Gå til innhold

Gateopptøyer i Oslo (MODWARN: Brudd på retningslinjene = utestengelse)

Anbefalte innlegg

Om palestinerne i midtøsten er glad for denne typen soldiaritet eller ikke er irrelevant. Det som har noe å si er at folk tar et standpunkt mot forbrytelser på Genevekonvesjonen, og så godt som alle artikler FN har om menneskeretter og krig.

Poenget er det, til syvende og sist, så er det uskyldige mennesker som i størst grad lider fordi noen andre påtar seg deres sak. Når Israel ikke skiller mellom Hamas og den sivile befolkningen og straffer begge som om de skulle være en entitet så er dette en krigsforbrytelse.

Ja men da er det jo selvfølgelig helt greit at demonstranter går til angrep på feks politiet, butikker og generelt alle som er totalt uskyldige til hva som foregår i midtøsten!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja men da er det jo selvfølgelig helt greit at demonstranter går til angrep på feks politiet, butikker og generelt alle som er totalt uskyldige til hva som foregår i midtøsten!

Har du eksempler på at noen i Norge faktisk har hevdet dette?

Du har feks skrevet dette: dette innslaget fikk meg til å tilgi alt som har foregått av voldelige opptøyer i Oslo de siste dagene.

Lenke til kommentar

Har du eksempler på at noen i Norge faktisk har hevdet dette?

Du har feks skrevet dette: dette innslaget fikk meg til å tilgi alt som har foregått av voldelige opptøyer i Oslo de siste dagene.

Det betyr på ingen måte at jeg aksepterer oppførselen eller mener voldsmennene ikke skal straffeforfølges; bare at jeg velger å se gjennom fingrene med det, siden det tross alt bare er snakk om noen dumme, kriminelle ungdommer som ikke representerer Palestina-bevegelsen som helhet.

Kort fortalt har ikke opptøyene noen innvirkning på mitt syn på saken, nemlig at Israel er en brutal militærmakt med et stort antall wannabe-psykopater som innbyggere.

Lenke til kommentar

Wow. Sjokkert nok igjen. Hva tenker de på? Det eneste som har påvirket Norge så langt er demonstrasjonene. Så langt har de bare skadet Norge. Tviler på at jeg er den eneste med negativt syn på hele demonstrasjonen så langt. Som nevnt tidligere. Jeg støtter ikke Israel. Jeg er imot vold og vet at de som har skadet Oslo ikke står for alle, men jeg sitter fortsatt igjen med negativt syn på alt sammen.

Lenke til kommentar
Temmelig trist at noen absolutt skal lage bråk. Her stiller dem opp med en demonstrasjon som skal være fredlig med barn og kvinner i toget, så kommer det noen og skyter fyrverkeri på dem. Det er faen meg så sykt irriterende at det må skje noe sånt og bedskapet blir helt feil.

Vær forsiktig, ellers risikerer vi en enda værre demonstrasjon fra Ottar ;)

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar

Hey! CP-Nilsen...I belive we are related? ^^

Men forklar meg for jeg er dum som et brød og følger ikke med på nyhetene. Gi meg en kort oppsummering av hvorfor det er så mye gatevold i Oslo bortsett fra tenåringer med fritids. Det er jo tydeligvis noe med Israel eller noe sånt der da?

Lenke til kommentar
Men forklar meg for jeg er dum som et brød og følger ikke med på nyhetene. Gi meg en kort oppsummering av hvorfor det er så mye gatevold i Oslo bortsett fra tenåringer med fritids. Det er jo tydeligvis noe med Israel eller noe sånt der da?

Jeg er ikke olsen, men kan gjerne gi deg et svar.

Svaret er ISLAM.

Og dette kommer vi til å se mye mer av i fremtiden.

Lenke til kommentar
De opptøyene som oppstod på Torsdag og i dag er ett uttrykk for solidaritet med lidelsene det Palestinske folk nå gjennomgår og en desperasjon for Norge og resten av verdens lands manglende evne til å foreta seg noe ovenfor Israel.

Hvordan er det mulig å vise solidaritet ved at mange av dem som opptrer aggresivt agerer mot ordensmakten som i bunn og grunn er årsaken til at Norge har blitt valgt som tilholdssted?

Hvordan viser de solidaritet ved å gjøre ild på bygning som huser mange barn?

Hvordan viser de solidaritet ved å angripe tredje manns eiendom?

Hvordan viser de solidaritet ved å bruke vold mot mennesker som har andre meninger enn seg selv?

Om solidaritet er så viktig for dem, hvorfor har ikke hele landet blitt satt i fyr når 5.400.000 mennekser har blitt slaktet i Kongo?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk

Jeg er ikke olsen, men kan gjerne gi deg et svar.

Svaret er ISLAM.

Og dette kommer vi til å se mye mer av i fremtiden.

hahaha

Lenke til kommentar
Næææ.. Jeg gjorde ingenting. Jeg bare fulgte folkemassen, var morro å se på så.. :p Selv om jeg ikke helt støtter slike ting.. Synes det er galt å knuse vinduer, demonstere mot politiet, stjele og slikt under en fredelig demonstrasjon. Det er jo tross alt ikke politiet eller butikkene sin feil at alt dette skjer (NOEN kjeder er med på greia, men dere skjønner hva jeg mener). Politiet prøver jo tross alt bare å gjøre jobben sin.. Det skjønner jeg jo godt. Men forsatt.. Det var morro å se på. :p

Morro å følge med folkemengden, og se på...?

Du fikk aldri nok adrenalinkick av epleslang, og ringe på og stikke av?

Og at f.eks McDonalds "støttet med dagens omsetning" er jo bare noe oppspinn for å rekruttere folk til mer hærverk og ødeleggelser.. Tror du virkelig på det?

De har jo også gått ut sentralt med melding om at absolutt ikke er sant.

Lenke til kommentar
Næææ.. Jeg gjorde ingenting. Jeg bare fulgte folkemassen, var morro å se på så.. :p Selv om jeg ikke helt støtter slike ting.. Synes det er galt å knuse vinduer, demonstere mot politiet, stjele og slikt under en fredelig demonstrasjon. Det er jo tross alt ikke politiet eller butikkene sin feil at alt dette skjer (NOEN kjeder er med på greia, men dere skjønner hva jeg mener). Politiet prøver jo tross alt bare å gjøre jobben sin.. Det skjønner jeg jo godt. Men forsatt.. Det var morro å se på. :p

Ja, det var sikkert morro å se på når mangen ble skadet også? Kanskje du fikk se litt blod?

Nå bor ikke jeg i Oslo og det er kanskje like greit, jeg hadde nok viftet med et Israel flagg et sted.

Lenke til kommentar
De opptøyene som oppstod på Torsdag og i dag er ett uttrykk for solidaritet med lidelsene det Palestinske folk nå gjennomgår og en desperasjon for Norge og resten av verdens lands manglende evne til å foreta seg noe ovenfor Israel.

Hvis du har rett, så tviler jeg sterkt på at palestinerne i Midtøsten er glad for denne type "solidaritet".

Om palestinerne i midtøsten er glad for denne typen soldiaritet eller ikke er irrelevant. Det som har noe å si er at folk tar et standpunkt mot forbrytelser på Genevekonvesjonen, og så godt som alle artikler FN har om menneskeretter og krig.

Og da mener du det er lov å gå amok i Norges gater? Nå må man også huske at palestinerne har mye skyld i dette selv, tror neppe det er lov å skyte raketter mot Israels befolkning om man skal tenke på genekonvensjonen heller.

Denne konflikten har forøvrig pågått i mange hundre/tusen år.

Lenke til kommentar
Noen andre som så innslaget på TV2 Nyhetskanalen hvor en gruppe israelske ungdommer hadde reist til et sted med god utsikt over Gaza for å spise lunsj og nyte bombingen? Den ene av ungdommene, en jente i 20-årsalderen, uttalte at Israel egentlig burde jevne hele Gaza med jorden, oppfulgt av "Yes, I'm a little bit fascist."

Dette innslaget fikk meg til å tilgi alt som har foregått av voldelige opptøyer i Oslo de siste dagene.

Mener du det, ærlig talt? At det at en tenåringsjente fra et land i krig kan si sånt, rettferdiggjør at ungdom i Norge, flere tusen kilometer fra krigen kan ramponere hovedstanden?

Jeg gjorde meg ikke opp denne meningen ene og alene på bakgrunn av uttalsen til denne jenta. Hun kommer i tillegg til alle de fanatiske israelerne jeg har snakket med på IRC i årenes løp, som har akkurat den samme kyniske, wannabe-psykopatiske holdningene til palestinerne. De ser på dem som kakerlakker som må utryddes.

Det er heller ikke slik at TV2 har satt inn annonse i Haaretz der de søker kyniske, palestiner-hatende israelske ungdommer til iscenesatt intervju; de fant bare disse ungdommene ved en tilfeldighet.

Jeg ordla meg kanskje feil når jeg sa at jeg tilgir pøblene i Oslo - det er mer riktig å si at jeg velger å se gjennom fingrene med det. Deres voldelige oppførsel gjør ikke palestinernes kamp mindre legitim.

Ja, fordi meningene generelt til palestinerene er så mye bedre. De er på hver sin side av en krig og har ekstreme meninger. Selvfølgelig finner du en del israelere som ser på palestinerene som kakkerlakker, men du finner jammen meg nok av palestinere som jubler etter 9/1. 80% støtter terrorangrepet mot åtte uskyldige Israelske bibelstudenter. Ekstreme meninger finner du på begge sider.

Du skal verken se igjennom fingerene eller tilgi dem. Du skal fordømme det. Hvis du mener at det er riktig å angripe ytringsfriheten, politiet, butikker og uskyldige tilfeldige folk for å få gjennom en sak synes jeg du er forkastelig. Dette mener jeg uansett hvor riktig du tror du har. At du ikke forandrer mening om konflikten, er det ingen som har krevd. Bare ikke prøv å forsvare voldlige demonstrasjoner, fordi slike aksjoner bør ikke forsvares av noen.

Lenke til kommentar
Ja, fordi meningene generelt til palestinerene er så mye bedre. De er på hver sin side av en krig og har ekstreme meninger. Selvfølgelig finner du en del israelere som ser på palestinerene som kakkerlakker, men du finner jammen meg nok av palestinere som jubler etter 9/1. 80% støtter terrorangrepet mot åtte uskyldige Israelske bibelstudenter. Ekstreme meninger finner du på begge sider.

Nå er det slik at palestinerne er et undertrykt, desperat folk som blir holdt innesperret på et lite område av den israelske staten, som for øvrig også okkuperer deler av landet deres. De er den svake parten i denne konflikten. Deres meningsytringer blir deretter, og det har jeg en viss forståelse for.

Jeg har derimot ingen forståelse for mentaliteten til de israelerne jeg har snakket med opp gjennom årene, som er av samme kaliber som den omtalte jenta i videoen jeg refererte til. Disse personene er ikke på noen måte nødstedte eller desperate, men lever tvert i mot i trygghet og velstand. Likevel uttrykker de et ekstremt hat mot palestinerne, og har ingenting i mot å se dem dø som fluer. Enkelte av de jeg har snakket med har også gitt uttrykk for at de blir underholdt av krigshandlingene.

Du skal verken se igjennom fingerene eller tilgi dem. Du skal fordømme det. Hvis du mener at det er riktig å angripe ytringsfriheten, politiet, butikker og uskyldige tilfeldige folk for å få gjennom en sak synes jeg du er forkastelig. Dette mener jeg uansett hvor riktig du tror du har. At du ikke forandrer mening om konflikten, er det ingen som har krevd. Bare ikke prøv å forsvare voldlige demonstrasjoner, fordi slike aksjoner bør ikke forsvares av noen.

Du har ingen myndighet over meg, og du har ingen rett til å fortelle meg hva jeg skal mene. Hvis du ønsker å overbevise meg gjør du klokt i å tone ned arrogansen og pseudo-moralismen et par hakk.

Det er for øvrig interessant at du hevder at jeg er forkastelig, for gjennom diverse diskusjoner med deg har det fremkommet solide bevis på at du mangler medfølelse med både lidende dyr og mennesker. Du har f.eks. angrepet meg for å være opptatt av dyrevern, og kalt meg forkastelig som våger å fokusere på noe så trivielt når det finnes andre og "mer alvorlige" problemer i verden. Du har også avslørt et syn på narkomane som de fleste med et normalt empatinivå vil finne forkastelig.

Lenke til kommentar
Nå er det slik at palestinerne er et undertrykt, desperat folk som blir holdt innesperret på et lite område av den israelske staten, som for øvrig også okkuperer deler av landet deres. De er den svake parten i denne konflikten. Deres meningsytringer blir deretter, og det har jeg en viss forståelse for.

Jeg har derimot ingen forståelse for mentaliteten til de israelerne jeg har snakket med opp gjennom årene, som er av samme kaliber som den omtalte jenta i videoen jeg refererte til. Disse personene er ikke på noen måte nødstedte eller desperate, men lever tvert i mot i trygghet og velstand. Likevel uttrykker de et ekstremt hat mot palestinerne, og har ingenting i mot å se dem dø som fluer. Enkelte av de jeg har snakket med har også gitt uttrykk for at de blir underholdt av krigshandlingene.

Du finner nøyaktig de samme meningene iblandt Egyptere, Iranere og andre grupper som ikke er undertrykt. Poenget er at i en konflikt dannes det ekstreme meninger. Hvordan du kan argumentere mot dette er for meg et stort spørsmålstegn? Og hvordan du kan bruke dette som et argument for å legitimere angrep på ytringsfriheten, uskyldige folk og rampanere gater er også vanskelig å forstå.

Du har ingen myndighet over meg, og du har ingen rett til å fortelle meg hva jeg skal mene. Hvis du ønsker å overbevise meg gjør du klokt i å tone ned arrogansen og pseudo-moralismen et par hakk.

Det er for øvrig interessant at du hevder at jeg er forkastelig, for gjennom diverse diskusjoner med deg har det fremkommet solide bevis på at du mangler medfølelse med både lidende dyr og mennesker. Du har f.eks. angrepet meg for å være opptatt av dyrevern, og kalt meg forkastelig som våger å fokusere på noe så trivielt når det finnes andre og "mer alvorlige" problemer i verden. Du har også avslørt et syn på narkomane som de fleste med et normalt empatinivå vil finne forkastelig.

Så jeg hevder at du er forkastelig. Ergo du mener at det er riktig å angripe ytringsfriheten, politiet, butikker og uskyldige tilfeldige folk for å få gjennom en sak. Jeg uthevet det for at folk skal se meningene dine og dømme etter det. For å være ærlig har jeg ingen flere kommentarer. Meningene dine taler for seg selv.

Det er ikke det at jeg mangler empati. Det er at jeg bruker logikk i mye større grad. Jeg mente at alle dyr fortjener god behandling, mens du mente at bare søte dyr burde få god behandling. Jeg kalte deg en hykler, og det mener jeg forsatt. Hvordan du ser på det som mangel på medlidenhet er for meg uforståelig. At jeg ikke ønsker å ødelegge Karl Johan og plage narkomane er vel også ganske naturlig.

Lenke til kommentar
Du finner nøyaktig de samme meningene iblandt Egyptere, Iranere og andre grupper som ikke er undertrykt.

Jeg har aldri sagt at jeg har forståelse for nevnte gruppers ytringer; kun at jeg har en viss forståelse for palestinernes ytringer.

Så jeg hevder at du er forkastelig. Ergo du mener at det er riktig å angripe ytringsfriheten, politiet, butikker og uskyldige tilfeldige folk for å få gjennom en sak. Jeg uthevet det for at folk skal se meningene dine og dømme etter det. For å være ærlig har jeg ingen flere kommentarer. Meningene dine taler for seg selv.

Jeg har aldri hevdet at det er riktig å angripe ytringsfriheten, politiet, butikker eller uskyldige personer. Jeg har kun sagt at jeg velger å se gjennom fingrene med det siden det ikke ugyldiggjør palestinernes sak, og siden hoveddelen av Palestina-sympatisørene i Norge ikke har gjort noe galt.

Jeg mener at politiet skal slå ned på og arrestere alle som bedriver vold og hærverk, inkludert disse.

Det er ikke det at jeg mangler empati. Det er at jeg bruker logikk i mye større grad.

Når noen hevder de bruker logikk i stedet for empati, så er det alltid en indikasjon på at de mangler empati, men velger å rasjonalisere det bort med "logikk."

Jeg mente at alle dyr fortjener god behandling, mens du mente at bare søte dyr burde få god behandling. Jeg kalte deg en hykler, og det mener jeg forsatt. Hvordan du ser på det som mangel på medlidenhet er for meg uforståelig.

Dette er en blank løgn. Jeg skrev flerfoldige innlegg om at jeg mener alle dyr bør få god behandling. Likevel fortsatte du å gnåle om dette som om du leste teksten gjennom et filter som tok bort annethvert ord. Selv om du nå får dette servert igjen, kommer du til å gnåle om at jeg er "hyklers" i neste innlegg.

Her noe av det jeg skrev til deg i den omtalte tråden:

Videre synes jeg det er på tide at du forklarer nøyaktig hvorfor du mener at jeg har dobbeltmoral. Som sagt har jeg medfølelse med alle organismer som kan føle smerte, inkludert stygge dyr. For eksempel fisker jeg ikke, men jeg anser ikke fisk som søt og nusselig. Mange fiskearter er direkte avskyelige, men de kan likevel føle smerte, og det er det viktigste kriteriet.

Dette svarte du på, men mente likevel at jeg var "hyklers."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...