at han brukte sitt eget hjem som "skjulested". Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Kan du ikke heller argumentere for hvordan det ikke er en terrorhandling å bombe en menneskemengde med vilje, og etterpå lyge om at et Hamas-medlem brukte dem som levende skjold? Kan du komme med et eksempel på at dette har skjedd? Lenke til kommentar
gogg2 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Men av videoene fra mediene ser det ut som de fleste var fra midtøsten. http://www.dagbladet.no/2009/01/09/nyheter...a/vold/4307988/ Ser ut som de fleste er fra Oslo Øst og Oslo Sør i mine øyne. At identitetsløst 2 og 3 generasjons innvandrerungdom kan identifiserer seg med den uretten som blir gjort mot sivile på Gaza kan jeg forstå. At det skaper sinne og tiltrekker de væreste bråkmakerenne er heller ikke helt urimelig. Lenke til kommentar
gogg2 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) De som politiet finner det bevist å stå bak hærverk og vold vil nok få en annen straffereaksjon enn de som bare lot være å dra bort fra folkemengden når de fikk beskjed om det. Så vidt meg bekjent, ble man først kommandert til å fjerne seg fra stedet (fra et helikopter) først etter at politiet innbrakte de som stod nærmest sperringene. I så fall er det tvilsomt om målet var å gi forelegg eller om de har annledning til det. Målet var nok å fjerne de mest aktive for å begrense hærverket i sentrum, samt få flest mulig registrert slik at man kan gi oppfølgning til barna. Dessuten er vel politiet interessert i sympati for å bedre sine lønnsvilkår og da må det vel litt mer til enn 1 million. Endret 11. januar 2009 av gogg2 Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 At identitetsløst 2 og 3 generasjons innvandrerungdom kan identifiserer seg med den uretten som blir gjort mot sivile på Gaza kan jeg forstå. Hvorfor det? Lenke til kommentar
gogg2 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 At identitetsløst 2 og 3 generasjons innvandrerungdom kan identifiserer seg med den uretten som blir gjort mot sivile på Gaza kan jeg forstå. Hvorfor det? Påstanden min er at de er identitetsløse og derfor adopterer en identitet fra denne konflikten. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg har aldri hevdet at det er riktig å angripe ytringsfriheten, politiet, butikker eller uskyldige personer. Jeg har kun sagt at jeg velger å se gjennom fingrene med det siden det ikke ugyldiggjør palestinernes sak, og siden hoveddelen av Palestina-sympatisørene i Norge ikke har gjort noe galt. Jeg mener at politiet skal slå ned på og arrestere alle som bedriver vold og hærverk, inkludert disse. Haha, logikken er på topp. Jeg sier at du er forkastelig om du mener at det er riktig å angripe ytringsfriheten, politiet, butikker eller uskyldige personer for å få frem et poeng. Du sier "du har ingen rett til å kalle meg forkastelig", Jeg sier "så du mener at det er riktig å angripe ytringsfriheten, politiet, butikker og uskyldige personer for å få frem et poeng." Du sier "nei, dette har jeg aldri sagt". Grunnen til at jeg mente at du var en hykler var fordi at du hylte og skrek for at noen kastet en død hund ned en bakke. Det er så utrolig mye mer dyremishanding på mye større nivå, men du valgte å fokusere på en hund. Hvorfor? Fordi hunden var søt. Selvfølgelig når jeg konfroterte deg med spørsmålet sa du at du tenker på alle dyr. Yeah, sure. Det virker som om du bytter meninger i saken etter forholdene. Kan du venligst si hva du mener klart og tydlig og hold fast ved det. At du ser igjennom fingrene på det er egentlig et ganske teit utsagn. Det er INGEN som forventer at du skal forvandre mening. Det som er viktigere spørsmål er. Synes du ungdommene er forkastelige? Tar du avstand fra dem og sier at de burde demonstrert i fredige former som fakkeltoget istedenfor å angripe ytringsfriheten, politiet, butikker og uskyldige personer. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Kan du ikke heller argumentere for hvordan det ikke er en terrorhandling å bombe en menneskemengde med vilje, og etterpå lyge om at et Hamas-medlem brukte dem som levende skjold? Kom gjerne også med argumenter mot at det er en terrorhandling å sprenge huset til et Hamas-medlem og drepe hele familien hans, for deretter å unnskylde seg med at han brukte sitt eget hjem som "skjulested". Det går ikke an å diskutere på de premissene du setter. Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Om palestinerne i midtøsten er glad for denne typen soldiaritet eller ikke er irrelevant. Det som har noe å si er at folk tar et standpunkt mot forbrytelser på Genevekonvesjonen, og så godt som alle artikler FN har om menneskeretter og krig. Det virker ihvertfall som en del av palestinerne selv mener at det er veldig relevant: [...] Palestinere i Oslo og Palestinakomiteen finner det svært beklagelig at vår sak til støtte for alle menneskene som lider under de israelske angrepene på Gazastripen nå blir blandet sammen med de voldelige opptøyene som fant sted i Oslo Torsdag 8.januar. Frustrasjon over situasjonen på Gazastripen kan ikke rettferdiggjøre angrep på Israel-venner eller bruk av vold i demonstrasjoner til støtte for palestinerne. Demonstrasjonene lørdag 10.januar er arrangert for å vise vår solidaritet med det palestinske folk. Det skal vi gjøre sammen med familie, barn og venner. Vi kan best få frem vårt budskap gjennom fredelige markeringer. Line Khateeb, leder i Palestinakomiteen i Norge Og hva er deres budskap? Hvordan får dere fram dette? Ved å gå i tog og være enige om at det er dumt med krigsforbrytelser og at krig og fred og sånn? Jeg sier ikke at fredelige demonstrasjoner er en nyttesløs måte å forherlige sin egen gruppementalitet på uten å faktisk utrette noe som helst. Eller jo, egentlig er det det jeg sier. Uavhengig av om Palestinakomiteen i Norge godkjenner aktivistformen eller ikke er den en legitim ytring rettet mot staten Norges samarbeid med Israelske myndigheter som begår krigsforbrytelser. I følge dagsavisen er Pensjonsfond Utland inne med 1.5 milliarder kronestykker i Israelske selskaper(03.01.09). I tillegg har Pensjonsfond Utland flere innvesteringer i selskaper som produserer våpen og ammunisjon som benyttes av det Israelske forsvaret. Til og med Textron som produserer klasevåpen, og leverer pansrede kjøretøy til IDF er et selskap den Norske stat(jeg og du, liksom) tjener oss søkkrike på. Manglende reguleringer i Norges våpenindustri gjør også at våpen og ammunisjon produsert i Norge av selskaper som Nammo og Kongsberg ender opp mellom hendene på Israelske krigsforbrytere. Trenger ikke å være særlig smart for å forstå at folk blir forbannet når dette får lov å fortsette år etter år. Håper vi har nådd kokepunktet og at folk ikke gir seg før staten tvinges til å oppgi sin støtte til krigsforbrytere. Endret 11. januar 2009 av Dikky Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Da får du stemme på et parti som deler ditt synspunkt. Om ditt parti ikke kommmer i en posisjon for å gjøre noe med dette, synd trist leit. Du kan hevde at opptøyene i Oslo er legitime til du blir blå i trynet. Vold og opptøyer er ikke legitimt. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Dikky: Hvorfor de ikke kan bestemme hvor de skal selge våpen har vi tatt før. Det er tøft marked hvor folk selger til hverandre for lavest pris for best kvalitet. Vi kan umulig forhindre at vi selger våpen til Israel, så lenge USA selger våpen. For det andre trenger Israel våpen til å fullføre denne krigen og for å kunne forsvare seg mot lignende angrep. Det er ihvertfall meningsøst å bruke vold. Da vil man få flere Israelsupportere, fordi folk vil begynne å forstå hvorfor Israel gjør som de gjør. For det andre koster det mye penger. Endret 11. januar 2009 av Camlon Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Vold og opptøyer er ikke legitimt. Aldri? Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Vold og opptøyer er ikke legitimt. Aldri? Du greier sikkert å kverluere deg vekk fra hovedbudskapet mitt hvis du vil. Men jeg blir ikke med på det. Endret 11. januar 2009 av monzilla Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Vold og opptøyer kan forsvares. Hadde det f.eks. ikke blitt brukt vold og opptøyer under den franske revolusjon, så hadde verden sett veldig annerledes ut i dag. Vold mot uskyldige derimot... Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Stortingets besetning velges av folket, men på hvilke premisser? Har du noensinne hørt om ett valgløfte som har blitt infridd? Nja.. Kommer ikke på noe i farta, men partiene er ganske forutsigbare, så du aner hva du får når du stemmer. Nåja, når var sist ett parti uttalte seg om midtøsten konflikten rett før valget? Hvilket parti har sine utenrikspolitiske standpunkter i partiprogrammet? Det Eurpeiske Økonomiske Samarbeid. Dette skjedde før jeg ble gammel nok til å interessere meg for politikk, men et raskt søk sier at EØS-avtalen ble vedtatt med 135 mot 35 stemmer. Igjen, ingen av partiene tok standpunkt til EØS avtalen før valget. Det Norske folk må ikke forveksles med pampene på stortinget som vil ha større mercedes. Dette er noe de grupperinger som ønsker å nytte dette virkemiddelet selv må overveie konsekvensene av, men det kan også argumenteres for at media påvirker folkeopinionen ved å marginalisere det politiske elementet og øke fokuset på ødeleggelser og "lovløse tilstander".JSkjønner ikke helt hva du mener her, men hvordan skal man få reell positiv uttelling på slike aksjoner? For meg virker dette som et uttrykk for raseri rettet mot helt feil mål. Dette er faren ved å benytte denne formen for aktivisme, jeg fraråder derfor sterkt å bruke den "til vanlig", men når vi snakker om grove overgrep på en forsvarsløs sivilbefolkning er det i mine øyne legitimt å gjøre nesten hva som helst for å dette til å opphøre umiddelbart. Så kan vi i ettertid gå i tog og vifte med flagg og synge sanger og ha det kjempefint sammen. De kanalene vi har sikrer langt fra alle individer samme stemmerett. De sikrer alle individer samme uttale-rett, men ikke samme mediedekning for eksempel. Private entiteter med større opparbeidet kapital påvirker også samfunnet i mye større grad en privatpersoner med jobb og opparbeidet negativ kapital (gjeld). Personlig ser jeg at økt desentralisering og mulighet for deltakelse i lokalpolitikken er en måte man kan utvide folks muligheter til å påvirke forholdene rundt seg. Både på nasjonalt nivå, men aller viktigst lokalt. Jeg argumenter på ingen måte for at blitz skal få lov til å gå rundt og herpe hva de vil når de vil, men dette er noe vi kan gå dypere inn på i en annen tråd. Men hva foreslår du da? Å desentralisere Norge i større grad for å få større lokalpolitikk? I hovedtrekk ja, men det hører hjemme i en annen tråd. Da får du stemme på et parti som deler ditt synspunkt. Om ditt parti ikke kommmer i en posisjon for å gjøre noe med dette, synd trist leit. Du kan hevde at opptøyene i Oslo er legitime til du blir blå i trynet. Vold og opptøyer er ikke legitimt. Ingen parti går til valg med klare standpunkt i saker som betyr noe. SV sanket stemmer ved forrige valg fordi de lovte full barnehagedekning eller noe i den dur. Den muligheten man har til å "velge" hvem som best skal ivareta ens interesser og synspunkter blant en gjeng maktsyke mennesker som sier hva som helst for å bli valgt er en vits. Lenke til kommentar
Alfaromeo Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jo mer medieoppmerksomhet disse voldelige pøblene får, jo større sjangse er det for at det skjer igjen. Der har du et veldig godt poeng! Det var absolutt ikke politiet som provoserte, men media stilte opp med gassmasker, skuddsikre vester, hjelmer og med 3-5 kameraer hengende rundt halsen. Jeg hørte en ung demonstrant si til en fotograf: "Unnskyld, brenner det et sted eller?" Så er det noen som skal få skyld for å provosere så må det være Scanpix, TV2 og Dagbladet med sin adferd. Fatter ikke at Politiet tillater slik oppførsel. Så mann skylder opptøyene på media? Det er noe av det dummeste jeg har lest. Dette er kun de personene som utfører denne volden sin skyld, og ingen andre. Jeg håper disse idiotene får sin straff!! http://www.dagbladet.no/nyheter/2009/01/11/561434.html150 løslatt!!! hvorfor??? Da kan de like gjerne slutte å pågripe folk .. Politiet varslet i natt at en stor andel av de løslatte kan vente forenklede forelegg på 9 000 kroner, mange for ikke å ha etterkommet politiets beskjed om å dra bort fra folkemengden. Så de har blitt registrert og straffet - ferdig arbeid! Syntes at det er en veldig mild straff egentlig, burde gå mye hardere utover de som blir tatt for slikt bråk. Straff for å bruke fyrverkeri raketter med styrepinnne på fredelig og korrekt måte 7000 kr i bot. Gå rabiat i hovedstaden der en begår hærverk, vold mot samfunnet og politi/myndighetene og ordensforstyrrelser: 9000 kr i bot. Bere jeg som ikke ser sammenhengen i straffemetoden her til lands ? Helt enig! Slik idiotisk oppførsel som medfører så mye skader, og koster samfunnet så utrolig mye penger burde minst medført en bot på 20 000! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå